Киноиндустрията се насочва към футбола

На живо
Заседанието на Народното събрание

Киноиндустрията се насочва към футбола

Когато на 18 март в Буенос Айрес сръбският режисьор Емир Костурица започна снимките на филма, посветен на живота на легендарния аржентински футболист Диего Марадона, повечето медии констатираха, че е налице нова тенденция в интереса на киноиндустрията спрямо футбола. Прогнозите са, че занапред една значителна част от филмовите сюжети на Холивуд ще бъдат посветени именно на най-популярния спорт в света.

Според Елиз Венсан от "Монд" до средата на 2006 г., когато е световното първенство в Германия, Холивуд ще произведе най-малко пет филма на футболна тематика, при това с очаквана популярност поне толкова, колкото нашумелият "Бягство към победата" от 1981 г. на Джон Хюстън. В този филм отбор от военнопленници във Втората световна война, в чиито роли играеха известни футболисти като Пеле и Ардилес, а на вратата пазеше Силвестър Сталоун, пожъна бляскава победа с 5:4 срещу съперника от Германия. Оттогава обаче опитите да се направи силен филм с футболна тематика останаха безуспешни. Сега обаче актьорите и продуцентите се насочват отново към този спорт, който дълго време се считаше за слабо атрактивен за американската публика за разлика от бейзбола и американския футбол. "Футболът е гениална среда за филм, понеже има твърде много страсти и адреналин", казва Лекси Алекзандър, бивша световна шампионка по карате и кикбокс, режисьор на филма The Yank, посветен на темата за футболното хулиганство.

Сред най-амбициозните проекти е филмът "Гол" на живеещия в Лос Анджелис английски продуцент Майк Джефрис, според когото футболът е истински пазар за кинопродукции, които  при това създават позитивен имидж на спорта, с тенденция за динамично развитие на американския и азиатския пазар. Сюжетът на "Гол" е около кариерата на млад латиноамерикански футболист, който дебютира в Лос Анджелис, след това в английската Висша лига, за да стигне до Шампионската лига и финала на световното първенство. Проектът е за 100 милиона долара, а като гостуващи звезди са обявени Зинедин Зидан, Дейвид Бекъм, Патрик Клуиверт и Раул. "ФИФА обявява своята поддръжка за този филм, понеже също има маркетингови интереси и търси по-големи връзки с медиите. Освен това централата предоставя на продукцията всички имиджови права", съобщава пред "Монд" Питър Харгитей, изпълнителен продуцент на "Гол" и консултант на ФИФА. Освен това вече са сключени договори с УЕФА, телевизия "Скай" и футболните клубове "Нюкасъл", "Милан", "Реал", националния тим на Аржентина и производителя на спортна екипировка "Адидас". Зад камерата ще бъде Дани Кенън ("Знам какво направи миналото лято" - 2).

През есента ще стартират снимките и на конкурентен филм със заглавие "Голът", като един от партньорите в проекта е "Найки". Филмът е насочен към латиноамериканското население в САЩ. "Всеки един от осем американци е испаноговорящ. Този тип население е много чувствително към футбола", казва Паоло Садри, който прави фирма съвместно със Спайк Лий. В главната роля ще бъде Марио Лопес, звезда от сериала "Спасен от гонга", а във филма ще участва част от националния тим на Бразилия, който се спонсорира от "Найки". Партньор е и Американската футболна фондация, която осигурява част от финансирането на футбола в САЩ.

Андрей Маркович, автор на "Засадата, футболът и американското изключение", обаче смята, че подобни филми носят известен риск, когато остава въпрос за американската аудитория, тъй като "в САЩ футболът е само хоби и като цяло липсва футболна култура". Въпреки това по кината в САЩ на 22 април тръгва филмът "Мачът на техния живот". Сюжетът е по действителен случай, посветен на знаменитата победа на американците с 1:0 срещу Англия на световното първенство през 1950 г. Филмът е на Crusader Entertainment - компания, която принадлежи на милиардера Филип Аншулц, собственик на футболни отбори в Лос Анджелис, Чикаго и Ню Йорк. В САЩ успех вече постигна филмът "Ритай като Бекъм". "Холивуд разбра, че във футбола има достатъчно добър бизнес", отбелязва Кети Картър, вицепрезидент на компанията Soccer United Marketing (SUM), която държи търговските права на американския футболен шампионат. Освен това спецификата на американската аудитория е тази, че в нея има засилено дамско присъствие. Общо 19 милиона момичета под 18 години играят футбол в САЩ, а женският тим на страната спечели златните медали на олимпийския футболен турнир в Атина.

Другият фактор, който обяснява насочването на Холивуд към футбола, е и ефектът от проведеното в САЩ световно първенство през 1994 г., както и предстоящото през 2006 г. в Германия. Именно в навечерието на шампионата в Германия се очаква излизането на "Гол", "Голът" и всички останали футболни продукции.

 

-------------------------

 

Освен "Гол", "Голът" и "Мачът на техния живот" още два пълнометражни филма на футболна тематика са анонсирани за предстояща реализация и пускане на екраните. Те обаче са европейски и латиноамерикански. Football Factory е филм на Ник Лав, направен по едноименния роман на Джон Кинг. Произведението е критика на нравите сред английските футболни запалянковци и по-специално тези на "Челси". Linha de passe е проект на бразилския режисьор Валтер Салеш. В него се разказва за четирима братя от Рио де Жанейро, от които само на един се сбъдва мечтата да стане голям футболист.

Наскоро във Великобритания бе заснет документален филм за знаменитото представяне на футболния тим на КНДР през на световното през 1966 г. в Англия. Тогава корейците са единственият тим, който не води със себе си привърженици заради затворените граници на страната. Още в първия мач обаче тимът печели симпатиите на публиката, удържайки 0:0 със силния състав на СССР. Във втория мач с Италия  повече от 15 000 английски запалянковци от град Мидълсбро подкрепят корейците, които бият сензационно с гол на офицера от сухопътните войски Пак Ду Ик. Така за решаващия сблъсък с Португалия близо 5000 души от Мидълсбро пропътуват разстоянието до Ливърпул, за да викат за КНДР в мача с Еузебио и компания, загубен с 3:5. Азиатците изненадващо повеждат с 3:0, преди съдията да отсъди три дузпи за Португалия. След този мач отборът се прибира в КНДР и никой повече не чува за съдбата му. Пускат се слухове, че повечето футболисти са пратени в концлагери. Създателите на филма обаче получиха наскоро разрешение от корейските власти да се срещнат с останалите петима живи футболисти от онзи състав на КНДР и заснеха продукцията с тяхно участие.