Световен шампионат за електрически автомобили ще стартира през 2014 г.

Световен шампионат за електрически автомобили ще стартира през 2014 г.

Все още батериите на електрическите коли не издържат достатъчно дълго време
Associated Press
Все още батериите на електрическите коли не издържат достатъчно дълго време
Нов световен шампион само за електрически автомобили ще бъде организиран от 2014 г., след като Международната федерация по автомобилизъм (ФИА) лицензира организатора му.
Формула Е ще се организира от хонконгския консорциум Formula E Holdings с основен инвеститор испанския бизнесмен Енрике Бануелос. Британският бизнесмен Пол Драйсън, бивш министър на науката и аматьорски пилот, също участва в проекта на стойност около 50 милиона евро.  
Промотърите твърдят, че сериите ще включват състезания в най-малко 10 различни града. Пет от тях ще бъдат в Европа. Засега се проучват възможностите за организиране на стартове в Хонконг, Шанхай, Пекин, Мумбай, Сидни, Кейптаун, Рио де Жанейро, Москва, Мексико сити, Маями и Лос Анджелис.
Изпълнителният директор на консорциума Алехандро Агаг обяви, че вече е постигнато споразумение с Рио. За Германия се обмисля състезания около Бранденбургската врата.
Като начало на старт трябва да застанат 10 отбора с общо 20 пилота, а през 2015 г. отборите да бъдат увеличени на 14. Те ще могат да карат собствени коли или базирани на прототипа Formulec EF01, който вече достига максимална скорост от 240 км/ч.
Състезанията ще траят един час, но тъй като батериите могат да издържат само 15-20 минути, се предвиждат по две спирания в бокса за смяна на колата.
"Това ново състезание в сърцето на основните градове ще привлече нова публика", заяви президентът на ФИА Жан Тод.
"Новите състезания ще ангажират младото поколение. Тези впечатляващи серии ще предложат едновременно зрелище и нова възможност да се споделят ценностите на ФИА за чиста енергия, мобилност и устойчивост", добави той.
Отборът шампион ще получи 2 милиона евро, а пилотите - победители в състезанията, ще разделят награден фонд от 4 милиона евро.
Агаг сподели, че се надява този шампионат да стане причина за още по-мащабно развитие на електрическите автомобили.
"Не вярваме, че големите производители веднага ще влязат във Формула Е. Индустрията не е толкова навътре в състезанията с електрически автомобили. Но съм сигурен, че ще присъстват на следващ етап. Отворени сме за партньорство с някой производител", заяви той.
Самият Агаг, зет на бившия испански премиер Хосе Луис Аснар, вече притежава отбори в поддържащите на Формула 1 серии GP2 и GP3 под марката Addax. Той беше партньор на Бърни Екълстоун и Флавио Бриаторе във футболния "Куинс парк рейнджърс".