Бедният роднина в клуба на аристократите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Бедният роднина в клуба на аристократите

„Левски“ направи всичко по силите си срещу Роналдиньо и компания
„Левски“ направи всичко по силите си срещу Роналдиньо и компания
Кой колко ще получи
Всеки от 32-та отбора, достигнали груповата фаза, получава стартово възнаграждение от 2 млн. евро. За всеки от шестте си мача те ще вземат допълнително по 400 000 евро. Бонусите за представяне са съответно по 300 000 евро за равен и 600 000 евро за победа. Това означава, че Левски има гарантирани минимум 4.4 млн. евро дотук само за класирането в груповата фаза. Най-добрите 16 отбора, които ще продължат надпреварата след изиграването на мачовете в групите, ще вземат 2.2 млн. евро, а осемте отбора, които достигнат четвъртфиналите, ще получат допълнително 2.5 млн. евро. За полуфиналистите са заделени по още 3 млн. евро. Освен купата бъдещият нов шампион ще вземе 7 млн. евро, а загубилият финала ще бъде компенсиран с 4 млн. евро.

Резултати
Група A: "Барселона“ - "Левски“ 5:0, "Челси“ - "Бремен“ 2:0, Група В: "Спортинг“ - "Интер“ 1:0, "Байерн“ - "Спартак“ (Москва) 4:0, Група С: "Галатасарай“ - "Бордо“ 0:0, PSV - "Ливърпул“ 0:0, Група D: "Олимпиакос“ - "Валенсия“ 2:4, "Рома“ - "Шахтьор“ 4:0, група Е: "Динамо“ (Киев) - "Стяуа“ 1:4, "Лион“ - "Реал“ (Мадрид) 2:0, група F: "Манчестър Юнайтед“ - "Селтик“ 3:2, "Копенхаген“ - "Бенфика“ 0:0, група G: "Порто“ - ЦСКА (Москва) 0:0, "Хамбург“ - "Арсенал“ 1:2, група H: "Андерлехт“ - "Лил“ 1:1, "Милан“ - АЕК 3:0

Загуба според прогнозите на букмейкърите
Резултатът от мача на сините на "Камп ноу“ е напълно логичен, ако се съди по залозите на букмейкърите преди него. Букмейкърите даваха най-ниския възможен коефициент за победа да домакините - 1.1, докато победа на "Левски“ се оценяваше с коефициент 19.00. Това е логично, като се има предвид, че "Барселона“ е настоящият носител на Купата на европейските шампиони, а българският отбор е абсолютен дебютант в този турнир.
Оправдаха се и очакванията на букмейкърите за това, че първият гол ще падне до десетата минута. Коефициентът за това беше 4.5. Вероятността "Барселона“ да не вкара гол в първите десет минути се оценяваше двойно по-високо.

