Олимпийски Лондон може да се размине с футуристична "Орбита"

Олимпийски Лондон може да се размине с футуристична "Орбита"

"Наргилето," "Колосът на Стратфорд," "Влакчето на ужасите," "Прищявката на Борис Джонсън", или иначе казано кулата с височина 115 метра, която трябваше да украси източен Лондон за олимпийските игри през 2012 г., бе върната на чертожната дъска от властите в английската столица.
В доклада на градоустройствената комисия се посочва, че проектът "не е разработен достатъчно подробно, за да бъде дадено разрешение за строеж", съобщи британският в. "Индипендънт".  
През 2008 г. министърът за олимпийските игри във Великобритания Теса Джоъл и кметът на Лондон Борис Джонсън се обединиха около идеята, че олимпийският парк се нуждае от "нещо повече". Те обявиха конкурс сред дизайнери и архитекти за проект за кула с височина минимум 100 метра с надеждата Лондон да се сдобие със съперник на Айфеловата кула в Париж и Статуята на свободата в Ню Йорк.  
"Орбита" (на снимката) на индийския дизайнер Аниш Капур беше избрана с единодушното решение на 9-членна комисия. Кметът на Лондон пък спечели подкрепата на изпълнителния директор на металургичния гигант "Арселор Митал" - Лакшми Митал, който се съгласи да финансира проекта с 16 от 19-те млн. паунда, нужни за неговото осъществяване.
Откакто Джонсън и Капур представиха официално плановете за кулата пред широката публика през март 2010 г. обаче, сред архитекти, дизайнери и естети във Великобритания се разрази ожесточен дебат. Много от тях оспориха нейната естетическа стойност и поставиха под въпрос нуждата от подобен проект при наличието на толкова голям брой емблематични сгради в Лондон.
По план "Орбитата" трябва да е основната забележителност на олимпийското градче и да остане един от символите на Лондон дълго след края на игрите. Тя трябва да бъде най-високата и впечатляваща обществена творба на изкуството във Великобритания.
Според доклада на Комисията за архитектура и градска среда обаче в сегашния проект на носителя на награда "Търнър" са пренебрегнати важни детайли. Експертите твърдят, че липсва обяснение например как канализационните тръби и електрическото захранване ще бъдат монтирани, без да нарушат естетическата стойност на конструкцията.
Комисията смята, че е нужна допълнителна работа по входната шатра, билетните каси, двете платформи за наблюдение, асансьорите, стълбите и начина, по който кулата се вписва в цялостния проект за Олимпийския парк.
"Има опасност рутинните изисквания за строеж да намалят артистичната стойност на "Орбитата", се казва в доклада. Комисията се опасява още, че постройката ще е в конфликт с кулата на олимпийския огън, която е с височина 150 м и е в непросредствена близост.
Според архитектурния критик Том Дикхоф "Орбитата" няма нищо общо с елегантните линии на други произведения на Капур като Cloud Gate в Чикаго, Here for Alba или Drip в нюйоркската галерия "Гладстоун".
"Това е творба на изкуството и трябва да остане творба на изкуството," коментира британският архитект Кен Шътълуърт пред "Артинфо". "Когато смесиш архитектура и изкуство, става много по-трудно да направиш логичен проект. "Орбитата" трябва да реши какво се опитва да бъде – архитектурна творба или творба на изкуството", допълни той.