Две колела, фиброкарбон и ликра - манията, която завладя цяла Великобритания

Две колела, фиброкарбон и ликра - манията, която завладя цяла Великобритания

Успехите на Брадли Уигинс дадоха огромен тласък на колоездачната мания във Великобритания
Reuters
Успехите на Брадли Уигинс дадоха огромен тласък на колоездачната мания във Великобритания
Ликра за удобство, фиброкарбон за здравина и 1000 паунда за начало. Десетки хиляди мъже на възраст между 35 и 45 години с колоездачно трико, велосипеди и неизчерпаема енергия да въртят педалите. Може да изглежда като криза на средната възраст, но това всъщност е новата голяма мания, която в последните три години завладя цяла Великобритания.   
Т.н. Mamils - "мъже на средна възраст в ликра" (middle-aged men in lycra) - не само превзеха британските улици, но се превърнаха в топ мишена за производителите на велосипеди и колоездачни аксесоари, които видяха един голям и бързо разрастващ се пазар.  
"Както жените имат нужда от нова чанта, така и тези мъже искат да притежават ново приспособление за велосипедите си. Ние наистина сме се насочили към Mamils, защото това е един огромен и бързо разрастващ се пазар", сподели пред Bloomberg Хъмфри Кобард, изпълнителен директор на фирмата за онлайн търговия с велосипеди Wiggle. 
Изключителните успехи на местния герой Брадли Уигинс през 2012 г. - историческа първа британска победа в "Тур дьо Франс" и златен олимпийски медал - дадоха още по-голям тласък на любовта към колоезденето на Острова. 
В момента британците предпочитат колоезденето пред всеки друг спорт, което според компанията за маркетингови изследвания Mintel ще доведе до увеличение в продажбите на велосипеди с 20% до 800 милиона паунда през 2016 г. Колоездачният пазар (включително аксесоари и облекло) се оценява на 1.37 милиарда паунда, според NPD Group. 
"Не става въпрос само да имаш страхотен байк, а да бъдеш изцяло оборудван. Този пазар се разраства с огромни темпове", коментира Майкъл Оливер, анализатор на Mintel, който през 2010 г. въведе термина Mamil.  
Според Нанси Бикнел от веригата веломагазини Cycle Surgery "колоездачите са готови да похарчат значителна сума - поне 1000 паунда за за велосипед, още 300 паунда за дрехи, 100 паунда за обувки, още 100 паунда за каска, както и още пари за допълнителен набор от аксесоари".
"Някои колоездачи искат най-добрата екипировка, за да бъдат най-бързи. Други - за да се чувстват най-комфортно, а трети - просто за да изглеждат готино. Това са хора, които си купуват хубав велосипед, след което се насочват към екипировка, обувки и т.н. Всичко това покачва цената", добавя тя. 
Джеймс Макарти е 41-годишен графичен дизайнер от Лондон. Всяка сутрин преди работа той изминава по 30 мили със своя струващ 1000 паунда велосипед Condor, облечен в шорти Mavic за 150 паунда. "Аз не харча много пари за дрехи. Предпочитам да похарча моите за малко ликра и свелоотразителна жилетка", споделя той. 
Колоездачи като Макарти направиха Великобритания най-бързо разрастващия се пазар за Campagnolo - основания през 1933 г. италиански производител на висок клас велосипеди. Някои от по-запалените Mamils са готови да извадят 1399 паунда за заден дерайльор за 11 скорости Super Record и 2000 паунда за фиброкарбонова задна капла Bora Ultra. 
Затова не е изненадващо, че приходите на Campagnolo от британския пазар са се увеличили с 26% през последната една година в сравнение с 9.7% ръст в САЩ и Канада. 
Според анализ на Рено Вашалде от NPD колоездачният пазар се оценява на 2.2 милиард долара (1.37 млрд. паунда). "В страна, където футболът е крал, колоездачният пазар има двойно по-голяма стойност от футболния, който се оценява на 1.1 милиарда долара", коментира той.