Кризата завладя автомобилния спорт в България

Кризата завладя автомобилния спорт в България

С напредването на сезона много от автомобилите може да останат по принуда в бокса<br />
<br type="_moz" />
С напредването на сезона много от автомобилите може да останат по принуда в бокса

Българският автомобилен спорт усеща финансовата криза още от средата на миналата година, а през този уикенд се изправи лице в лице с резултатите от нея.
В откриващото сезона рали "Траянови врата" на старт застанаха само 25 екипажа, или с 14 по-малко от 2008 г. Международно участие нямаше, въпреки че стартът е кръг от Източноевропейската купа.
За да се преборят за оцеляването на спорта, част от пилотите се обединиха в асоциация, която отправи своите препоръки към Българската федерация за автомобилен спорт (БФАС) за намаляване на разходите в отделните шампионати.
Най-важните сред тях като по-малко състезания и съкращаване на техния километраж бяха приети, но впоследствие отменени, а някои маршрути дори увеличени. Така всичко започна постарому.
Годините, в които на старт заставаха по 100 автомобила, безвъзвратно останаха в историята, а най-голямата загадка за състезателите е ще остане ли някой за последния кръг в Твърдица.
"В Костенец бяха 25 екипажа, на следващото рали вероятно ще са 20, гадае шампионът Димитър Илиев. В последния старт колко ще бъдат, трима ли? Увеличените километри са пагубни за състезателите и спорта. От федерацията ни уверяваха, че ще се работи за намаляването на разходите, а сега реално се работи за тяхното увеличаване."
Според Илиев състезанията трябва да са събрани в един ден, да бъдат къси и по-атрактивни. "Трябва да привлечем зрители, защото без тях само ще си водим статистика", каза той, като посочи за добър пример рали "Вида". Състезанието има суперспециален етап и събира най-много публика в целия шампионат.
Победителят в "Траянови врата" Крум Дончев също настоява за по-малко километри. "През уикенда се получи страхотно състезание, но дългият маршрут ни излиза страшно скъпо", допълни пилотът, който доскоро нямаше яснота дали въобще ще започне сезона. "Федерацията трябва да помага финансово на състезателите и клубовете. Държавата също може да отпусне някакви средства", смята той.
Председателят на БФАС Георги Янакиев остана спокоен въпреки неприятната ситуация в спорта. "Малкото участници не ме притесняват. Целият свят е в дълбока криза и това е нормално. За сметка на ралито имаме рекорден брой пилоти на пистата. Вече ще се търсят по-евтините дисциплини. Ралито е най-скъпо и ще оцелеят само клубовете с големи спонсори", коментира той.
Според него съкращаването на състезания не е най-добрият вариант. "Ако не се правят добри и силни ралита, няма да покрием критериите на ФИА. Не съм поддръжник на нощните етапи, а суперспециалните струват много пари. Вече правим препоръки за провеждане на стартовете в един ден", завърши той.