Ако футболът е религия, то за всички български фенове "Камп ноу“ е едно от може би най-светите места.
Митичният стадион на "Барселона“, където Христо Стоичков написа едни от най-славните страници в историята на българския футбол, е това, което е Божи гроб за всички християни по света.
За онези близо 5000 фенове на "Левски“, които пропътуваха разстоянието до каталунската столица, мачът във вторник вечерта беше нещо като футболен хаджилък. Те не само стъпиха на трибуните на стохилядния стадион - най-голям в Европа и трети в света след бразилския "Маракана“ и "Ацтека“ в Мексико, но и си тръгнаха от каталунската столица с купища фланелки и шалове на "Барселона“. Така, както поклонниците отнасят по една реликва при всяко стъпване в храма.
Измеренията на един мач на "Камп ноу“
Когато абсолютен дебютант излиза срещу европейския футболен шампион, резултатът действително не е най-важен. Треньорът на сините Станимир Стоилов е прав, че няма голяма разлика дали ще загубиш от "Барселона“ с 2:0 или с 5:0. Голямото събитие в онази дъждовна вечер на "Камп ноу“ не беше разгромният резултат, а това, че запалянковците най-после дочакаха дебюта на български отбор в най-силния футболен турнир, където по правило играят само най-достойните. С една дума - от мача с "Барселона“ нямаше недоволни. Феновете видяха своите любимци да се изправят срещу най-доб­рия отбор в света, сравняван с дрийм тийма на Стоичков, Лаудруп и Куман. Футболистите имаха шанса да играят срещу своите кумири Роналдиньо, Деко и Ето'О пред рекордната за мач на "Левски“ публика от 62 839 зрители. Ръководството има основания за оптимизъм, поне що се отнася до финансовите постъпления, тъй като в касата на клуба ще влязат минимум 4.4 млн. евро от класирането за груповата фаза и вероятно немалко от бъдещи трансфери.
Домакините също са щастливи. "Барселона“ откри сезона си в лигата по шампионски - с красива игра и много голове, накарали всички да заб­равят поройния дъжд и да се наслаждават на футболния гений на каталунските звезди. Треньорът им Франк Рийкард благодари на съперниците от "Левски“, че с откритата си игра са допринесли за това да се получи един зрелищен мач. Каталунският спортен вестник "Мундо Депортиво“ написа: "Чест прави на треньора на "Левски“ Станимир Стоилов, че не се окопа в защита. Може би тогава резултатът щеше да е по-малък, но отборът му щеше да бъде изпратен с освиркване...“ Победата на старта на Шампионската лига беше личен подарък за новия мандат на президента на клуба Жоан Лапорта. Тя беше и косвено признание за договора, който той сключи два дни преди мача с УНИЦЕФ, като наруши 107-годишната традиция върху считаните за едно от знамената на Каталуня фланелки на "Барселона“ да няма надписи. В следващите няколко дни продажбите на екипите с новото лого върху тях нараснаха значително. Някои испански журналис­ти смятат, че с този свой ход президентът на Барселона подготвя почвата за първия реален договор за спонсорство, който ще донесе още няколко десетки милиона евро в касата на доскоро потъналия в дългове каталунски клуб.
Кеш при КЕШ отива
Барселона е доказателство за това, че футболът не е това, което беше. От една игра той все повече се превръща в бизнес, който носи стотици милиони евро. В това се убедиха и феновете на "Левски“, които бяха окупирали магазините за рекламни стоки на "Барселона“ на площад "Каталуня“, както и в големия мол до пристанището. Фланелките с имената на футболистите на отбора се харчат като топъл хляб въпреки сравнително високата им цена от 85 евро - за сравнение например супермодерният екип на националния отбор на Аржентина, изработен от "Адидас“ по специалната COOL технология за Мондиал 2006, струва с 20 евро по-евтино.
Индустрията около футбола в Барселона е не по-малко забележителна от успехите на самите футболисти. Отборът печели Купата на европейските шампиони, но във финансов план нещата изглеждат не по-малко шампионски. В гигантския магазин, намиращ се в съседство с музея на "Барселона“ до "Камп ноу“, има над 300 вида рекламни стоки, сред които може да бъдат открити и на пръв поглед абсурдни артикули като бебешки лигавници с цветовете на футболния отбор, дамски бикини и дори цели хладилници с емблемата на клуба. Стадионът и музеят с трофеите на "Барселона“ вече са по-голяма атракция от традиционните туристически места като къщите на Гауди, "Ла саграда фамилия“ и хълма Монжуик. Тълпите от туристи тук никога не спират, а желаещите да се снимат с Купата на европейските шампиони срещу 10 евро не намаляват.
Култът към звездите на Барселона също е голям. Ако допреди няколко години най-голямата жива атракция на града беше Copito de Nieve - единствената горила албинос в света, която живее в местния зоопарк, сега иконата на града е Роналдиньо. Той е навсякъде - като се почне от огромните рекламни билбордове на различни продукти и се стигне до най-невероятни стоки с неговия лик като хавлии, пасти за зъби и дори дамски чехли. Предприемчиви испанци припечелват добре от Рониманията, като имитират с топка футболните умения на бразилската суперзвезда по пълната с туристи главната търговска улица "Ла Рамбла“.
В компанията на богаташите
С една дума, "Левски“ успя да влезе в Шампионската лига тъкмо навреме. Ден преди мача УЕФА съобщи, че е пос­тигната нова договорка с клубовете за разпределението на парите от рек­лама. Те набъбнаха допълнително в последните дни, след като в навечерието на старта шефовете на европейската футболна централа подписаха договор, уреждащ продажбата на телевизионните права за излъчването на мачовете от най-комерсиалния турнир в Китай. Най-голямата ефирна телевизия CCTV, която се гледа от близо 350 милиона семейства в азиатската страна, ще излъчва най-интересните моменти от мачовете през следващите три сезона. Конкурентната ESPN Star, която отдавна има партньорски договор с УЕФА за азиатския пазар, ще предава на живо 45 мача на сезон, както и репортажи от най-интересните моменти и обзорни предавания преди всеки кръг. Най-големият интернет портал Sina.com, който има по 60 милиона потребителски влизания на ден, също ще отразява онлайн двубоите от турнира.
Стъпването на лигата в Китай беше съпътствано и с подписването на нови договори с две от водещите европейски телевизии като италианската RAI и испанската Antena 3. Така мачовете от турнира вече ще бъдат гледани в 230 страни по света, а към досегашния списък със спонсори от Ford, Heineken, PlayStation и MasterCard бяха прибавени два нови - Vodafone и Sony. Резултатът от всичко това е, че бюджетът на лигата за сезон 2006/2007 ще нарасне до рекордните 750 млн. евро, което значително надвишава миналогодишните 610 млн. евро. От тази огромна сума за отборите ще отидат близо 530 млн. евро. При толкова силен финансов стимул присъствието на български отбор в лигата е наистина голям успех на футбола в страната.
Така че "Левски“ наистина няма за какво да съжалява, въпреки че резултатът от "Камп ноу“ изравни рекорда на сините за най-тежка загуба в европейските турнири, който досега беше също 5:0, постигнат при гостуването на холандския "АЗ 67 Алкмаар“ през 1980 г. В двубоя с каталунския гранд имаше красив футбол, много голове, вярна публика и истински феърплей - всичко онова, заради което футболът винаги е бил и си остава най-любимата игра.