Гран при на Монако се изплъзна на кризата

Криза? Кой каза криза? Монте Карло не иска и да чуе за световното икономическо положение и за пореден път ще се припознае с блясъка и успехите във Формула 1, които по традиция съвпадат с филмовия фестивал в Кан.
Тази година няма да е по-различна от предходните - най-скъпитe балкони, най-известните гости, най-луксозните яхти, най-изисканите ресторанти и най-желаният асфалт в света се появяват на хоризонта в разгара на битката между Международната автомобилна федерация (ФИА) и Асоциацията на отборите (ФОТА) за бюджетния таван.
С едно изключение - спадът в резервациите на всички тези бляскави екстри, следствие от пестеливостта и стремежа за намаляване на разходите в цял свят.
"Тук го наричаме предизвикателна икономия и се справяме много добре", казва оглавяващата дирекцията по туризма на княжеството Мишел Буке пред сайта variety.com. "Има спад в резервациите на луксозни хотели, вили и яхти за предстоящото Гран при. Сега хората се обаждат все по-късно, но ние се адаптираме. Трябва да бъдем конкурентни", добави тя.
Това обаче не означава да се продава на всяка цена. "Никога не сме насърчавали или подкрепяли намалението на цените в Монако", казва Буке. Компаниите добавят нови удобства и услуги, но единствената мярка в отговор на финансовата криза е запазването на цените от 2008 г.
"През този сезон хората изчакват и се надяват да резервират в последния момент, смята главният мениджър на хотел "Метропол" Лука Виргилио. За Формула 1 обаче ние винаги сме много, много заети. Веднъж щом сме обявили цената, тя остава същата."
Корпоративните резервации също отбелязват драстичен спад. "В миналото компаниите наемаха цели яхти за Гран при на Монако, но сега не бързат да харчат толкова много пари за 10-12 души", коментира Робърт Шепърт, директор на Edminston Yacht Co.
Въпреки по-слабото търсене цените на всичко в периода около старта във Формула 1 остават астрономически. "Жителите на княжеството отдават под наем апартаментите си с тераси и изглед към уличното трасе за над 70 хил. евро за целия уикенд", казва Виргилио. Терасите на неговия хотел се отстъпват за времето на състезанието срещу 1800 евро. Те могат да поберат над 250 души и почти всички места вече са продадени.
Известният нощен клуб Jimmy'z също повишава цените си - в периода на Гран при една бира там струва 65 евро, а собствениците не виждат нищо обезпокоително в това.
"Миналата седмица отидох на обяд с приятели в Монте Карло, а сметката беше от порядъка на 500 евро за 10 души - много пари за обикновена храна", смята Йон Ацевски, който отдава под наем луксозен имот край Ница.
Бернар Ламбер, изпълнителен директор на компания, притежаваща хотел и казино, дори не споменава за храна, напитки и най-вече отстъпки. Според него обаче "комарджиите ще оставят по-малко пари на масата, но ротативките ще се радват на същата популярност като през 2008 г."
В началото на тази година Гран при на Монако беше избрано за номер едно сред седемте спортни чудеса на света. "Хората идват тук, защото знаят, че тези няколко дни около състезанието ще бъдат преживяване, което ще помнят цял живот. Това са добре похарчени пари", смята Буке.
Запомнящо се - да, но добре похарчени е малко спорно. "Гран при на Монако е много забавно и хората го посещават, защото също могат да се включат в състезанието. Днес виждаш летящите по острите завои болиди, където вчера си карал мотопеда си", казва Виргилио.
Гран при на Монако е върховно и вълнуващо състезание в град на най-високо ниво, за което някои хора са готови да дадат малко състояние за краткотрайно, но фантастично изкарване.
Всъщност, когато болидите се надпреварват около казиното, всички икономически проблеми и конфликти в самия спорт остават на заден план. Градското състезание в княжеството предлага най-бавната и тясна писта във Формула 1. Това далеч не означава, че публиката скучае, защото пилотите не могат да си позволят отпускане нито за миг. Оградите маркират рамките на трасето и не прощават никакви грешки.
"Когато си на пистата, трябва да си непрекъснато фокусиран и точен", каза водачът в класирането при пилотите Дженсън Бътън. Все пак е интересно, че от 14 години в първия завой не е ставала масова катастрофа. През 1995 г. Дейвид Култард се сблъска с двете коли на "Ферари" и пистата остана запушена.
Бътън се ще опита да спечели първата си победа в 67-ото Гран при на Монако и да затвърди силното си представяне до момента. Затова някои от медиите в Испания го определиха за "принца" на Монако. А "кралят" е Аертон Сена - човекът, спечелил най-много титли в уникалната надпревара. Бразилецът финишира първи шест пъти, като между 1989 и 1993 г. беше непобедим.