Рали сезонът стартира, но пилотите ги няма
Верните автомобилни фенове с нетърпение отброяват дните до старта на новия сезон с рали "Траянови врата" и с право очакват началото на най-оспорваната битка за титлата от години насам.
Шампионът в последните две години Крум Дончев вече облепи своя "Пежо 207 S 2000" с логото на новия спонсор "Глобул", носителят на пет титли Димитър Илиев и неговия "Шкода Фабия S2000" са финансово подсигурени от "Виваком", а атрактивният Ясен Попов продължи партньорството си с "Мтел" и ще бъде по-конкурентен с подобрения под спецификация R4 "Мицубиши Лансър Ево 9".
Тримата заформиха "мобилна война", но тяхното реноме и амбиции за пореден трофей от шампионата още по-активно ще оспорва третия за 2010 г. Петър Гьошев. Наскоро той също се обзаведе с автомобил Super 2000 - "Пежо 207".
На пръв поглед финансовата криза е сменена от засилена конкуренция и значително изравняване на силите в техническо отношение, което няма как да не радва феновете. Но големите емоции за тях ще свършват след минаването на първите четирима по отсечките.

Поне това се вижда от едва 19-те заявени екипажа за рали "Траянови врата", което открива сезона с антирекорд и провокира смесени чувства. Състезанието отбелязва най-скромния брой участници в своята история и е безспорно доказателство за засилващата се криза при по-малките отбори.
От стартовия списък отсъстват по-младите потенциални претенденти като пилота на "Интерлийз" Игнат Исаев и обещаващият Пламен Стайков. Най-добре класираният българин в Световния рали шампионат (WRC) Тодор Славов пък в последния момент си осигури участието край Панагюрище. Въпреки това и той влиза в триото с очертаващ се нулев сезон.
Екипажите на Екатерина Стратиева и Тихомир Стратиев вече мигрираха към румънския шампионат, където намират развитие, конкуренция, публика по трасетата и най-вече по-голяма изгода. Така младите таланти и малките тимове търпят последствията от тъмната история на големите с неоправданите средства на разочаровани бивши спонсори, които не смятат да се завърнат в спорта.
"Траянови врата 2011" ще се превърне в състезание с четири самотно препускащи отпред породисти жребци. След тях "за пълнеж" ще минат и останалите няколко пилоти, положили усилия да стартират. Но ако за старта на сезона техният брой е 15, то за всеки от следващите шест кръга те прогресивно ще намаляват. По традиция с решаването на титлата ще изчезнат шампионът и загубилите битката водещи състезатели.
На фона на всичко това идва и въпросът колко ще са феновете по отсечките, след като шумните скандали около световното рали "България" успяха да отблъснат част от публиката.

"Наистина е тъжно, че има толкова малко участници. Като организация сме се постарали всичко да е на ниво, явно състезателите нямат необходимите средства", заяви заместник-директорът на "Траянови врата" Стойко Вълчев пред сайта ultracars.bg.
Освен във финансово отношение за нарастващата липса на участници и публика по трасетата бившият навигатор вижда вина и в тромавата бюрокрация и липсата на адекватно съдействие от Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС).
"Спортът има нужда поне от административна подкрепа от федерацията и държавата. Но те не подкрепят достатъчно стартовете, с изключение на рали "България", и в някои аспекти пречат за тяхното развитие. Постоянно се оформят различни интриги и спорове, от които страда реномето на спорта. Състезателите карат извън България не защото не искат да карат у нас, а защото не им е изгодно", коментира Вълчев, който имаше заслуга за превърналото се в празник еднократното възраждане на нощните отсечки край Костенец през 2009 г.
Организацията на предстоящото състезание струва между 60 и 80 хиляди лева, като средствата са събрани от няколко местни фирми и общините в района.
За да стане по-атрактивно за пилоти и фенове, "Траянови врата" е претърпяло рядката за националния шампионат пълна промяна. "В маршрута най-вече на първия ден влизат нови отсечки, използвани за последно преди около 25-30 години", обясни Вълчев.

Екипажите ще трябва да преминат общо 187.21 състезателни километра в 11 скоростни етапа, а на ключовите места за гледане по трасето има обособени безплатни паркинги.
За първия ден Вълчев препоръчва на зрителите да се насочат към отсечките "Стрелча" и "Карлиево" - около комплекса Панагюрски колони. "За неделя препоръчвам т.нар. "скок на Оборище", който сега няма да е скок, а ляв обратен завой. Оттам по алтернативен път се стига бързо до финала на същата отсечка или до старта на следващата - "Язовира". Ралито предлага и много други места за гледане, но най-важното е публиката да спазва стриктно указанията за безопасност", обясни отговорникът по трасето.
Церемониалният старт на състезанието е в петък от 20.00 ч. на централния площад в Панагюрище. Първият пилот ще стартира по специалните етапи в събота и неделя от 9.00 ч., а минаванията ще завършват около 15.45 ч.