Женският тенис излезе по-силен от кризата
Стейси Аластър бе изправена пред триглаво финансово чудовище, когато през 2009 г. стана главен изпълнителен директор на Женската тенис асоциация за жени (WTA).
Рецесията бе притиснала спортовете, които са силно зависими от корпоративни спонсори. Тенис веригата при жените, носеща тогава името Sony Ericsson WTA Tour, не бе помирисвала нов спонсор вече четири години. Дори и договорът с основния поддръжник Sony Ericsson Mobile Communications беше на път да изтече. "Когато започнах, много хора казваха: "Знаете ли с какво се захващате", разказва Аластър пред "Блумбърг".
След по-малко от две години 47-годишната Аластър ребрандира турнира, запази най-големия си спонсор и сключи нови сделки за рекордната сума от 75 млн. долара.
Аластър, която е играла тенис на девическо ниво в Канада, подписа три нови спонсорски сделки през последната година и е близо до подписването на още две за финалния за сезона турнир, който ще се провежда в Истанбул през следващите три години. "Това невинаги е толкова лесно, но тя се справи, като използва най-добрите възможности, които може да предложи турът", каза бившата номер 1 белгийката Ким Клайстерс, която има четири титли от Големия шлем.
WTA е основана от 63 жени, включително американката Били Джийн Кинг, в хотел в Лондон през 1973 г. Днес асоциацията домакинства 52 турнира в 33 страни и разполага със звезди като Серена Уилямс и Мария Шарапова. Всички тенисистки от топ 10 в момента са от различни страни.
Тенисът е един от най-бързо развиващите се спортове в Китай, където женският тур откри офис през 2008 г. и сега провежда два турнира годишно. Клайстерс спечели Australian Open през януари след победа над Ли На, която стана първата китайска тенисистка на голям финал.
Шампионатът бе наблюдават от 60 милиона зрители в Китай, най-голямата тенис аудитория в историята на страната, според базираната в Пекин CSM Media Research. Това най-вероятно ще остане най-гледаното спортно събитие от всякакъв вид в страната през тази година, прогнозира CSM. WTA има четиригодишен договор с държавния оператор - Китайската централна телевизия, да покаже женския тенис пред 335 милиона домакинства.
Аластър също се опита да направи мачовете по интересни за феновете. Тя въведе треньорска помощ на корта, като позволява на зрителите да чуят разговорите между играчите и техните оборудвани с микрофони съветници. Въведе засилено присъствие на тура в социалните мрежи като Facebook и Twitter. Женският тур има да пъти повече фенове във Facebook, отколкото мъжкия ATP World Tour, и събира повече от 11.4 милиона фенове във Facebook и китайските социални медии.
Като част от сегашния двегодишен договор с шведската компания Sony Ericsson, постигнат през март 2010 г., турът махна името на производителя на мобилни телефони и сега нарича себе си само WTA. Sony Ericsson остава глобален спонсор, като запазва пространство за своя реклама на всички мачове.
Промяната на името е от решаващо значение за привличането на нови спонсори, заяви Аластър: "Ние си върнахме марката. Тя показва принадлежност и дава яснота."
Найджъл Кюри, директор на лондонската агенция за спортен маркетинг Rapport, каза, че женският тенис "стана толкова голям и глобален, че вече вероятно се предпочитат по-широките възможности за налагане на марки пред по-сигурния вариант да заложиш на един-единствен спонсор и съответно да се придържаш към него".
Географското разпределение на тура и присъствието му в социалните мрежи бяха причина Sony Ericsson да остане спонсор на WTA. Шестгодишното сътрудничества е дало на компанията "голяма разпознаваемост на марка в света", заяви Стефан Кроа, ръководител на Sony Ericsson за глобални партньорства и маркетинг.
WTA подписа нови договори с шведския производител на козметика Oriflame Cosmetics, китайския производител на спортни облекла Peak и нискотарифната австралийска авиокомпания Jetstar. Турът също така поднови договора с базираната в Лондон компания Travelex и с производителя на витамини и хранителни добавки Usana Health Sciences.
"Сега WTA, а не Sony Ericsson WTA Tour, го прави продаваем за нас, заяви Майкъл Сервел, старши вицепрезидент, който отговаря за глобалните преки продажби на "Орифлейм". Това е нещо положително за други спонсори, които искат да се присъединят към тура."