Футболното спонсорство в големите първенства бележи разцвет, Висшата лига е начело

Футболното спонсорство в големите първенства бележи разцвет, Висшата лига е начело

"Манчестър юнайтед" получава 23.6 млн. евро от новия си спонсор Aon
Reuters
"Манчестър юнайтед" получава 23.6 млн. евро от новия си спонсор Aon
Спонсорирането на футболните клубове в най-големите първенства в Европа никога не е било толкова доходоностно, пише списанието FC Business. Компаниите са инвестирали 470.7 млн. евро, за да получат правата да рекламират върху фланелките на отборите. Това е с 18% повече спрямо миналия сезон или със 75.2 млн. евро отгоре, изразено в сума.
Изследването е направено от консултантската къща за спортен маркетинг SPORT+MARKT, която е анализирала само договорите за спонсорство върху фланелките на отборите. Данните показват, че Висшата лига на Англия е на първо място със 128 млн. евро.
"Премиършип е стандартната притегателна за този вид спонсорски сделки в Европа. Английското първенство е основната платформа за международните компании, които искат да инвестират във футбола", каза директорът на SPORT+MARKT за Великобритания Гарет Мур.
Той обясни, че 15 от клубовете са увеличили приходите си от спонсорство на фланелките. Три от петте отбора с най-добри договора са от Висшата лига. "Над 70 млн. евро влизат от нови сделки, като най-големи са приходите на "Манчестър юнайтед" и "Ливърпул". Двата отбора с най-много титли в Англия получават по 23.6 млн. евро съответно от AON и Standard Chartered.
Финансовият брокер FxPro за пръв път влиза във футболното спонсорство, като за целта избра два от отборите във Висшата лига. "Тотнъм" пък се сдоби с два различни спонсора - Autonomy за двубоите от Висшата лига и Investec за мачовете за ФА къп и двубоите от Шампионската лига. Според Мур е интересно да се отбележи, че когато една компания реши да влезе във футбола, тя го прави в Англия.
Висшата лига измеси Бундеслигата от първото място, като увеличи с цели 45 млн. евро приходите си в това перо спрямо миналата година. Заради кризата през сезон 2009-10 няколко клуба от Острова играха без спонсорски лога на екипите си.
Германската Бундеслига и френската Лига 1 бележат сериозен ръст и имат доходи от подобни сделки съответно по 118.5 млн. и 58.8 млн. eвро. Франция се възползва от отварянето на законодателството за хазарта и успява да изпревари испанската Лига ББВА, която получава 57.5 млн. eвро. Германия може да бъде следващата страна с голям ръст, ако и там се промени законодателството за хазарта.
Първенствата в двете страни значително са подобрили спонсорските си договори основно заради раздвижването в банковия и застрахователния сектор, както и включването на букмейкърите. Общо 85 милиона са дошли от тези компании. Френските власти позволиха на букмейкърите да поставят логата си върху екипите на отборите. Това превърна BetClic в третия най-голям спонсор с общо 20 млн. евро, които дава на "Лион", "Олимпик" (М) и "Ювентус".
Мур заяви, че през следващата година приходите могат да се увеличат още. Според анализа банките използват емоционалния фактор при спортното спонсорство, за да направят общуването си с целевите публики по-ефективно.
Холандия е на сходни нива с приходите от миналата година, докато единственото първенство, което отчита спад е италианската Серия А. Положението там е затруднено, като това се доказва от липсата на спонсори при два от големите отбори "Лацио", който е начело в класирането, и "Фиорентина".
В Испания има ръст от 9 млн. евро на сделките, но Лига ББВА отстъпва с едно място в класирането. Там по-малките клубове трудно успяват да си осигурят добри спонсорски договори. Анализът показва, че ако "Барселона", който има най-много привърженици в Европа, реши да има партньор, тогава Лига ББВА ще се изкачи на третото място.