Люис Хамилтън зададе темпото на "Монца"

Пилотът на "Мерцедес" Люис Хамилтън беше най-бърз в първата свободна тренировка за Гран при на Италия на пистата "Монца".
Втори, на 0,035 сек., остана Фернандо Алонсо с "Ферари", а трети е съотборникът на Люис Нико Розберг (+ 0,139 сек.).
Отлични условия посрещнаха пилотите в първата свободна тренировка – 27 градуса на въздуха и 33 на трасето. Според прогнозата обаче в деня на състезанието може и да вали, предаде пратеникът на списание ClubS1 Иван Тенчев.
В тази сесия имаше няколко промени сред състезателите. Британецът Джеймс Каладо, който по-рано тази седмица беше обявен за трети пилот във "Форс Индия", получи първия си шанс да участва в петъчните изпитания. Хейки Ковалайнен провеждаше тестове за "Кейтъръм" на мястото на Гиедо ван дер Гарде, а Родолфо Гонзалес беше в кокпита на Жул Бианки ("Маруся").
След първите опознавателни обиколки на трасето всички се прибраха в боксовете и първото реално време бе записано чак 20 минути след началото – 1:34,918 мин. на Гонзалес. След изтичането на половин час от 90-те минути на разположение в таблицата фигурираха едва четири постижения, две от тях – на пилотите на "Макларън".
Отборът празнува този уикенд 50 години от основаването си на "Монца". Още в първите обиколки обаче Дженсън Бътън се обади до питуола, че има проблем със задната част на болида си. По-късно той бе разследван за нелегитимно използване на DRS, като се предполагаше, че може да е имал проблем със системата.
Отборите от Формула 1 са със специални аеропакети този уикенд, които се правят единствено за "Монца". Италианското трасе е единственото в календара с изискване за толкова ниско аеропритискане и на него средната и максимална скорости са най-високи за целия сезон.

Себастиан Фетел ("Ред бул") оглави класирането в 40-ата минута и със следващия си бърз тур свали времето до 1:25,914 мин. Десет минути по-късно Алонсо го изпревари с 0,051 сек. (1:25,863) за радост на тифозите. В тази тренировка бяха използвани твърдите гуми на разположение за Гран при на Италия – хард. По-меката смес, която ще бъде изпитана по-късно, е медиум.
"Прегряване и късане са потенциални проблеми, ако пилотите не се грижат за гумите. Внимателното им управление има сериозен ефект върху надпреварата и стратегиите, като точно това изпитват и анализират в петък отборите. Първите тренировки се използват и за преценка на издръжливостта, тъй като на "Монца" има много съприкосновения с бордюрите при висока скорост", разясни моторспорт директорът на "Пирели" Пол Хембри.
Доста пилоти блокираха колела в комбинацията първи-втори шикан през сесията. Там спирането е едно от най-големите на пистата – от 320 (според някои данни максималната скорост може да достигне 340 км/ч в зависимост от настройките) до 80 км/ч.
След час тренировки Хамилтън на свой ред излезе начело с 1:25,565 мин. Времето му бе с 0,035 сек. по-добро от това на Алонсо, който смени предното крило на своето "Ферари" (и помоли отбора да провери задното – то е новото, което бе показано на "Спа" и едва тук се изпробва сериозно) и направи нова серия обиколки.
В "Ред бул" имаше разлики в дифузьорите, като отборът изследваше с аеробоя потоците – отляво при RB9 на Марк Уебър и вдясно при Фетел. "Лотус" пък за първи път са с удълженото с 10 см разстояние между осите на своя Е21, чиято цел е по-добра стабилност в бързите завои и по-голяма лекота на управление. За днес е планирано пряко сравнение на двата варианта на болида, за да се види дали новият ще регистрира на писта получените при симулациите предимства.
Последните десетина минути от сесията бяха най-натовареното време на пистата, но до сериозни размествания в челото не се стигна. Тренировката премина без сериозни инциденти. По-тежко бе излитането на Пастор Малдонадо ("Уилямс") в чакъла, а Нико Хюлкенберг получи повреда в скоростната кутия.
Топ 10 в тренировката допълниха Фетел, Кими Райконен ("Лотус"), Серхио Перес ("Макларън"), Бътън, Уебър, Малдонадо и Жан-Ерик Верн ("Торо росо").