Председателят на БФАС Александър Александров: Целта ни е да върнем средната класа в рали спорта

Председателят на БФАС Александър Александров: Целта ни е да върнем средната класа в рали спорта

Председателят на БФАС Александър Александров
Председателят на БФАС Александър Александров
Александър Александров оглави автомобилния спорт в България след 31-годишно управление на Георги Янакиев. Бизнесменът заяви за "Дневник", че една от задачите, които си поставя, е да върне средната класа в рали спорта. По думите му в България догодина ще има по-малко, но по-качествени състезания.
Какво беше първото ви действие след стъпването в длъжност?
- Първо сформирах временна комисия за подготовка на нов устав на федерацията. Предполагам, че много скоро ще имаме чернова или проект, който ще бъде предоставен на клубовете за сондиране на мнения. Работим много интензивно и върху подготовката на календара за новия сезон. Предполагам, че той ще бъде готов преди награждаването на федерацията през декември.
Състезанията в новия календар повече или по-малко ще бъдат спрямо изминалия сезон?
- Със сигурност ще са по-качествени. Най-вероятно броят им няма да е по-голям, а със сигурност ще има повече международни състезания. За разлика от настоящите ни международни надпревари, в тях ще участват чужденци и 2012 г. ще бъде най-силната за българския автомобилен спорт. Рали шампионатът ще бъде изключително силен. Международните ралита "България" и "Траянови врата" са известни на всички. 
Какво обсъждахте на срещата си с председателя на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов?
- Беше чисто протоколна среща. Обсъдихме какви възможности бихме могли да изпълняваме съвместно като награждаване, мероприятия, свързани с промотирането и на двата спорта. В недалечно бъдеще ще обмислим и варианта да организираме общи състезания. Където имаме взаимен интерес и ползи за двата спорта, ще работим заедно.
Запознат ли сте с плановете изграждане на автомобилна писта, за които пилотът Ясен Попов спомена в предизборната кампания? Тогава той заяви, че е разговарял с Богдан Николов.
- Запознат съм и с тези планове, и с тези на Богдан Николов за изграждане на писта край София. Те са много по-напреднали от това, което Ясен е гледал в онзи момент. Искали са да използват ноу-хауто на федерацията по мотоциклетизъм и напредъка около проекта за Доброславци. Но това са били сондажи в много суров стадий. Ако има някой подготвен, това са хората около Богдан Николов. В нашата федерация още сме много далеч от дълбочината на нещата.
Какво очаквате като подкрепа от държавата във финансов аспект? Един от вашите конкуренти искаше да направи писта с държавна земя и държавни средства. Вие какво ще искате?
- Сигурен съм, че когато има разумни и добре обосновани искания, държавата в никакъв случай няма да откаже подкрепа. Тя е подкрепяла автомобилния спорт и ще продължи да го прави, може би с по-голям ентусиазъм, отколкото досега. Но нереалистично е да й вменяваме изцяло инвестициите за изграждането на такова съоръжение. Има още много други източници на финансиране, които не са лоши или неадекватни. Не трябва да забравяме, че имаме ФИА като партньор, както и европейските фондове. След това идва мястото и на държавата. Не трябва да изключваме и чисто предприемаческия интерес. За всеки спонсор би било атрактивно предложение със съответните гаранции за брой и качество на състезанията.
Какво е виждането ви за най-престижното рали "България"?
- Дали рали "България" или друго състезание в страната ще бъде кръг от IRC, времето ще покаже. Това е въпрос на интерес между промотъра и федерацията. По-сполучливата формула може да бъде рали "България" като кръг от Европейския шампионат и друго състезание за IRC ("Сливен").
На какво се дължи отливът на пилоти от рали спорта в последните две години?
- Ралитата са може би най-скъпата част от автомобилните спортове спрямо пистовите и планинските състезания. Както и на липса на атрактивност. След домакинството на кръг от WRC загубихме инерцията. Тогава моторните спортове бяха на съвсем различно равнище. Сега трябва да върнем тази скорост. Разбира се, има значение и кризата, но не чак толкова. Има достатъчно средства, които биха могли да подпомогнат пилотите ни.
С какви конкретни мерки можете да върнете пилотите по трасетата?
- Първо спортът трябва да бъде много по-достъпен за феновете и да слезе при тях. В много случаи провеждаме красиви състезания, но далеч от хората. Колко суперспециални етапа имаше през изминалия сезон? Дребни неща, които изглеждат маловажни, но за спонсорите и зрителите са важни. Второ - не може да си позволяваме повече скандали, например, неспортсменски прояви. Това също отблъсква. Бил съм от всички страни. Бях спонсор и знам каква е най-голямата горчивина. Спонсорът не винаги иска победата, той иска мъжка борба. Дори когато пилотът ти загуби, много по-ценно е той да е загубил мъжки, отколкото да е станал пръв с измама.
Това не означава ли превъзпитаване на пилотите, които са свикнали да печелят по такъв начин? Подобно поведение не е прецедент при някои състезатели.
- Ако искате го наречете превъзпитание, ако искате една по-твърда линия. В новия Управителен съвет няма да толерираме такъв тип отношение. Спортът е спорт и той трябва да се случва на трасето. Оттам нататък ще бъдем изключително взискателни към представителите на спортната власт да взимат ясни и точни решения своевременно. Ако някой си позволи нарушения, ще си получи наказанието. Имаме решителност да го направим.
През миналата седмица един от водещите рали пилоти Петър Гьошев обяви напускането на спорта и пусна в продажба двата си състезателни автомобила. Сред посочените от него причини беше и избирането ви за председател на федерацията.
