"Браун" донесе разнообразие в прекроената Формула 1
Предстоящият сезон във Формула 1 би могъл да бъде определен като годината на промените в световния шампионат. В започващото в неделя откриващо състезание за Голямата награда на Австралия за първи път от години насам ще видим в действие толкова много нови правила и отражението им върху спорта.
През миналата година Международната автомобилна федерация (ФИА) прие радикални промени в техническия правилник на Формула 1, които трябва да помогнат за повече изпреварвания между пилотите и да направят състезанията по-атрактивни и в същото време да подпомогнат оцеляването на спорта.
Новите болиди вече почти нямат общи черти с миналогодишните си красиви предшественици и феновете на спорта побързаха да ги заклеймят като "косачки". Постепенно зрителите свикнаха с гледката на опростените тела на автомобилите, с техните широки и ниски предни крила и тесните и високи задни спойлери.
Още в Австралия може да разберем ще има ли и каква ще бъде ползата от системата за регенериране на кинетичната енергия (КЕРС), която от този сезон ще се използва по желание на тимовете, а от следващия ще бъде задължителна за всички във Формула 1. Гладките гуми ще направят повторния си дебют в световния шампионат.
През този сезон пилотите ще трябва да решат шампионата в 17 кръга вместо традиционните 18. Двете надпревари във Франция и Канада отпаднаха от календара по финансови причини, което превръща 2009 г. в първата без Гран при в Северна Америка от 50 години насам.
Едното свободно място ще заеме състезанието за Голямата награда на Абу Даби, като строежът на пистата домакин все още продължава. Надпреварата в Персийския залив ще бъде закриваща за сезона и ако шампионатът се развие както в последните две години - ще стане арена на решаващата битка за титлата.
При пилотите настъпиха малки промени, които са по-скоро вътрешноотборни. Единственият нов пилот в стартовата решетка е 20-годишният швейцарец Себастиан Буеми, който замени Себастиан Фетел в екипа на "Торо росо". Самият германец се премести в първия тим на "Ред бул", за да застане в болида на оттеглилия се ветеран Дейвид Култард.
Очакваше се и рекордьорът по участия в Гран при Рубенс Барикело също да прекрати състезателната си кариера, като за негов заместник беше спряган племенникът на трикратния световен шампион Аертон Сена - Бруно, но нито "Хонда", нито впоследствие "Браун" се решиха на тази стъпка.
Вместо това бившият съотборник на Михаел Шумахер във "Ферари" и неговият съекипник Дженсън Бътън направиха своебразно завръщане от дъното на колоната до фаворити за спечелване на състезанието в Мелбърн и дори шампионските титли при пилотите и конструкторите.
В края на 2008 г. Формула 1 беше изправена пред реалната възможност на стартовата решетка в Гран при на Австралия да се наредят само 18 болида, след като компанията майка Honda Motor обяви оттеглянето си от световния шампионат. Бившият технически директор на "Ферари" Рос Браун пое ръководството на отбора и буквално прероди екипа си от около 700 души.
Въздействието на британеца над работата и представянето на отбора наруши предварителните очаквания, които по традиция сочеха като водещи тимове "Ферари" и "Макларън". След проведените предсезонни тестове всички тимове бяха принудени да добавят в сметките си напълно отписвания преди това бивш тим на "Хонда".
В тестовете на испанските писти "Каталуня" и "Херес" Бътън и Барикело демонстрираха скорост, която остана недостижими за пилотите на останалите отбори. Дори вторият в класирането за 2008 г. Фелипе Маса призна, че темпото на "Браун" е недостижимо и определи пилотите на екипа като най-големите конкуренти на "черните кончета" за титлите в шампионата.
"Радвам, че се представяме добре на фона на останалите, но не можем да постигнем темпото на "Браун". Като гледам резултатите от последните тестове, те са главният ни опонент", коментира вицешампионът. Позицията на бразилеца беше подтикната и от слабото представяне на "Макларън", които разкриха, че имат проблеми в развитието на новия си болид MP-24.
Силното представяне на "Браун" и разочароващата форма на британския тим объркаха дори букмейкърите в техните прогнози. Заложната къща "Уилям Хил" промени своите коефициенти и издигна Бътън, който през 2006 г. спечели полпозишън в Мелбърн, като едноличен фаворит за победата в неделното Гран при на Австралия. Пилотът, който през миналия сезон спечели едва три точки, вече е оценяван с пети шансове за спечелване на шампионата.
От абсолютния аутсайдер екипът на "Браун" вече е поставен като трети претендент за титлата при конструкторите и дели коефициент 5.00 с "БМВ Заубер". Фаворити на букмейкъра очаквано са световните шампиони от "Ферари" (2.25), а след тях се нареждат "Макларън" (4.33).
Към претендентите за титлите на Люис Хамилтън и "Ферари" се присъединиха пилотите и тимовете на "БМВ Заубер", "Рено" и "Тойота". Германския екип, който през 2008 г. спечели първата си победа, продължава да израства с всеки изминал сезон и вече не крие амбициите си да се бори за крайния успех в шампионата.
Отборът на "Рено" начело с двукратния шампион Фернандо Алонсо е убеден в способностите на новия си болид, с който показаха добро темпо в предсезонните тестове. Отборът на "Тойота" също изрази претенциите си за борба в челото на колоната, въпреки че все още чака първата си победа във Формула 1.
Докато "Браун" вече не е вписван към закъсалите тимове в края на колоната, оттам ще се опита да се отдели и екипът на "Форс Индия". През този сезон отборът ще се състезава с двигатели на "Мерцедес" и ще се стреми към записване на първите си точки в световния шампионат.
Състезанието на пистата "Албърт парк" ще започне в 9 ч., а истинската ситуация във Формула 1 ще може да се усети още с квалификациите за място в съботната сутрин. В момента "Браун" държи ключа към развръзката във Формула 1 и ще има възможността да го използва още в Мелбърн.