"Мерцедес" купи "Браун" за 123 млн. евро

"Мерцедес" купи "Браун" за 123 млн. евро

Германският автомобилен производител "Мерцедес" официално купи световния шампион при конструкторите във Формула 1 "Браун ГП" в сделка, която ще лиши "Макларън" от своя партньор и съдружник. "Мерцедес" ще се състезава във Формула 1 през следващата година, като стартира свой собствен заводски отбор", обяви президентът на "Даймлер" Дитер Цетше.
В следващите две години ще бъдат придобити 75.1% от акциите на "Браун", който от 2010 г. вече ще се казва "Мерцедес Гран при". Сделката се оценява на 123 млн. евро. Компанията майка "Даймлер" ще притежава 45.1%, а останалите 30% ще са на инвестиционната компания на Абу Даби "Аабар", която купи 9.1% от "Даймлер" през миналия март. "Последните 24.9% остават на досегашните собственици – Рос Браун, Ник Фрай и други. "Браун ГП" предоставя превъзходна платформа за интересите на "Даймлер" да превърне отбора в истински екип на "Мерцедес", обясни Цетше. Така германският производител се завръща самостоятелно в спорта за пръв път от 1955 г., когато Хуан Мануел Фанджо спечели световната титла.
"Сумата за придобиването на "Браун ГП" е почти 110 милиона паунда (123 млн. евро), заяви президентът на "Аабар" Хадем Абдула ал Кубаиси пред "Блумбърг". - Всъщност това е много нискобюджетен отбор и ще бъде голяма реклама за Абу Даби." Ал Кубаиси обясни, че в основата си в сделката за екипа "Аабар" представлява правителството на емирството, което държи 8% от световните петролни залежи.
За момента "Мерцедес" ще остане обвързан с "Макларън" и ще продължи да му доставя двигатели поне до 2015 г., но ще продаде своя 40-процентов дял в отбора в следващите две години. От британския отбор заявиха, че смятат да се възползват от клаузата в договора за обратно изкупуване на акциите до края на 2011 г., когато изтича изключителното им партньорство с "Мерцедес".
Според Цетше "Мерцедес" не е успял да постигне преследваните цели с "Макларън", защото британската компания е решила отново да последва пътя на "Ферари" за производството на серийни автомобили. Нещо, което според Цетше не е в интерес на "Мерцедес" и пречи на съвместната им работа във Формула 1.
Наскоро "Макларън" представи новия си модел – MP4-12C, който от 2011 г. трябва да е конкурент на "Ферари" на пътя.
"Рос Браун ще продължи да бъде изпълнителен директор на тима. Както и екипът по разработка на двигателите Mercedes Benz High Performance Engines, така и новият "Мерцедес ГП" ще бъде координиран от спортното подразделение на компанията под ръководството на Норберт Хауг", твърди Цетше.
Отборът няма да бъде преместван и ще остане в Бракли. Рос Браун заяви, че дори не е можел да си представи подобно партньорство преди 11 месеца, когато "Хонда" обяви оттеглянето си от Формула 1. "От битката, която водехме за нашето оцеляване, до изграждането на силни връзки с "Мерцедес", през спечелването на двете титли във Формула 1 сега ние приемаме офертата на "Аабар" и "Даймлер" да купят отбора ни. Това подсигурява нашето бъдеще", каза Браун.
"Сегашният управленски екип ще остане начело на тима. Благодарим за честта да представляваме толкова престижна марка като "Мерцедес" във Формула 1 през следващата година. Ще работим заедно и ще дадем най-доброто от себе си, за да оправдаем тяхното доверие", добави Браун.
Нито един от пилотите на екипа за 2010 г. не беше обявен днес. От досегашните състезатели на "Браун ГП" Рубенс Барикело вече премина в "Уилямс", докато Дженсън Бътън все още не е наясно с бъдещето си в световния шампионат. Основните перспективи пред него са именно "Браун ГП" и "Макларън".
Предполага се, че "Мерцедес" държи да разполага с германски пилоти. Нико Розберг изглежда сигурен титуляр в екипа, след като вече напусна "Уилямс". В неделя Норберт Хауг призна, че се обсъжда вариант във втория болид на тима да седне бившият пилот на "БМВ Заубер" Ник Хайдфелд.
В същото време "Макларън" обяви, че ще използва двигатели на "Мерцедес" поне в следващите шест сезона във Формула 1. "Споразумението ни с германците покрива следващите шест сезона в световния шампионат (2010-2015 г.), като включва клаузи, според които може да продължи и след това", обясниха от отбора.
"Решението на "Мерцедес" да купи "Браун ГП" и да продаде дела си в "Макларън" е добро за всички замесени, заяви съсобственикът на "Макларън" и бивш директор на отбора Рон Денис. - Това е печеливша ситуация както за "Макларън", така и за "Даймлер".
Денис и неговият саудитски бизнес партньор Мансур Ойех държат по 15% от отбора, а останалите 30% са собственост на бахрейнската холдингова компания "Мумталакат". "Следващите няколко години ще бъдат много вълнуващи за "Макларън", защото смятаме да станем дори по-силни технологично и икономически", добави Денис и обясни, че Формула 1 винаги ще бъде основната дейност на компанията.