Висшата лига може да продаде правата на една телевизия за цяла Европа

Следващата сделка за излъчването на срещите от Висша лига на Англия по футбол може да бъде паневропейска основна, отколкото правата да се продават за всяка страна поотделно, заяви изпълнителният директор на лигата Ричард Скъдамор.
За 20 години доходоносно партньорство с BSkyB на Рупърт Мърдок Висшата лига се превърна в най-успешното и популярно първенство в световен мащаб. През 2009 г. телевизионният оператор плати 1.6 милиарда паунда за периода 2010-2013 г.
Ирландската телевизия "Сетанта" плати 159 млн. паунда за пакет от 23 мача, но по-късно фалира и пакетът беше взет от ESPN. Сметките показват, че Sky винаги е бил най-изгодният партньор за Висшата лига заради огромните суми, които плаща. BSkyB предава 115 срещи на сезон, което означава, че плаща по 4.7 милиона на мач. За сравнение - пакетът на ESPN е за двойно по-малка сума средно на мач - 2.3 милиона.
Скъдамор обаче намекна, че новият договор може да бъде за цяла Европа, а не да бъде разпределен изцяло на местна почва.
Причината е, че Европейският съд в Люксембург позволи на футболните привърженици в Европейския съюз да гледат мачовете от Висшата лига срещу по-ниско заплащане, стига да си намерят по-евтин доставчик на картина.
"Все още няма решение дали ще правим или не сделка изцяло с местни оператори. Една от последиците от решението на Европейския съд е, че ние все още работим върху това дали бихме могли да продаваме правата на паневропейска основа", заяви Скъдамор.
В България правата се държат от "Нова телевизия" и се излъчват по "Диема" и "Нова спорт".
Преди няколко месеца Европейският съд отсъди срещу Висшата лига и Sky по казуса със собственичката на бар в Портсмут. Карън Мърфи показваше мачовете от шампионата с карта на гръцката мрежа Nova, за да плаща по-малко за абонамент.
Мърфи е плащала по 118 паунда месечно вместо 480 паунда, колкото щели да й струват услугите на Sky. През февруари Върховният съд в Англия също отсъди в нейна полза.
"Лоялността има огромно значение в много отношения, но не забравяйте, че всичко е строго регламентирано – нашите пакети се продават на един отворен пазар и ние трябва да организираме един открит търг", каза още изпълнителният директор на Висшата лига.
Процесът по продажба на правата за следващия период ще се състои през следващите три месеца и може да бъде засегнат от решението на Европейския съд.
"Ал Джазира" се смята като един от новите сериозни кандидати. Катарската телевизия стъпва все по-сериозно на европейската сцена, след като вече придоби международните и половината от вътрешните права за френската Лига 1, както и правата за излъчване на мачовете от Шампионската лига на територията на Франция.
Преди време Чарлс Сейл от "Дейли мейл" обяви, че компютърните гиганти Apple и Google също се интересуват от телевизионните права за мачовете от Висшата лига.
"Принципно нашите пакети трябва да бъдат пуснати на свободния пазар. Те трябва да бъдат дадени на участника в търга, който предложи най-висока цена", поясни Скъдамор.