Обещания за ново начало в българския автомобилен спорт

Обещания за ново начало в българския автомобилен спорт

Рали шампионът Димитър Илиев застана зад Стоян Рътков, който на управителния съвет в сряда признал, че не разбира от автомобилен спорт
Рали шампионът Димитър Илиев застана зад Стоян Рътков, който на управителния съвет в сряда признал, че не разбира от автомобилен спорт
След 31 години на управление Георги Янакиев ще предаде поста на председател в Българската федерация по автомобилни спортове. С освобождаването на един от "вечните постове" в България идва и идеалният шанс автомобилният спорт да се пребори за своето прераждане от дъното, което достигна само година след покорения връх с домакинството на кръг от Световния рали шампионат (WRC).
За поста след 13 дни ще спорят трима души - Камен Михайлов, Стоян Рътков и Александър Александров - бивши или настоящи членове на управителния съвет на федерацията.
Всички кандидати предизборно припознават до болка познатите проблеми, останали през годините и допълнително натрупани след финансовата криза. Тя беше обвинена за рекордния отлив на спонсори, участници, публика и състезания, макар и да няма нищо общо с лошия маркетинг, непопуляризирането на спорта и мудното взимане на противоречащи си решения.
Досега кандидатите следват определени програмни точки и казват на пилоти и фенове това, което искат да чуят - че те носят пътя към промяната. Но не искат да кажат как ще дойде тази промяна с оправданието "другите ме копират".
Най-популярните обещания на кандидатите, които до голяма степен се припокриват в отделните платформи, са прозрачност, демократизация, превръщане на спорта в успешен продукт, създаване на нова маркетингова стратегия, работа за масовия спорт, търсене на нови таланти и далеч по-химерните като ново домакинство на WRC и построяване на писти.
И двете последни каузи изглеждат предварително изгубени. Вече отминалото домакинство на WRC остави дебелата сянка на шумния скандал с дисквалифицирането и спорното крайно класиране на българските пилоти. Това се добавя към обективните причини за липсата на интерес към България - малкия автомобилен пазар в страната и липсата на интерес на производителите.
И докато този апел заедно с желанието да се домакинства кръг от Intercontinental Rally Challenge (IRC) трябва да привлече рали пилотите, то другият е отнесен към най-големия избирателен контингент - "пистовите" състезатели. Той се крие в изграждането на "материална база" и "собствени съоръжения за автомобилен спорт".
В момента най-масовият шампионат - на затворен маршрут, се провежда на затворени участъци от републиканската пътна мрежа, най-често по околовръстните пътища на градовете домакини. Те се посещават и от най-много публика, като най-използваното средство за безопасност в предпазването на зрители и пилоти е полицейската лента.
Единствената налична писта "Дракон" край пловдивското село Калояново не избива вложените инвестиции въпреки домакинството на почти всички значими професионални и любителски автомобилни мероприятия в страната.
"Трябва да се подобри материалната и техническата база на федерацията, заяви пред "Дневник" Камен Михайлов, дългогодишен член на УС, шеф на техническата комисия и директор на рали "България". Имаме нужда от подходящи съоръжения за провеждане на състезания. По пътните възли това е опасно за зрители и пилоти."
Михайлов е издигнат от АСК "Етър рейсинг" и е определян за компромисна фигура, който ще продължи управлението на федерацията по утъпкания път на Георги Янакиев. Той обаче отказва да назове как могат да бъдат изградени тези съоръжения предвид малкия бюджет на федерацията, който не може да стигне дори за асфалтовото покритие. "Може да има различни начини на финансиране, но нека ги запазя като жокер от вътрешния си джоб", заяви Михайлов.
Неговият опонент адвокат Стоян Рътков също агитира с изграждане на писти. Той предпочете да не дава "предварителна гласност на своята програма" преди официалното й представяне в петък. Въпреки това преди две седмици неговата програма беше представена по точки на сайта RallyXpress и в нея той посочва "създаването на собствени съоръжения за автомобилен спорт", което допълва със "създаване на конкурсно начало за поръчки от името и за сметка на БФАС".
Рътков вече е направил постъпки в изпълнението на тази си цел, като е привлякъл за каузата си състезаващият се в шампионата за млади пилоти Формула 2 Пламен Кралев. 38-годишният бизнесмен е собственик на строителната фирма "Крам комплекс груп" и близък приятел на рали шампиона Димитър Илиев, който заедно с Асоциацията на действащите автомобилни състезатели (АДАС) стои зад кандидатурата на Рътков.
Спорен момент от работата на адвоката са и наложените му на 24 септември 2009 г. глоба от една минимална работна заплата и порицание от адвокатската колегия. Организацията отказа да съобщи провинението на своя член, но според негови колеги предвид санкцията то не е маловажно. Поне до петък остава неясно и дали Рътков възнамерява да инвестира лични средства при управлението на федерацията.
Това вече бе обещано от изпълнителния директор на "Ойлтанкинг България" Александър Александров, чиято кандидатура бе издигната от спонсорирания от него отбор "Дончев спорт". Пред "Дневник" бизнесменът заяви, че има готовност компаниите, с които е ангажиран, да бъдат вкарани в спорта като рекламодатели.
