Започна най-дългото предизвикателство в историята на рали "Дакар"

Започна най-дългото предизвикателство в историята на рали "Дакар"

Стефан Петерхансел ще се бори за 12-а победа в рали "Дакар"<br />
Associated Press
Стефан Петерхансел ще се бори за 12-а победа в рали "Дакар"
Необходимо е известно количество смелост, за да се върнеш в пустинята Сахара само година след като си бил изгубен в нея.
Но за да се завърнеш там с приятели, да превърнеш пътуването в ежегодно събитие и дори в автомобилно рали, тогава вече говорим за чиста проба лудост.
Именно това прави Тиери Сабин, който реализира отличната си идея и през 1978 г. поставя началото на рали "Дакар" - най-тежката и изтощителна офроуд надпревара в света.
Сега, 36 години по-късно, безмилостното състезание запазва непримиримия си характер, макар и за шести пореден път да стартира в новия си дом – Южна Америка.
Ралито започва днес и противопоставя 376 екипажа с мотори, четириколки, автомобили и камиони, които до 18 януари ще се борят с предизвикателството да преминат около 9000 км (в зависимост от категорията) по най-разнообразен терен през Аржентина, Боливия и Чили.
Маршрут:
8739 км (5220 км в специални етапи) за автомобили
9209 км (5212) за камиони
9395 км (5222) за мотоциклети
Настоящото издание ще предложи най-дългия маршрут на надпреварата до момента и ще я изкачи до недостигани височини.
Той стартира в Росарио с покриването на 809 км още в първия ден, след което участниците ще трябва да преодолеят още 3500 км в следващите пет дни до Салта, където ще получат ден почивка. Във втората част на състезанието ги очакват още 4600 км за нови седем дни до финала във Валпарайсо.
Легендарният Стефан Петерхансел отново ще поведе колоната в битка за 12-ата победа в "Дакар" и опит да изравни триумфите си при автомобилите с тези на две колела. Французинът отново оглавява армадата на X-Raid от Mini All4 Racing, като този път негов първи съотборник ще бъде шампионът от 2011 г. Насер ал Атия.
Основни конкуренти на Петерхансел отново ще бъдат добре познатите Жиниел де Вилиер с Toyota Hilux, четирикратният световен рали шампион Карлос Сайнц с Red Bull Buggy и лудият американец Роби Гордън с Hummer.
През 2014 г. в класа на автомобилите своето място ще заеме и единственият български екипаж – Орлин Алексиев и Пламен Николов, които ще разчитат на Fiat Freemont. Тандемът имаше известни проблеми с преминаването на техническия преглед, но все пак беше допуснат до състезанието.
При мотоциклетистите старите съперници Сирил Депре и Марк Кома отново ще се изправят един срещу друг. Френският пилот на "Ямаха" ще преследва рекорда на Петерхансел от шест победи в категорията, докато състезателят на KTM ще търси реванш за пропуснатата заради контузия 2013 г.
Но какво е "Дакар" без чудовищните камиони? Владимир Чагин-Царя отдавна е в пенсия и в негово отсъствие наследникът му в "Камаз" Едуард Николаев ще защитава миналогодишната си титла срещу Джерард де Рой с "Ивеко".
Рали "Дакар" ще може да следите с репортажи по БНТ1 и "Евроспорт". Държавната телевизия ще има и коментарно студио, което ще започва всеки ден около 23.00 часа и обещава включвания от щаба на българския екипаж. Повторения ще има по БНТ2 всеки ден от 00.30 часа.