Дженсън Бътън спечели феноменалната 4-часова драма в Канада

Пилотът на "Макларън" Дженсън Бътън спечели феноменалната и прекъсвана заради обилен дъжд Гран при на Канада във Формула 1, която продължи над четири часа и трудно би могла да бъде описана с думи.
Англичанинът стигна до драматичния успех в последната обиколка, когато лидерът през цялото състезание Себастиан Фетел изпусна един от завоите. Успехът на Бътън не е напълно сигурен, защото след финала стюардите ще разследват два инцидента с негово участие.
В тях той изкара двама от преките си конкуренти - първо своя съотборник Люис Хамилтън, а след това и пилота на "Ферари" Фернандо Алонсо. В един момент носителят на титлата за 2009 г. се движеше едва 21-и, но след прекратяването на състезанието, безбройните появи на автомобила за сигурност и шестте си спирания в бокса, получи възможност да атакува лидерите само четири тура преди финала.
Тогава той с лекота изпревари намиращите се пред него Михаел Шумахер и Марк Уебър и бързо притисна безапелационния до момента Фетел. Лидерът от началото на надпреварата изтърва болида си в един от последните завои и така сдаде победата си в тежката и на моменти изглеждаща безкрайна битка в Гран при на Канада.
Уебър качи втория "Ред бул" на последното свободно място на подиума за сметка на Шумахер, за който първото класиране в тройката след завръщането му във Формула 1 се оказа химера три обиколки преди финала.
Петата позиция зае пилотът на "Рено" Виталий Петров, а шестата беше решена с няколко сантиметра в полза на Фелипе Маса пред Камуи Кобаяши. Зоната на точките допълниха Хайме Алгерсуари, Рубенс Барикело и Себастиен Буеми.

Да ти върви по вода
Заради силния дъжд състезанието започна зад автомобил за сигурност, който до финала се появи още цели пет пъти за четири часа. След пет обиколки зад него потеглилият от полпозишън Фетел неутрализира атаката на Фернандо Алонсо и започна да се откъсва напред.
В този момент Люис Хамилтън продължи серията си от инциденти в Гран при на Монако и още в първия завой завъртя Уебър, за което не беше наказан. Англичанинът се смъкна с няколко позиции и още на обратния завой се допря с Шумахер и остана зад Бътън.
В седмия тур Хамилтън атакува своя съотборник на старт-финалната права, но намиращият се отпред пилот му затвори вратата и той повреди задното си ляво окачване от удара в стената. Носителят на титлата за 2008 г. не успя да завърши обиколката и това предизвика първата поява на автомобила за сигурност, докато след спирането си в бокса Бътън се върна 12-и с гуми интермедия.
Състезанието беше подновено в 12-ия тур, а пилотът на "Макларън" наказан с ново минаване през питлейна заради превишена скорост, което го върна 14-и на пистата.

Голямото чакане
В този момент над "Жил Вилньов" заваля още по-силно и автомобилът за сигурност отново излезе на пистата. Повечето състезатели в челото се възползваха и минаха през бокса за нови гуми за екстремно мокър асфалт. Фетел отново водеше, но този път пред избегналия стопа Камуи Кобаяши със "Заубер" и Маса, докато Алонсо потъна в класирането заради оказалото се безсмислена смяна за интермедии обиколка по-рано.
Пилотите сигнализираха на своите екипи, че е невъзможно да карат в условията на трасето, дори и зад автомобила на Берн Майлендер. Това доведе до развяването на червения флаг в 25-ата обиколка и прекъсването на състезанието.
Информациите за подновяването се променяха през няколко минути, но в крайна сметка изчакването на дъжда отне цели два изнервящи часа. Надпреварата отново беше подновена зад автомобила за сигурност и всички пилоти вече разчитаха на нови мокри гуми.
След деветата си обиколка Майлендер се прибра в бокса и Фетел запази водачеството си пред Кобаяши и Маса, а още в следващата повечето пилоти побързаха да поставят интермедии.
Световният шампион се забави с това решение и записа най-бърза обиколка, а зад него Бътън участва във втория си инцидент за деня. Англичанинът беше изпреварен от Алонсо на спирането за трети завой, но двамата се допряха при влизането в него. Пилотът на "Макларън" се размина със спукана гума, докато двукратният световен шампион заседна в мократа трева и трябваше да се оттегли. Половината от болида му остана на пистата и автомобилът за сигурност за пореден път поведе колоната.
След новия рестарт Фетел пак дръпна напред, докато Кобаяши задържаше останалите зад себе си. На пистата бързо се оформи суха състезателна линия и използването на подвижното задно крило беше разрешено, с което екшънът се пренесе на ново ниво.
Световният шампион продължаваше да води уверено, докато Кобаяши и Маса поведоха тежка битка за втората позиция. Шумахер умело се възползва от нея и за първи път след завръщането си във Формула 1 се оказа преследвач на лидера в състезанието.
Фетел последен в челото премина на сликове и запази първото място, но автомобилът за сигурност изглежда беше абониран за пистата и се появи отново. Причината беше ударът на Ник Хайдфелд в Кобаяши, който изненадващо намали във върха на един от завоите. Пилотът на "Рено" разби носа си в японеца и преди да отпадне, остави множество едри отломки по пистата.

Драмата
До финала оставаха едва девет обиколки, но точно заради тях си струваше цялото чакане и донесоха звездния час на Бътън. Фетел отново започна да дърпа напред спрямо Шумахер, Уебър и излезлият четвърти след цялата суматоха британец.
Бътън дебнеше лукаво битката между Уебър и забавящия ги пилот на "Мерцедес". Германецът навярно се виждаше на подиума, но беше най-бавният от триото и логично ситуацията за него много бързо се промени.
Австралиецът успя да вземе втората позиция, но не и да спре за шикана и спортсменски я върна на Шумахер. Той направи същия пропуск в следващия тур, но този път това му струваше изпреварване от Бътън, с който се размина на косъм от катастрофа.
Пилотът на "Макларън" веднага изпревари седемкратния световен шампион и се впусна в яростно преследване на Фетел за оставащите три обиколки. Бътън беше по-бързият от двамата и до началото на последния тур изглежда нямаше как да осъществи атака. Но тогава Фетел допусна глупава грешка в най-важния и единствен момент, в който беше поставен под напрежение за цялото състезанието. Той изпусна един от последните завои, болидът му занесе и Бътън триумфално премина като победител в драматичната Гран при на Канада.

Това е първата победа за шампиона от 2009 г. и втората за "Макларън" през този сезон. С успеха Бътън се изкачи на второ място във временното класиране при пилотите със 101 точки и цели 60 пасив зад лидера Фетел. Уебър е трети с 94 т., пред Хамилтън с 85.
При конструкторите "Ред бул" е уверено начело с 255 т., докато "Макларън" е необезпокояван на втора позиция със 186.