Злополучен край за "Лукойл" в Белград

Убедителната победа с разлика от двадесет точки на баскетболния "Цървена звезда" над "Лукойл" (91:71) в първия осминафинален двубой от клубния европейски турнир за Купата на УЛЕБ показа, че отборът от Белград не би трябвало да има проблем с отстраняването на българския тим. За да достигнат до следващата фаза, сръбските играчи трябва да спечелят, или евентуално да загубят с по-малко от 20 точки мача реванш в София на 7 февруари. Задачата им едва ли ще е особено трудна заради тежката контузия на основния плеймейкър на "Лукойл" Ламонт Джоунс и отсъствието на силен централен нападател, какъвто бе 222-сантиметровият Прийст Лодърдейл.
Двубоят между отборите на "Цървена звезда" и "Лукойл", които имат за основен спонсор петролната компания "Лукойл", маркира разликата между баскетболните школи в Сърбия и Черна гора и България. Домакините, които въпреки популярното си име се определят за един от отборите без възможности за шампионската титла в Адриатическата лига (в нея играят 14 отбора от бивша Югославия), буквално сгазиха шампиона на България и фаворит за титлата и купата на страната през този сезон. "Разликата между двата тима бе фрапираща, отбеляза след мача Сречко Вуйчич, журналист от вестник "Спорт". Вашият отбор има потенциал. Играчите обаче с изключение на Тодор Стойков и Брайънт Смит, които бяха най-резултатни за своя тим съответно с 23 и 22 точки, се изгубиха в мелницата на зала "Пионир". Считам, че само чудо би помогнало на "Лукойл" да се класира за четвъртфиналите." Вуйчич обърна внимание на факта, че баскетболистите на "Цървена звезда" са започнали агресивно и чрез аванса от първите десет минути са успели да спечелят лесно пърия двубой.
Сравнявайки бюджетите на двата отбора, предвидените разходи на "Цървена звезда", които за този сезон по данни на вестник "Спорт" са 4.5 млн. евро, надхвърлят поне два пъти тези на "Лукойл". Българският тим разчита на средства само от петролната компания, докато сръбският тим, който е четвърти в Адриатическата лига след отборите на "Партизан", "Хемофарм" и ФМП, получава приходи основно от договори за реклама и продажба на телевизионни права. Клубът от Белград разчита на финансиране от страна на десет компании. Основен спонсор на клуба е сръбският клон на петролната компания "Лукойл", който като генерален спонсор плаща приблизително по 1.5 млн. за реклама върху екипите на баскетболистите. Вторият голям рекламодател на тима е сръбският мобилен оператор "Мобтел", който плаща на клуба 50% по-малко от петролната фирма. Между спонсорите на "Цървена звезда" фигурират авиокомпанията "Джет еъруейз", фирмата за дънкови облекла "Дизел", модната марка "Томи Хилфигър" и минералната вода "Княз Милош", която до скоро бе собственост на легендарния сръбски баскетболист, играл в НБА, Владе Дивац. Общо от договори за реклама белградският тим събира 3 млн. евро годишно. По данни на мениджъра на "Цървена звезда" Небойша Илич клубът събира близо 30% от своя бюджет чрез продажбата на телевизионни права. От продажба на билети и абонаментни карти идват още 5%.
Треньорите след мача
Константин Папазов ("Лукойл"):
"Поздравления за "Цървена звезда" за категоричната победа. В атмосфера като тази това бе най-малкото, което можеше да ни се случи. В първите минути домакините имаха 4 от 4 от тройката. В мачовете на елиминации начало като това е от основно значение. Ние се опитахме да се върнем в мача, но не успяхме. Основен фактор за това е отсъствието на нашия плеймейкър Ламонт Джоунс, който е контузен. Нашата задача е да изиграем добър мач в София пред нашите фенове. Това е важно, за да завършим участието си в турнира с победа."
Драган Шакота ("Цървена звезда"):
"Играхме за голяма разлика и се раздадохме докрай. Знам, че можем и да губим с голяма разлика, и затова ще бъдем много внимателни на реванша. Очаквам много тежък мач в София. Доволен съм от победата. "Лукойл" игра агресивно в защита и имаха много опити от тройката. Нашата публика бе шестият играч и ни подкрепяше в моментите, когато ни беше трудно."