Пер Ериксон: Светът вече ще гледа по различен начин на България

Пер Ериксон е президент и изпълнителен директор на Volvo Event Management. Това е компанията, която управлява спонсорираните от автомобилния производител спортни събития - околосветската регата "Волво оушън рейс" и няколко голф турнира, сред които и провеждащият се в България Световен мач плей шампионат. Той разговаря с "Дневник" за избора на България за домакинство на турнира с награден фонд 3 милиона евро.
Най-естественият въпрос е защо докарахте този турнир в България?
- Ние спонсорираме голф и ветроходство, досега не бяхме правили нищо в Източна Европа и искахме да дойдем. Очевидно няма как да докараме регатата "Волво оушън рейс" и трябваше да потърсим нещо на сушата. Огледах няколко страни като възможност да намеря място за голф. Истината е, че търсих по интернет и там открих "Тракийски скали". След това говорих с няколко човека и един от тях беше маркетинг директорът на "Ролекс". Каза ми, че е бил тук, че е красиво и познава собственика. Изпрати ми контакти и тогава дойдох да видя за какво става въпрос. Първия път малко ме излъгаха, защото ме качиха на хеликоптер, а оттам изглежда още по-красиво. Но истината е, че е спиращо дъха място. Аз мисля, че е нещо, с което трябва да се гордеете. Разговарях с бившия ви министър-председател и му обясних, че инвестицията в подобно начинание ще се върне многократно. Вече можете да видите какво се случи в интернет и реакциите в Twitter, защото играчите са просто възхитени. А след това ще видите какво ще се случи. Турнирът се излъчва в 170 страни и ще има много голфъри от Европа, които ще искат да дойдат. Ще помогне и на икономиката - това се случва навсякъде, където отидем, само заради ефекта на телевизионното излъчване.
Излиза, че сте избрали мястото за турнира само заради игрището, независимо от пазара и икономическото състояние на страната...
- България не е такова място, където можем да похарчим толкова много пари само заради страната. Да, наистина, за голфа не е голям пазар, но тази част от Европа е голям и важен пазар за нас, особено в областта на камионите и строителната техника. А ние просто търсехме подходящо място в Източна Европа, за да докараме клиентите си от този регион. Това е не само най-хубавото игрище в Източна Европа, но и едно от най-хубавите в цяла Европа. Един журналист, който работи за списание Golf Monthly и който участва в оценяването на стоте най-добри игрища в света, сега е тук и ми каза: "Играл съм на 859 игрища, но за мен това е в топ 10".
Обикновено компании като вашата предпочитат да отидат в Чехия, Унгария или пък Румъния заради големия пазар. Много рядко някой идва ей така в България...
- България обикновено се възприема просто в черно и бяло или пък сиво. Но един от начините да промените това отношение е да имате подобни събития. Защото когато гледате този турнир по телевизията, първата ви мисъл вероятно ще е: "Това не може да е България". Този турнир ще представи България по друг начин на света. Сигурен съм. Ще ви дам друг пример - бяхме първите, които организирахме голф турнир в Китай през 1995 г. Тогава никой не знаеше какво ще се случи с китайската икономика. Но видяхме потенциала и преценихме, че ще е добре за "Волво" да организира турнир там. Резултатът е, че този турнир се провежда и до днес, а голфът в Китай се разви изключително много. Бяхме пионерите в това начинание и знаем какво можем да постигнем от подобни предизвикателства. Ние организираме нашите събития по целия свят, а когато пазарът в някоя страна не е толкова голям, обикновено се връщаме на всяка трета или четвърта година.
В България вече има няколко игрища. Какво е необходимо, за да се появи на картата на голф туризма?
- Трябва да се чува повече за тях, защото има условия. Например тук (в района на Каварна) имате в близост три различни игрища, което е много важно. Голф туризмът обикновено е за дълъг уикенд или за една седмица. Хората не искат да играят само на едно игрище, което в конкретния случай е изпълнено. Второто нещо – трябва да има по-лесен достъп до Варна. На мен, който идвам от Швеция, ми беше по-лесно да стигна до Пекин миналата седмица, отколкото да дойда тук. Трябва да има повече транспортни връзки. Иначе всичко останало е налице.
