Световното размърда и потреблението

Световното размърда и потреблението

Световното размърда и потреблението
Reuters
Световното първенство по футбол 2010 започва утре вечер. Определят го като първото по време на криза. Въпреки това според изчисленията ще бъде най-печелившото в историята на спорта - очаква се само приходите от тв права и маркетинг да надхвърлят 3 млрд. долара.
Изборът на толкова далечна локация като Южна Африка за най-голямото футболно събитие всъщност се оказа печеливш за ФИФА и телевизиите. По-малко запалянковци ще гледат на живо, което увеличава тв зрителите.
Заради очакваните високи рейтинги на живите излъчвания, се очаква и скок на рекламните инвестиции. Световното раздвижи и потреблението на десетки пазари, отбелязват анализаторите. Компанията за маркетингови изследвания Nielsen прогнозира увеличение на покупките на хранителни стоки.
В Бразилия по време на мачовете на националния отбор училищата и много фабрики ще бъдат затворени, което ще напълни заведенията и ще скочат поръчките за вкъщи. "Тук футболът е страст и всеки се интересува от световното. Няма човек, който да не гледа мачовете", обясни Рикардо Бартоли, председател на асоциацията на ресторантьорите в Сао Пауло.
В Англия очакват съживяване на пазара на бира, въпреки че много от запалянковците ще заменят традицията да гледат в пъбовете и ще останат вкъщи заедно със семействата и приятелите си. "Това ще доведе до увеличение на потреблението на храни и напитки", каза Марк Хюз от компанията за анализ на пазара "Дейтамонитор".
Другият печеливш от световното са букмейкърските къщи. Проучванията показват, че това първенство ще донесе най-големи приходи от залагания. Само в Англия прогнозите са за заложени 1.2 млрд. евро. Ще се увеличат и нелегалните залози, които само в Тайланд ще стигнат 1 млрд. евро.
Според букмейкърите и специалистите най-големи шансове за титла имат Бразилия и Испания, което оправдава ниските коефициенти, предлагани за тези два отбора.
В България големите вериги за продажба на техника отчитат увеличаване на продажбите на телевизори, показва проверка на "Дневник". Ръстът при всички търговци спрямо предходните месеци и миналата година е осезаем, като клиентите са както домакинства, така и собственици на заведения.
Подобна тенденция има и в Европа, където големите търговци очакват между 40 и 100% ръст на продажбите в различни държави. Най-оптимистично са настроени веригите във Великобритания, които съобщават, че е напълно възможно преизпълнение на първоначалните им прогнози с около 10-15 на сто.
От големите производители на черна техника все пак съобщават, че трудно ще достигнат първоначално планираните приходи покрай първенството. По данни на анализаторската компания "Планет ритейл" засега най-силни са продажбите на телевизори във Великобритания. От средата на април до средата на май търговците там отчитат 100% ръст.
В Испания, Италия и Франция компаниите са постигнали по-слаби от очакваните резултати, макар да има между 30 и 50% ръст.
На пръв поглед печалбите за Южна Африка изглеждат под въпрос, защото туристите ще са много по-малко от очакваните. Но всъщност подготовката за световното е спасила страната от тежки ефекти от глобалната икономическа криза.
Спадът в потреблението в Южна Африка е било минимално, пише "Файненшъл таймс", като заради подготовката строителният сектор е работил с пълна пара. Икономиката се е свила само с 2% през 2009 г., а в последното тримесечие дори се забелязва растеж.
Страната инвестира над 4 млрд. долара и построи пет чисто нови стадиона, а други четири бяха модернизирани. Въпреки това и инвестираните около 175 млн. долара в охрана остана проблемът с престъпността, който вече засегна гости, журналисти и официални лица и заради който световното започва с усещане за несигурност.