Футболът остава сред фаворитите на спонсорите
Футболът продължава да бъде една от най-предпочитаните
възможности за реклама и генерира все по-големи приходи от спонсорски
договори, показват новите сделки, които подписаха през последните
няколко години някои от водещите европейски клубове като "Ювентус",
"Реал" (Мадрид), "Байерн" и "Челси". Последното доказателство на тази
теза бе финализираното в края на миналата седмица споразумение между
английския "Манчестър юнайтед" и американския застрахователен гигант
"Америкън интернешънъл груп" (AIG), което през следващите четири сезона
ще донесе на "червените дяволи" общо 81.2 млн. евро, или средно по 20.3
млн. евро годишно. Една от основните цели на това сътрудничество
очевидно ще бъде по-добро експлоатиране на пазара в Далечния изток,
където и двете страни имат сериозни търговски интереси. AIG разполага с
над 250 000 служители и агенти в Азия, а от "Юнайтед" твърдят, че
феновете им в региона са около 40 млн. души.
Сделката е нов рекорд
за британския футбол и е по-добра както от настоящия договор на
"червените дяволи" с телекомуникационния гигант "Водафон" на стойност
12.9 млн. евро годишно, която изтича в края на сезона, така и от тази
на английския шампион "Челси", който миналата година подписа с
корейския концерн за битова електроника "Самсунг" срещу 14.4 млн. евро
на сезон. Преди да избере AIG, клубът от Манчестър водеше преговори с
друг корейски електронен гигант - Ел Джи (LG), както и с базираната в
Гибралтар хазартна компания "Меншън", като и двата кандидата за
спонсорство твърдяха, че са готови да предложат рекордните за
европейския футбол 93.4 млн. евро за същия период. И в двата случая
обаче преговорите завършиха с обвинения към "Юнайтед", че се държи
некоректно, а клубът сам отхвърли офертата на "Меншън" очевидно с цел
да се предпази от обвързване с хазартния бизнес в момент, когато
скандалите с манипулиране на мачове с цел печалби от залагания се
превръщат в сериозен проблем за футбола. “Не се възползвахме от
възможноста да сключим най-големия спонсорски договор в света, за да
постъпим правилно", заяви главният изпълнителен директор на клуба
Дейвид Гил. Сумата по договора с американския гигант на практика
отстъпва само на приходите на италианския "Ювентус" от договора с
либийската петролна компания "Тамойл", който ще донесе на клуба от
Торино по 24 млн. евро през следващите 10 години, и надминава
договорите на "Реал" (Мадрид) с "Бен кю-Сименс" (20 млн. евро) и на
"Байерн" (Мюнхен) с "Дойче телеком" (17.3 млн. евро).
Сделката с AIG
показва още, че въпреки поразклатения си имидж напоследък "червените
дяволи" остават много силна търговска марка, а добрите им изяви през
последните месеци в английската Висша лига са на път да върнат
доверието както на феновете, така и на спонсорите. Новата сделка ще
осигури на "Юнайтед" по 7.2 млн. евро повече на сезон до 2010 г., а от
следващия сезон предстои увеличаване капацитета на стадион "Олд
Трафорд" до 76 000 места, което вероятно ще се отрази положително върху
бюджета за трансфери на разположение на шотландския мениджър на отбора
Алекс Фъргюсън. Според търговския директор Енди Енсън с подписването на
договора с AIG е преодоляно и напрежението в клуба, породено от
недоволството на феновете срещу новия собственик на клуба -
американския милиардер Малкълм Глейзър. Именно заплахите на феновете за
бойкот принудиха "Водафон" да използва клаузата за предсрочно
прекратяване на спонсорския договор.
НАСКОРО
"МАНЧЕСТЪР ЮНАЙТЕД" отчете спад от 20 процента в печалбата за 11-те
месеца до края на юни 2005 г. Общите приходи на клуба също намаляха от
242.8 млн. евро до 225.7 млн. евро и "червените дяволи" за пръв път
бяха изместени от първото място в класацията на "Делойт" са футболните
клубове с най-голям оборот от "Реал" (Мадрид). "Юнайтед", който през
1999 г. стана първият британски клуб, спечелил Шампионската лига, през
този сезон отпадна още в груповата фаза на елитния турнир и сериозно
изостана в борбата за титлата в Англия, преди да се приближи на седем
точки до лидера "Челси" след серия от осем поредни победи преди
снощното дерби с "Арсенал" в Манчестър.