Винаги сте казвали, че резултатите от присъствието ви в Азия са надминали очакванията ви. Какви са очакванията ви от региона на Източна Европа?
- Едно от нещата е да представим своята марка. Втората и не по-малко важна причина е, че ние много държим на връзката с клиентите. Един подобен турнир е идеалната възможност да продължим да поддържаме тази връзка. Голфът е особено изживяване, защото освен всичко останало в рамките на няколко часа можеш да видиш как реагира клиентът, как се чувства в различни ситуации, какво го вълнува и какви емоции изживява. Това ни помага да го опознаем по-добре. В днешно време, когато маркетингът е много силно базиран на интернет и други платформи, факторът "един на един" е много важен.
Затова ли създадохте аматьорските турнири?
- Ние всъщност бяхме първите, които организирахме турнири за аматьори. Сега много компании ни копират. В тези Pro-Am турнири клиентите ни аматьори имат възможност да опитат възможностите си срещу професионалистите. Това е уникално изживяване и е трудно постижимо в други спортове. Представете си да се опитате да играете с професионалните звезди по футбол. Би изглеждало нелепо да сте в състава на "Реал" или "Барселона", нали? Но в голфа не е така.
Какъв е вашият опит от подобен тип комуникация с клиентите?
- Много, много положителен. Ще ви дам пример, без да споменавам имена. Един от най-богатите хора в Испания, който може да си купи абсолютно всичко, се класира за световния финал на аматьорите. Когато участва в Pro-Am турнира, ми даде своята визитна картичка и ми каза: "Мога да си купя каквото си поискам и където си поискам. Но в момента изживях нещо, което няма как да се купи с пари. Да играя с професионалист мач, който се излъчва на живо по телевизията – това е невероятно. Ще ви дам вечеря или каквото искате, задето ми доставихте това удоволствие". Това е нещо наистина много специално, защото наистина не се купува с пари.
Казахте, че сте оглеждали различни места за този турнир и че обикновено се връщате там, където сте били. Възможно ли е да се върнете?
- Това е много голяма инвестиция и няма такава голяма страна, която да може да домакинства турнира всяка година. Но ние никога не си отиваме завинаги и причините са от чисто бизнес естество. Хубавото е, че когато се върнем след 3-4 години, ще ни е много по-лесно, защото всички ще знаем по-добре какво трябва да се направи. Сега, когато обяснявам на хората тук какво се очаква, те понякога не ме разбират изцяло. И дори може би много от тях не оценяват какво е този турнир да стига до 1.5 милиарда зрители. А още по-малко се вижда това, което ще се случи след края на турнира.
Спонсорирате голф и ветроходство. Това ли са всички спортове, в които искате да участвате?
- На световно ниво – да. Но ние сме малко особени. Не сме от типа спонсори, които просто си слагат рекламните пана. Ние сами организираме събитията – регатата, тези голф турнири. До момента сме установили, че тези два спорта пасват на нашия имидж и допадат на клиентите ни. Произвеждаме продукти във високия клас, независимо дали става въпрос за автомобили или камиони, и смятаме, че това е нашето място.
За следващото издание на "Волво оушън рейс" през 2014 г. уеднаквихте яхтите, за да намалите разходите. Какъв ще бъде ефектът?
- Бяхме в същата позиция като Формула 1. Състезанието започна да става прекалено скъпо и ни трябваше решение, което да го направи по-достъпно и да се увеличат участниците. Досега се изразходваха много пари за напредването в техническо отношение. Но сега искаме да поставим уменията на екипажите на по-предно място, тъй като всички ще участват с еднакви 65-футови яхти. Скоро ще стане ясно колко са участниците и вярвам, че ще има положителен резултат от нашето решение. Със сигурност вече ще бъде по-евтино.
В последното издание имахте тайни етапи, а след инцидента отпреди няколко дни със смъртта на олимпийския шампион Андрю Симпсън темата за сигурността отново е на дневен ред...
- По отношение на маршрута трябваше да го направим заради пиратите. А иначе сигурността винаги ще е тема във ветроходството, особено при една околосветска регата. Това е спорт, в който предизвикателствата са много. И ако не беше така, нямаше да участваме.