"Имаме чисти идеи за финансиране. В спорта има много финанси, които по някаква причина са останали настрани. Ако аз правех тазгодишното рали "България" и две седмици преди това ми липсваха 250 хиляди лева, щях да ги извадя от своя джоб, вместо да ги търся от държавата, след като съм се провалил в опитите си да ги набавя преди това", каза Александров, като по този начин индиректно атакува конкурента си Камен Михайлов и Георги Янакиев.
Бизнесменът беше член на предишния управителен съвет. "Година и половина съм извън спорта и това ме разтоварва от сегашната ситуация", каза Александров, но не даде конкретен пример как смята да върне състезателите и публиката по трасетата.
"Облекченията за по-малките са временна и неефективна мярка. Трябва да направим спорта достатъчно стабилен, за да идват хората сами и да има спонсори", заяви той и обеща да наблегне над "прогнозируемостта на спорта в срок от три до пет години", както и в обединението на всички автомобилни дисциплини под шапката на БФАС.
"Основното е да започнем с демократизацията на федерацията. Трябва да създадем новa структура, тя да бъде прозрачна и достъпна, лесно продаваема и разбираема. Трябва да променим устава на федерацията и да проправим нов морал сред управляващи и пилоти", сподели вижданията си Александров, които в общи линии се припокриват с тези на неговите конкуренти.
Спорен него рали "България" "може да влезе в IRC до две години - това е в напреднала фаза на нашите размишления и мисли", както и "да включим нашите трасета в европейския планински шампионат".
"IRC е прекрасна идея, но смятам, че ще е много трудно, смята пък директорът на състезанието Камен Михайлов. По-скоро отново можем да кандидатстваме за кръг от WRC. Таксата за него е 109 хиляди евро, докато за IRC е 320 хил. евро, а изискванията са по-тежки. Не искам повече да се оправдаваме с кризата, но няма как да пренебрегнем икономическата ситуация в страната." Михайлов също представя визия за "разширяването на границите на спорта" и организирането на съвместни надпревари с другите балкански страни.
В своята програма той отделя внимание и на повишаване на безопасността по пътищата. "Федерацията трябва да се появи в училищата и да заработи съвместно с държавните и общинските власти. За последните 10 години има 11 000 загинали по пътищата - това е едно населено място. С общи усилия можем да организираме кампании и състезания за любители, където да се радват на спорта, а не по пътищата", обясни Михайлов.
В представите и на тримата кандидати е залегнала идеята за масов спорт и търсенето на млади таланти. "Залагам на алтернативните шампионати като дамския, както и за връщането на състезанията за хора в неравностойно положение. Привличането на млади, тепърва прохождащи състезатели може да стане с по-евтини автомобили, вкарани в определени рамки разходи и технически правила, както и едномаркови шампионати", смята Михайлов, който отдава най-големия си принос за спорта в "дисциплинирането на състезателите и повишените мерки за тяхната безопасност".
Той, както и Александров, е против разграничението от ФИА и техническите правила, които до известна степен ограничават включването на повече участници в състезанията. "И в момента имаме много правила, които се различават от тези на ФИА. Централата ни дава много по отношение на безопасността, а и като цяло това е готов опит. Отделно там имам много контакти. Така да се каже, от ФИА пием топлата вода, без да се налага да я откриваме", заяви Михайлов пред "Дневник".
Освобождаващият поста, Янакиев отказа да назове кой от тримата кандидати вижда като свой наследник. "Новият председател трябва да бъде човек близо до спорта и да бъде представител на бизнеса, защото федерацията няма много финансови възможности. Всички клубове, а те са накъде 183-184, трябва да помагат в управлението. Дори и Жан Тод (президентът на ФИА - бел. авт.) да бъде избран, и той няма да се справи сам със задачата", смята той.
Янакиев, който вече няколко пъти обявява оттеглянето си от федерацията, е категоричен, че този път няма да остане на поста. "Не са ме напуснали силите, а вярата в доброто и колектива през последните 1-2 години. Може би бих продължил, ако атмосферата беше по-ведра. Ако бъда потърсен от новото ръководство, ще помагам с каквото мога", каза 70-годишният председател пред "Дневник".
Той дава добра оценка за управлението си на спорта, започнало през 1980 г. "Осъществих амбицията си да доведа WRC в България, което мина добре и в близките години страната може отново да кандидатства за него с вдигната глава. Близо 32 години съм председател на обществени начала и не съм си позволил да взема и една командировка за сметка на федерацията. Когато поех федерацията, тя имаше два счупени стола и четири състезания. Сега има имущество за около 600-700 хиляди лева и 50 състезания с повишавани през годините коефициенти. Няма за какво да се срамувам и след толкова години предавам федерацията с гордо вдигната глава", завърши Янакиев.
Конкретните идеи
До момента най-целенасоченият план за възраждане на автомобилния спорт бе представен от пилота на "Октан" Огнян Герджиков в популярния форум на "Рали клуб България". Той предлага балансирани и конкретни идеи за връщането на публиката (с активно промотиране на състезанията и доставяне на удобства за зрителите), увеличаване на пилотите (с прогресивна ставка на таксата за участие), създаване на едномарков шампионат и дисциплина рали спринт, намиране на генерален спонсор на рали шампионата, планове за по-широко медийно отразяване и др. "Спортът ни има нужда от консенсус, а не всеки да дърпа нещата в своята посока. Идеите не са само мои, а родени в разговори с други пилоти и хора от и около спорта. Кандидатите свободно могат да ги заимстват", каза Герджиков пред "Дневник".