- Напускането на един от елитните екипажи е изключително тежък удар по автомобилния спорт. Изключвам коментарите дали Петър ме харесва или не. Познавам него и Митко (Спасов, навигаторът му), те са много нахъсани и съм сигурен, че последната причина, която биха изтъкнали, е моето присъствие във федерацията. Вярвам, че там нещата са по-скоро финансови. За съжаление това е част от действителността. Искрено се надявам, че този автомобил ("Пежо 207 S2000") ще остане в България.
Очаквате ли още големи имена от различните дисциплини да напуснат спорта?
- Не вярвам. Винаги ще има хора, които спират за определен период от време, било по финансови или други причини. Ще има и нови хора, които ще се включват. Това е нормален процес. Не го приемам като тенденция. В интерес на истината, проблемите около Пепи бяха ясни много преди изборите и беше въпрос на време да се случи. В рамките на три или пет дни, откакто съм избран, няма кой знае какво толкова да съм направил, за да мога да ги засегна. Това е несериозно. Догодина мисля, че ще има много повече хора, които да се състезават. Имам такава вътрешна убеденост и шампионатът ще е много по-интересен.
В последните години вие сте спонсор на рали пилота Крум Дончев. Някои състезатели споделиха опасенията си, че той може да се ползва с по-голяма подкрепа от федерацията. Как ще ги коментирате?
- Договорите, които Крум имаше с "Мабанол" изтичат в края на годината. Показал съм, че не деля пилотите на свои и чужди. С избирането ми за член на Управителния съвет оставих Радослав Козлеков и тима, в който имах основно участие, за да няма конфликт на интереси. Същото ще се случи и сега. Така че Крум губи най-много и не знам защо могат да му завиждат.
Как ще популяризирате по-малките дисциплини?
- Планинският шампионат е изключително атрактивен. Рали кросът и авто кросът от последните години ме правят изключителен оптимист. До Нова година ще направя срещи с ръководствата на всички автомобилни федерации на съседните страни, за да видим какво бихме могли да организираме като общи състезания или части от шампионати. Оттам очаквам да дойде и по-голямата атракция. В рамките на този мандат може да имаме кръгове от европейските шампионати по планински и авто крос. Хората се чувстват окрилени от случилото се на събранието. Всички идеи, които те са потискали в последните години, сега ги изразяват. Оказа се, че могат да бъдат направени трасета, за които досега никой не е предполагал. Има инвеститори с интерес да направят определени неща. Досега не са го правили и сега имат желание да го направят. Умерен оптимист съм и не очаквам всичко да се случи само за една година. 
Какви промени предвиждате за зрителите в дисциплините рали и затворен маршрут? Какво смятате за платения вход?
- Дали да има или няма вход, това е решение на всеки организатор. Федерацията няма да го налага. Порочна практика е и федерацията да се ангажира с конкретно състезание, както стана с рали "България". Организаторите трябва да бъдат организатори, пилотите да бъдат пилоти, а федерацията да бъде обединяващият орган над тях. Може да има състезания с по-добра атракция и феновете да са готови да платят или пък да има организатори с мощни спонсори и свободен вход. Първо трябва да предложим на феновете много по-добро шоу, освен състезанието. Да има много съпътстващи събития, които да поддържат интереса им. Трябва да има и взаимно ограмотяване на фенове и организатори.
Какви други атракции може да има за зрителите около състезанията?
- Става въпрос за предприемчивостта на организаторите. Може да се мисли за провеждането и на повече от едно състезание на едно и също място. Както преди години на писта "София" се събираха по 80-100 хиляди души за общите надпревари с мотоциклетната федерация. Сега просто разделихме хората, а феновете на двата спорта може би са едни и същи. Фирмите също имат интерес от съпътстващи промоционални мероприятия.
Как смятате да дадете път на младите таланти и смятате ли да създадете едномарков шампионат?
- В момента липсва системата за подготовка и излъчване на таланти. Лицензирането на пилоти е прекалено лесно и неатрактивно. Когато аз се явявах на изпит, той беше на голямо рали с майсторско управление. Тогава се създаваше усещане, че си част от нещо голямо и това те пали. Клубовете не са ангажирани с промотирането на млади пилоти, а биха могли да играят сериозна роля. Талантите са около нас, въпросът е да ги привлечем обратно.
Как оценявате отношението на пилотите и техните отбори към спорта като бизнес? Правят ли достатъчно за удовлетворението на спонсорите?
- От толкова години съм в спорта и явно намирам достатъчно основание и атракция в него. Вярвам, че след изчистването на всички проблеми спонсорите ще се върнат. Дали съответните клубове харчат по най-добрия начин парите си за спонсорите, това са си техни отношения. Наскоро разговарях с хора от "Виваком" и те са доволни от работата на Митко Илиев като шампионат и съпътстващи мероприятия.
След избирането ви за председател стана ясно, че членовете на Управителния съвет трябва да са и членове на федерацията, а вашите кандидати не бяха такива. Тогава първата ви реплика беше "Това правило е нарушавано 30 години, сега ли точно да го спазваме". Това ли беше най-добрият пример за новото начало и новата демокрация на управлението?
- Това е в пряка релация с несъвършения устав на федерацията. И не случайно първата ни точка е промяна на устава. Няма начин при съществуващия устав всички тези неща да бъдат изпълнени. Уставът е направен така, че винаги връща нещата в изходна позиция. Да, може би наистина не е най-добрият старт, но ще дам възможност в рамките на следващите няколко месеца да имаме нов устав.