Мондиал 2006 остана без конкуренция по БНТ
Въпреки не особено качествения футбол по време на световното първенство в Германия и критикуваните остро коментатори на БНТ, мондиалът отново оглави всички класации на агенцията за пийпълметрични изследвания "ТВ план/ТНС", следящи зрителската аудитория на държавната медия в периода от 9 юни до 9 юли тази година. Очаквани лидери по гледаемост станаха продълженията и изпълненията на дузпи по време на финалната среща на турнира между отборите на Италия и Франция.
Въпреки че завършиха минути след полунощ, те са били гледани средно от 1.7 млн. души, което означава 23.5 процента рейтинг и 74.2 процента пазарен дял. На втора позиция в класацията на срещите с най-висок рейтинг е полуфиналният мач между домакина на шампионата Германия и световния шампион Италия. Първото полувреме на този двубой е събрало 1.384 млн. зрители и има пазарен дял 50.1 процента. На трето място по гледаемост е втората част на другата полуфиналната среща - Франция - Португалия, която е гледана на живо от 1.375 млн. души, но има по-висок пазарен дял - 56.5 процента.
Отборите, които са предизвикали най-голям интерес сред телевизионните зрители, са тези на Бразилия, Италия, Франция, Германия и Англия. Мачове на бразилците в седмиците, в които те играха на световното, оглавяват класациите по гледаемост. Например четвъртфиналният им двубой с Франция, след който напуснаха шампионата, е бил проследен от 1.335 млн. души и има 63.4 процента пазарен дял.
Подобна е и ситуацията и при най-атрактивната за рекламодателите целева аудитория - тази на хората между 15 и 54 години. На тази възраст са и повечето зрители на мондиала по БНТ. Например продълженията и дузпите на финала са гледани от 968 000 души от най-активната част от аудиторията, което прави 70.7 процента пазарен дял. Това обяснява и високите постъпления на държавната телевизия от спонсорство и реклама по време на световното. Само срещата между Италия и Франция събра рекламни клипове с обща продължителност 35 минути, което е рекорд за българския телевизионен пазар. Цената на 30-секундна заставка по време на този двубой според тарифата на "Канал 1" (без отстъпките) е 8100 лв. без ДДС.
Нетните постъпления покрай излъчването на 64-те мача от шампионата в Германия след приспадането на направените отстъпки са надхвърлили 5 млн. лв. според Димитър Димитров, директор на направление "Маркетинг и реклама" в телевизията. За програмата от световните финали в Германия телевизията имаше общо осем спонсора. Само генералният спонсор - мобилният оператор "Мтел", според официалната оферта на телевизията би трябвало да е платил около 900 хил. лв. без ДДС въпреки направената отстъпка от 10 на сто за пълния пакет заставки и анонси. БНТ купи лиценза за излъчване на мондиала на територията на България през май 2005 г. срещу близо 3.8 млн. лв. след едногодишни преговори със собственика на правата Infront Sport.
Единственото спортно състезание, което се излъчваше в националния ефир успоредно със световното първенство и можеше да привлече вниманието на зрителите, бе световният шампионат във Формула 1. По време на мондиала в Германия телевизия bTV, която е собственик на правата за първенството за територията на България за период от три години, излъчи три старта - във Великобритания на 11 юни, Канада (25 юни) и САЩ (2 юли). Според анонимен източник от маркетинговия отдел на медията, мондиалът по БНТ е повлиял положително върху рейтинга на автомобилните състезания, които се разминаваха като начален час с футболните срещи. Например студиото за последния старт във Формула 1 преди шампионата в Германия за Голямата награда на Монако на 28 май между 14:49 и 17:02 ч. е имало едва 3.8 процента рейтинг и 28.3 процента пазарен дял. Гледаемостта на следващите три кръга обаче е започнала постепенно да нараства.
На 11 юни, два дни след официалното откриване на мондиала, между 13:53 и 16:00 ч., когато бе излъчен стартът за Гран при на Великобритания, медията отчита 4.3 процента рейтинг и 27.3 процента пазарен дял. Две седмици по-късно за състезанието в Канада Формула 1 прибави нови две десети към рейтинга на bTV. Това обаче може да се обясни с факта, че заради часовата разлика със Северна Америка студиото започна в праймтайма на телевизията - 19:39 ч. По тази причина и пазарният дял е едва 15 процента. Приблизително по същото време започна и надпреварата на 2 юли в САЩ, която постигна 6.2 процента рейтинг и 17 процента пазарен дял. Въпреки нарастването на рейтинга на Формула 1 той се доближава по гледаемост само до мачове от мондиала като Еквадор - Коста Рика и Испания - Украйна.
Топ 10 на най-гледаните мачове от световното*
№ дата ден час среща рейтинг (%) рейтинг ('000) пазарен дял (%)
1 9 юли неделя 20:35 Италия - Франция (финал) 20,9 1512 63,5
2 5 юли сряда 21:50 Франция - Португалия (полуфинал) 18,5 1335 50,3
3 13 юни вторник 21:51 Бразилия - Хърватия 17,9 1297 52,1
4 4 юли вторник 21:50 Германия - Италия (полуфинал) 17,8 1286 53,9
5 1 юли събота 21:50 Бразилия - Франция (четвъртфинал) 17,7 1281 55,9
6 25 юни неделя 21:50 Португалия - Холандия (осминафинал) 16,5 1193 51,6
7 8 юли събота 21:50 Германия - Португалия (мач за 3-то място) 15,5 1121 51,1
8 9 юни неделя 18:41 Германия - Коста Рика 15,4 1116 57,8
9 27 юни вторник 21:50 Испания - Франция (осминафинал) 15,3 1106 47,1
10 1 юли събота 17:49 Англия - Португалия (четвъртфинал) 14 1011 54,2
* Класацията отразява общата аудитория по време на целите мачовете, а не на отделните им части