Малките курорти отпадат като варианти за домакинство

Малките курорти отпадат като варианти за домакинство

Следвайки тенденциите в професионалния спорт, олимпиадите все повече се превръщат от обикновени състезания в шоу и доходоносен бизнес
Следвайки тенденциите в професионалния спорт, олимпиадите все повече се превръщат от обикновени състезания в шоу и доходоносен бизнес
Провеждането на завършилата в неделя зимна олимпиада в италианския индустриален център Торино е поредното доказателство, че гигантизмът вече е проблем не само за летните игри, коментира във вчерашния си брой германският в. "Ди велт". Изданието твърди, че идеята за провеждането на подобен род спортни форуми в голям град на значително разстояние от повечето спортни съоръжения води със себе и съществени проблеми. В статията се посочва, че въпреки огромните усилия Торино така и не е успял да създаде подобаващата за подобна мащабна спортна проява атмосфера и неуспехите трябва до послужат като урок за канадския град Ванкувър, който ще бъде домакин през 2010 г.
Въпреки това игрите бяха определени като образец за бъдещите зимни олимпиади от Марио Песканте, който беше назначен от правителството на Силвио Берлускони като отговорник за проявата. "След Торино започва нова ера в историята на зимните олимпийски игри. Доказахме, че игрите моггат да бъдат проведени по-добре в един голям град, отколкото в планински курорт", заяви 67-годишният Песканте. Според "Ди велт" обаче новата ера отдавна е започнала. През 1992 г. спортистите се радваха на идилията в Албервил, но след това зимните олимпиади се организират от все по-големи градове по примера на летните игри. През 1994 г. домакин за последно беше малък град - Лилехамер (25 000 жители), но това се дължеше най-вече на огромния интерес към зимните спортове в Норвегия. Оттогава организирането на събитието беше поверено последователно на японския Нагано (360 000 жители), американския Солт лейк сити (180 000), Торино (900 000) и италианския Ванкувър (580 000).
"Ако погледнем изискванията, които поставяме на организаторите на зимни игри, става дума за много различни профили, коментира пред "Ди велт" д-р Томас Бах, вицепрезидент на Международния олимпийски комитет (МОК). На първо място е необходим спектър от условия, да предлага инфраструктурата за хотели, пресцентрове, големи зали. Това не се получава в симпатично планинско селце." Освен това са необходими ски съоръжения за алпийските и северните дисциплини. "На света няма толкова много места, на които двете неща са много близо едно до друго, казва Бах. При зимните игри винаги ще има решения като това в Торино." Според "Ди велт" това на практика означава, че занапред това ще бъдат единствените възможни решения. Броят на дисциплините, на участващите нации и спортисти значително е нараснал в сравнение с Лилехамер тази година в програмата имаше 23 финала повече, като бяха раздадени общо 84 златни медала. Броят на спортистите е нараснал през последните 12 години с повече от 1000 до 2633, броят на участващите нации в Торино също беше рекорден.
МОК печели добре от бума на зимните спортове, като благодарение на завършилите в неделя игри увеличи резервите си на 200 млн. евро, а миналата седмица в лицето на американския химически концерн "Джонсън и Джонсън" беше спечелен нов партньор за топ програмата, която в периода 2005-2008 г. ще донесе на комитета почти 900 млн. евро. На свой ред 90 процента от тази сума ще бъде предоставена на участващите нации и на организаторите на олимпийските игри, за да може домакините отново да осигурят добри условия, а националните комитети да продължават да произвеждат звезди.
Президентът на МОК Жак Рог (Белгия) не пропусна да похвали Италия за проведената олимпиада, но той и колегите му от ръководството предпочетоха да не споменават факта, че в Торино броят на зрителите по трибуните е бил два пъти по-малък спрямо Солт лейк сити (1.6 млн. .души).
Следващите домакини на игрите във Ванкувър през 2010 г. трябва да се заемат с решаването на два основни проблема, за да не позволят на гигантизма да се отрази на посещамостта на състезанията - как да се организира транспортът до планинските съоръжения и как да се създаде настроение сред феновете по трибуните. Условията в канадския град ще бъдат подобни на тези в Торино - състезанията в ски дисциплините, бобслея и шейните ще се състоят в планината Уистлър, която е на 110 км. от Ванкувър. По този въпрос вече се работи. "Пътят вече се разширява. Когато работата завърши, времето за пътуване с автобус от Ванкувър до Уистлър ще бъде 90 минути", обещава Джон Фърлонг, главен директор на организационния комитет. На всяка цена трябва да бъдат избегнати и празните места по трибуните. Според Дейв Коб, вицепрезидент по въпросите на маркетинга и финансите в организационния комитет, ще се търси решение на проблема с неизползването на голяма част от билетите, предоставяни на олимпийското семейство - официални лица, спонсорите и други, за които се заделят между 20 и 30 процента от местата. За да осигурят висок интерес от страна на местното население, домакините подготвят отбор, който да бъде сред основните претенденти за първото място в класирането по медали, след като в Торино останаха трети по общ брой на отличията с 24, от които седем златни, а за 2010 г. са си поставили амбициозната цел от 35 медала. Церемониите по награждаването ще се провеждат на покрития "Би си стейдиъм" с 55 000 места и се очаква да привлекат общо половин милион посетители, но както и в Торино, високата влажност ще бъде пречка за поставянето на рекорди в бързото пързаляне. Разходите също продължават да нарастват, като миналия месец организаторите поискаха от местните и федералните канадски власти 80.6 млн. евро за строителни работи, с което бюджетът достигна 488 млн. евро. Канадците имат на разположение малко по-малко от четири години, защото следващите зимни игри трябва да бъдат открити на 12 февруари 2010 г.

Жителите на Торино се надяват, че завършилата в неделя зимна олимпиада ще помогне на града да преодолее икономическата криза от последните няколко години, коментира агенция Ройтерс. През последния век съдбата на Торино неизменно е свързана със заводите на "Фиат". Докато автомобилният гигант беше най-големият производител от бранша в Европа, градът също благоденстваше, като привличаше работници от цяла Италия и стимулираше икономиката. Когато "Фиат" се срина в резултат на жестоката конкуренция, това доведе и до депресия в града. "През последните пет години ставаме все по-бедни и по-бедни, хиляди хора бяха уволнени и бяхме забравени от останалата част от Италия, казва 72-годишният Пиетро Айраудо. Сега светът дойде при нас и осъзна, че Торино е хубаво място." Северозападният град обикновено губи борбата за туристи с много по-популярни културни центрове в Италия като Флоренция, Рим и Венеция или с модната столица Милано. Олимпиадата обаче промени ситуацията и според кмета на Торино Серджо Киампарино около 1 млн. души са посетили града и околностите му по време на игрите.