Фетел стана най-младият крал във Формула 1
Пилотът на "Ред бул" Себастиан Фетел спечели решителната Гран при на Абу Даби и стана новият световен шампион във Формула 1. Така той дублира титлата на екипа си при конструкторите.
Състезанието се разви по перфектен начин за Фетел и с успешния избор на тактика той води необезпокоявано от старта до финала.
Пилотът на "Ред бул" стигна до триумфа благодарение на седмото и осмото място на другите двама претенденти - Фернандо Алонсо и Марк Уебър. До него на подиума се наредиха предшествениците му като носители на титлата Люис Хамилтън и Дженсън Бътън с "Макларън".
Фетел стана най-младият световен шампион в историята на възраст 23 години и 134 дни. Той е едва вторият германски шампион след Михаел Шумахер. Младокът стигна до крайната победа в шампионата, без нито веднъж да е излизал начело във временното класиране.
Той завърши като краен победител с актив от 256 точки и изпревари с четири Алонсо. Уебър завърши сезона трети с 242 т., следван от Хамилтън (240) и Бътън (214).
Германецът записа пет победи през сезона, но призна, че въпреки няколкото му сериозни грешки във важни моменти той не е спирал да вярва в крайната победа. "Имахме феноменални битки в един оспорван сезон. Не зная колко пъти се сменяха лидерите. Някои пилоти бяха отписани много рано, а след това се завърнаха, както направи Фернандо", заяви Фетел.
"Мога да напиша цяла книга за състезанията, в които трябваше да завършим на по-висока позиция. Имахме много отпадания, всъщност всички имахме много възходи и падения. Моята цел беше да си свърша работата и сега, изглежда, съм успял", добави той.
Състезанието на пистата "Яс Марина" започна шеметно. Фетел потегли от полпозишън и запази първото място от атаката на Хамилтън, а зад тях Бътън изпревари Алонсо и се нареди трети зад своя съотборник.
В шестия завой Шумахер се завъртя и препречи пътя на връхлитащите болиди. Пилотът на "Форс Индия" Витантонио Лиуци нямаше как да го избегне и се качи върху "Мерцедес"-а на германеца, но и двамата останаха невредими.
На пистата веднага се появи автомобилът за сигурност. Това се оказа и решителният момент в състезанието със спирането в бокса на Виталий Петров, който по-късно се превърна в непреодолимо препятствие за Алонсо. При рестартирането не настъпиха промени в челото и Фетел остана пред Хамилтън, Бътън, Алонсо и Уебър.
Пилотът на "Ферари" и австралиецът заложиха на тактика с ранно спиране в бокса, но и двамата станаха жертва на трафика. Те вече бяха изпреварени от пилота на "Мерцедес" Нико Розберг и Виталий Петров с "Рено", които посетиха своите механици зад автомобила за сигурност. Това остави Алонсо далеч зад Фетел и четвъртото място, което му гарантираше спечелването на титлата.
До финала пилотът на "Ферари" така и не успя да се пребори с Петров, който се оказа най-голямата спънка за испанеца през сезона.
"Очевидно това беше трудно състезание за нас, коментира Алонсо, който не спечели трета световна титла. Загубих позиция на старта, а след това заради автомобила за сигурност Розберг и Петров минаха пред мен. След състезанието винаги е много лесно да видиш добрата стратегия."
В челото тактиката на Фетел и Хамилтън сработваше отлично и двамата минаха последователно през бокса съответно в 26-ата и 25-ата обиколка. Германецът се върна втори, а начело излезе Бътън, докато англичанинът гледа отблизо битката между Камуи Кобаяши и Роберт Кубица, които все още караха с първия си комплект гуми.
В края на 40-ата обиколка Бътън мина през пита и така отвори пътя към петата победа на Фетел за сезона. Германецът демонстрира предимството на техниката си и подобряваше времената на своите обиколки с всеки следващ тур.
В бокса на "Ред бул" трепериха до последно, въпреки че след минаванията през пита на първите десет Алонсо се движеше едва седми. Във финалните 12 обиколки испанецът трябваше да изпревари Розберг, Кубица и Петров, за да стигне до заветната четвърта позиция и трета титла. Слабите му и безидейни опити да мине пред руснака бяха белязани от безкрайни грешки и оставаха все така неуспешни.
Фетел триумфално пресече финала, а от екипа изчакаха преминаването на Алонсо, за да честитят първата титла на своя пилот. В този момент Фетел се разплака и емоциите му станаха достояние на зрителите.
"Дотогава не знаех нищо, призна той. В последните 10 обиколки инженерът ми само ми казваше какво да направя, за да финиширам. Чудех се защо е толкова нервен. Попитах дали сме в изгодна позиция, а той само каза: "Изглежда добре." Нямах представа какво означава това. Концентрирах се над своето представяне, а накрая всички започнаха да викат по радиото, че сме спечелили световната титла", обясни германецът.
"Беше невероятно тежък сезон за всички, физически и най-вече психически. Запазих вярата в себе си и денят за мен е специален. Поведох в шампионата веднъж, но в най-важния момент и точно когато трябваше. Все още не осъзнавам, че това се е случило", каза новият световен шампион.
Докато той се радваше победоносно от кокпита на своя "Ред бул", загубилият титлата Алонсо показа неприличен жест към задържалия го на седма позиция Петров. "Няколко пъти се опитах да го изпреваря, а той се пазеше сякаш е последната обиколка в последното състезание и двамата се борим за титлата, обясни испанецът. Беше прекалено агресивен. Все пак кара много добре и не допусна грешки. Но това е моторспортът. Понякога печелиш, понякога губиш. Поздравления за Себастиан и "Ред бул", но ние ще се опитаме и следващата година."
Въпреки загубената битка за титлата Уебър изрази увереността си и мотивацията да се бори за нея и през следващта година с "Ред бул". Австралиецът водеше през голяма част от сезона, но с катастрофата в Корея и осмото място в Абу Даби се свлече до третата позиция в генералното класиране.
"Поздравявам Себ за световната титла. Имахме много позитиви през тази година, но за съжаление този уикенд не се разви добре за мен. Спортът понякога е такъв. Разбира се, че има емоции, когато си толкова близо до титлата и я изпуснеш. Дадох всичко от себе си, но накрая не се оказа достатъчно. Със спечелените две титли годината не е лоша за нас", завърши Уебър.
Крайно класиране Пилоти: 1. Себастиан Фетел ("Ред бул") - 256 т. 2. Фернандо Алонсо ("Ферари") - 252 3. Марк Уебър ("Ред бул") - 242 4. Люис Хамилтън ("Макларън") - 240 5. Дженсън Бътън ("Макларън") - 214 Отбори: 1. "Ред бул" - 498 т. 2. "Макларън" - 454 3. "Ферари" - 396 4. "Мерцедес" - 214 5. "Рено" - 163 |