Две колела, фиброкарбон и ликра - манията, която завладя цяла Великобритания

Ликра за удобство, фиброкарбон за здравина и 1000 паунда за начало. Десетки хиляди мъже на възраст между 35 и 45 години с колоездачно трико, велосипеди и неизчерпаема енергия да въртят педалите. Може да изглежда като криза на средната възраст, но това всъщност е новата голяма мания, която в последните три години завладя цяла Великобритания.
Т.н. Mamils - "мъже на средна възраст в ликра" (middle-aged men in lycra) - не само превзеха британските улици, но се превърнаха в топ мишена за производителите на велосипеди и колоездачни аксесоари, които видяха един голям и бързо разрастващ се пазар.
"Както жените имат нужда от нова чанта, така и тези мъже искат да притежават ново приспособление за велосипедите си. Ние наистина сме се насочили към Mamils, защото това е един огромен и бързо разрастващ се пазар", сподели пред Bloomberg Хъмфри Кобард, изпълнителен директор на фирмата за онлайн търговия с велосипеди Wiggle.
Изключителните успехи на местния герой Брадли Уигинс през 2012 г. - историческа първа британска победа в "Тур дьо Франс" и златен олимпийски медал - дадоха още по-голям тласък на любовта към колоезденето на Острова.
В момента британците предпочитат колоезденето пред всеки друг спорт, което според компанията за маркетингови изследвания Mintel ще доведе до увеличение в продажбите на велосипеди с 20% до 800 милиона паунда през 2016 г. Колоездачният пазар (включително аксесоари и облекло) се оценява на 1.37 милиарда паунда, според NPD Group.
"Не става въпрос само да имаш страхотен байк, а да бъдеш изцяло оборудван. Този пазар се разраства с огромни темпове", коментира Майкъл Оливер, анализатор на Mintel, който през 2010 г. въведе термина Mamil.
Според Нанси Бикнел от веригата веломагазини Cycle Surgery "колоездачите са готови да похарчат значителна сума - поне 1000 паунда за за велосипед, още 300 паунда за дрехи, 100 паунда за обувки, още 100 паунда за каска, както и още пари за допълнителен набор от аксесоари".
"Някои колоездачи искат най-добрата екипировка, за да бъдат най-бързи. Други - за да се чувстват най-комфортно, а трети - просто за да изглеждат готино. Това са хора, които си купуват хубав велосипед, след което се насочват към екипировка, обувки и т.н. Всичко това покачва цената", добавя тя.
Джеймс Макарти е 41-годишен графичен дизайнер от Лондон. Всяка сутрин преди работа той изминава по 30 мили със своя струващ 1000 паунда велосипед Condor, облечен в шорти Mavic за 150 паунда. "Аз не харча много пари за дрехи. Предпочитам да похарча моите за малко ликра и свелоотразителна жилетка", споделя той.
Колоездачи като Макарти направиха Великобритания най-бързо разрастващия се пазар за Campagnolo - основания през 1933 г. италиански производител на висок клас велосипеди. Някои от по-запалените Mamils са готови да извадят 1399 паунда за заден дерайльор за 11 скорости Super Record и 2000 паунда за фиброкарбонова задна капла Bora Ultra.
Затова не е изненадващо, че приходите на Campagnolo от британския пазар са се увеличили с 26% през последната една година в сравнение с 9.7% ръст в САЩ и Канада.
Според анализ на Рено Вашалде от NPD колоездачният пазар се оценява на 2.2 милиард долара (1.37 млрд. паунда). "В страна, където футболът е крал, колоездачният пазар има двойно по-голяма стойност от футболния, който се оценява на 1.1 милиарда долара", коментира той.