Арабските инвеститори си проправят път към испанската икономика чрез футбола

Арабската инвазия в испанския футбол не е просто инвестиция в спорта. Тя се оказва много пряк път към преодоляване на културните различия и сключване на изгодни сделки в страна, която се намира в икономическа рецесия.
"Арабските инвеститори виждат изгодата от една държава, която има сериозна нужда от свежи пари заради тежкото си икономическо състояние", споделя професорът по бизнес Хауме Хине пред "Блумбърг".
Последният ярък пример за прилагането на тази схема бяха действията на катарския бизнесмен шейх Абдула ал Тани. През миналата година той купи футболния "Малага" срещу 38 млн. евро и след това продължи да налива пари в клуба.
Само няколко месеца по-късно шейх Абдула спечели проект за изграждане на супермодерно пристанище за яхти. Катарският бизнесмен ще вложи 400 млн. евро, за да преобрази рибарския кей на Марбея.
"Придобиването на собствеността на "Малага" беше начин шейх Абдула да си изгради социален профил в страната, който да му отвори повече врати", заяви шефът на туризма в Марбея Хосе Луис Ернандес.
И договорът, който катарецът получи от общината на андалуското градче, е доказателство за ефективността на този модел. През това лято шейх Абдула похарчи близо 60 млн. евро за нови попълнения в "Малага", с което изпревари дори "Реал" (Мадрид) по похарчени суми за трансфери.
Той доведе в отбора класни играчи в лицето на Санти Касорла, Хоакин, Жереми Тулалан и холандската легенда Рууд ван Нистелрой и бързи изкачи андалуския клуб в челото на испанския футбол.
"Парите на шейховете са способни да преместят планини. В момента "Малага" заема четвърто място в Ла Лига, а най-доброто крайно класиране на отбора е седмо място. Това е най-добрият състав цялата история на клуба", заяви председателят на фен клуба на "Малага" Мануел Пейнадо.
Традиционно Испания има по-тесни връзки със страните от Северна Африка, отколкото от района на Персийския залив. От 2005 г. насам обаче богатите арабски страни са инвестирали 4.3 млрд. евро в производителя на петрол Cia Espanola dе Petroleos и други испански компании.
Собственикът на базираната в Дубай Royal Emirates Group шейх Бути бин Сухаил ал Мактум вече пое по пътеката, прокарана от шейх Абдула. Royal Emirates откупиха собствеността на "Хетафе" срещу 90 млн. евро през април.

Сега компанията не планира да променя управленска структура на клуба, а за сметка на това ще се активизира извън футбола. Шейх Бути планира да инвестира в областта на туризма и в проекти за слънчева енергия.
В момента той води преговори за финансиране на спа курорт в бившото арабско селище Уади Аш, близо до Гранада. Районът е бил контролиран от арабите между между 711 и 1492 г.
"Това е един вид футболна дипломация, заяви изпълнителният директор на Royal Emirates Кайсер Рафик. В момента се откриват някои много добри възможности с оглед икономическата ситуация в Испания. Нашата компания се интересува също от сделки за слънчева енергия и фармацевтични компании."
"Ние, арабите, сме изградили много близка връзка с Испания и чувстваме, че тя не трябва да бъде разваляна", убеден е Рафик.
Не така обаче мислят футболните фенове на Иберийския полуостров. Те приемат доста хладно и предпазливо катарските инвеститори, които получават властта да променят изведнъж цялата история на любимите им клубове.
"Те могат да решат да сменят името на отбора или да го преместят на друго място. Те могат да са добре дошли, стига да не отнемат с лека ръка историята на клуба", споделя 57-годишният шофьор Рафаел Баяно, който от седемгодишен не пропуска мач на "Хетафе".
Именно подобни намерения демонстрира шейх Бути, когато закупи отбора от мадридското предградие. Той обяви, че клубът ще бъде преименуван на "Хетафе Тим Дубай". Все още не ясно дали това ще стане факт.
От Royal Emirates имат намерение да направят павилион на арабската култура в стадиона на "Хетафе" - "Колизеум Алфонсо Перес".
От своя страна с пристигането си в "Малага" шейх Абдула веднага смени спонсора на екипите – букмейкърската къща "Уилям Хил". Тъй като ислямските закони забраняват хазарта, той ги замени с ЮНЕСКО.
Във всеки случай "купуването на един футболен клуб може да осигури достъп до целия свят" по думите на заместник-президента на "Малага" Абдула Губн, които предизвикаха остра реакция през миналото лято.
"Като президент на футболен клуб можеш да се срещнеш с премиера или дори с краля", споделя Марк Тоска, мениджър в компанията Batalla Juanola, която беше посредник в продажбата на "Хетафе".
Арабските инвеститори все пак не са съгласни с мнението, че искат да контролират всичко. "Нашата позиция не е да контролираме нещата, а да се учим от тях", завърши Рафик.