Преди сезона във Формула 1: Минималните промени обещават оспорвана битка

Преди сезона във Формула 1: Минималните промени обещават оспорвана битка

Себастиан Фетел ще се бори за четвърта поредна световна титла
Себастиан Фетел ще се бори за четвърта поредна световна титла
Промените в техническите правила на Формула 1 за предстоящия сезон са минимални, още повече на фона на сериозната революция, подготвяна за 2014 г.
Болидите изглеждат почти еднакви със своите предшественици и няма радикални иновации. Същото важи и за забраните, които няма да се отразят толкова сериозно на темпото, колкото тези за обдухването на дифузорите или системата F-duct преди години.
Въпреки това не всичко през 2013 г. ще бъде същото. Ето и част от по-значителните промени:
Носът
През миналата година всички болиди, с изключение на "Макларън", "Маруся" и HRT, заложиха на грозния стъпаловиден нос. Това беше наложено заради намалената позволена височина в тази част на автомобилите.
За 2013 г. ограниченията остават в сила, но екипите могат да поставят декоративен панел на носа, с който предната част да придобие по-естетически вид. Разликата в аеродинамиката е минимална.
Забрана на двойната DRS система
Системата с двоен DRS, която през миналата година беше използвана от "Мерцедес" и "Ред бул", вече е забранена, но пасивните системи за намаляване на въздушното съпротивление остават налични.
Разликата е, че двойният DRS се активираше със стартирането на системата DRS. Пасивният DRS се активира самостоятелно при достигането на определена скорост.
Ограничение на DRS
В първите две години на своето съществуване използването на DRS беше позволено без ограничения в свободните тренировки и квалификациите, а за състезанията – само в определените зони и само при разлика под 1 секунда от болида отпред. През 2013 г. за целите състезателни уикенди DRS вече ще бъде разрешен само в определените зони.
Промяната е наложена като предпазна мярка и ще попречи на пилотите да го използват на всяка права в квалификациите. Според симулациите на отборите това ще има по-сериозен ефект в представянето им само на 5-6 писти от календара.
За сметка на забраната, сега почти всички писти ще имат по две DRS зони. Единствените изключения ще бъдат състезанията в Монако и на японската "Сузука" заради конфигурацията на двете трасета.
Увеличаване на теглото
Минималното тегло на болида (с всички течности и пилота) беше увеличено с 2 кг до 642 кг. Промяната е заради минималното увеличение в теглото на новите гуми на "Пирели" за 2013 г. Минимално допустимото разпределение на масите отпред/отзад остава непроменено – 292/343 кг.
Новите гуми
Основните смеси на "Пирели" са близки до тези от миналата година, но новите са малко по-меки. Това би трябвало да улесни тяхното загряване, както и износване, което да доведе до поне две задължителни спирания в бокса по време на състезание. Производителят обещава подобрение в сцеплението от около 3%, подобряващо представянето в завой. От "Пирели" отчитат относително по 0,5 сек. разлика на обиколка в представянето на различните типове гуми.
Форсмажорни обстоятелства
Когато Люис Хамилтън остана без гориво за прибирането си в бокса след квалификацията за Гран при на Испания, а Себастиан Фетел се оказа в същата ситуация в Абу Даби, "Макларън" и "Ред бул" настояваха, че това са "форсмажорни обстоятелства". За 2013 г. това определение вече е премахнато от правилата.
Първата фаза на квалификациите (Q1)
Оттеглянето на HRT доведе до промяна в правилата за квалификациите. През миналата година седем болида отпадаха в първата й част. Най-често това бяха пилотите на HRT, "Маруся" и "Кейтъръм" плюс представител на утвърдените тимове. През тази година шестима състезатели няма да стигат до втория сегмент, което означава, че двата ще бъдат от отборите в средата на колоната.
Шестнадесет автомобила ще участват в Q2, след което най-бързите десет от тях ще се борят за полпозишън в 10-минутната финална сесия.