Когато скоростта стане прекалено висока

Когато Дан Уелдън влезе във втори завой на овала в Лас Вегас за десети път през миналата неделя, той управляваше един от най-сигурните автомобили на планетата.
Болидът на Dallara IR-05 е проектиран с основната идея да развива 370 км/ч и да предпазва пилота в случай на инцидент с такава скорост. Задачата на карбоновото шаси е да абсорбира силата на серия тежки сблъсъци, като в същото време запазва кокпита и пилота незасегнати.
От представянето на Dallara през 2005 г. до тази неделя с болида загина само един пилот – Пол Дана. През 2006 г. той се блъсна жестоко в спрял автомобил на пистата с около 283 км/ч. Оттогава досега IR-05 е стартирал в 100 състезания и е изминал повече от 800 000 състезателни километра без да загуби друг живот и само с няколко по-сериозни контузии.
Болидът обаче не успя да се справи с масовата катастрофа с 15 състезатели, която отне живота на 33-годишния баща на две деца Уелдън. Почти всички пилоти бяха невредими след инцидента, но неговата смърт е горчиво напомняне колко опасен остава спорта.
Няколко изявени имена в американските моторни спортове като петкратния шампион в НАСКАР и носителя на титлата в Индикар за последните три години Дарио Франкити призоваха за прекратяване на стартове с отворени болиди на овални писти, от които дори и пилотите във Формула 1 се страхуват.
Ориол Сервия, който даде второ време в квалификацията в Лас Вегас със средна скорост 357 км/ч, заяви как "всички имахме лошо усещане за това място, отчасти заради големия наклон на овала и това колко лесно може да караш на пълна газ. И ако някой ни даде подобна възможност – ние сме пилоти и веднага ще се опитаме да излезем начело. Състезаваме се един срещу друг, защото това е нашата работа".
Овала в Лас Вегас беше променен през 2006 г. и наклонът му стана по-стръмен, за да увеличи екшъна в НАСКАР, където се състезават по-бавните серийни автомобили. Резултатът е по-високата скорост и улесненото каране броня до броня. Ефектът е още по-силен в Индикар и в неделя до четири болида спореха за позиция успоредно един до друг. Като се добавят и останалите 30 автомобила в надпреварата, повечето специалисти описаха ситуацията на 2.4-километровия овал като рецепта за трагедия.
"За съжаление много от нас си мислеха, че може да се случи подобно нещо, каза пред "Фокс нюз" пилотът Джеймс Джейк, който също участва в трагичния инцидент. В тренировките карахме с по 5-6 болида на пистата, а в състезанието станахме 34... Просто нямаше как да не се случи някой инцидент."

Въпреки жестоката катастрофа 14 пилоти оцеляха и се отърваха с леки травми и натъртвания, което доказа колко сигурни могат да бъдат болидите. Причината за смъртта на Уелдън все още се уточнява, но след инцидента защитният ролхууп зад главата му липсваше.
Ако болидите са достигнали високо ниво на безопасност, то остава проблемът със сигурността на трасетата. Повечето овални писти, както и тази в Лас Вегас са оградени със SAFER стена, която е пълна с пенополистирол, абсорбиращ силата на удара. От представянето на технологията на "Индианаполис" през 2002 г. тя е спасила десетки пилоти.
За съжаление в масовата катастрофа болидът на Уелдън изхвърча във въздуха и удари подсилената ограда, която защитава зрителите и връща автомобилите и отломките на пистата, но в случая е нанесла допълнителни поражения за пилота.
По ирония на съдбата Уелдън беше официален тест пилот на Индикар и помагаше на Dallara в разработването на изцяло новото шаси, което трябва да дебютира догодина. Следващият болид, който ще носи името на британеца, е проектиран за по-добра защита на главата и промени в аеродинамиката, за да не изхвърчат във въздуха толкова лесно, а радиаторните кутии ще нараснат отвъд гумите, за да не позволяват контакти като този, който предизвика верижната реакция за фаталната катастрофа в Лас Вегас.
"Очевидно новият болид ще бъде по-сигурен, но остават пистите, на които трябва да се състезаваме", каза бившият пилот в КАРТ сериите и настоящ участник в НАСКАР Ей Джей Алмъндингър пред "Ройтерс".
През 2001 г. в КАРТ сериите, които по-късно се обединиха с Чамп кар и създадоха Индикар, трябваше да бъде отменено състезанието на "Тексас мотор спийдуей". Тогава в тренировките пилотите се оплакаха, че им причернява от огромното странично натоварване, което предлагаха автомобилите им на стръмния овал. След това правилата бяха променени, болидите направени по-бавни, а пистата изпадна от календара на сериите.
В петъка преди катастрофата президентът на Индикар Ранди Бернард обяви, че шампионатът ще завърши в Лас Вегас и през 2012 г., но вече се обсъжда отмяна на това решение. Овалът отговаря на всички актуални изисквания за безопасност, а в някои отношения дори е твърде добър. Едно от тях е гладката настилка, която позволява на пилотите да карат още по-близо един до друг.

Сред основните обвинения към организаторите е допускането на цели 34 пилоти на бързата писта. В случая бяха достатъчни само двама, за да изпратят трети в оградата. Много от състезателите нямат опит на овални трасета, но въпросът е, че опитът се придобива с каране.
Според специалистите смъртта на Уелдън ще подейства на спорта както загубата на легендата Дейл Ърнхарт в НАСКАР – като катализатор за увеличаване на безопасността. Едва след неговата смърт през 2001 г. в последната обиколка от "Дейтона 500" шампионатът направи задължителна системата HANS, която предпазва врата и главата на пилотите.
Безопасността винаги ще бъде актуално предизвикателство за моторните спортове, на което се отдава повече внимание след някоя трагедия. Последната и най-голяма идея в тази насока са тестовете на поликарбонатни стъкла и фанари от самолетни кабини, които евентуално да бъдат използвани в бъдеще за затваряне на откритите болиди в световните шампионати като Формула 1. ФИА вече изпробва такава система, макар и да е в начален етап.
Никой не знае какво ще бъде най-правилното решение, но едва ли някой вярва, че няма да има следващ смъртен случай. Но идеи за обезопасяването на болидите и пистите има и подобренията със сигурност ще бъдат реализирани. Всички останали пилоти заслужават това. Дан Уелдън също.