Формула 1 въвежда суперлицензи срещу малолетните пилоти

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Формула 1 въвежда суперлицензи срещу малолетните пилоти

Макс Верстапен ще се превърне в най-младия пилот във Формула 1 през март
Reuters
Макс Верстапен ще се превърне в най-младия пилот във Формула 1 през март
Ръководството на Формула 1 публикува детайлите за новите суперлицензи, които ще бъдат въведени през 2016 г. като мярка срещу малолетните и неопитни пилоти. Новите лицензи ще гарантират, че състезателите ще бъдат на минимум 18 години и ще имат достатъчно опит зад гърба си.
Ако променените правила бяха въведени по-рано, 17-годишния Макс Верстапен нямаше да може да кара във Формула 1. Холандецът подписа с "Торо росо", докато беше още на 16 години, и се очаква да дебютира в Австралия през март и да се превърне в най-младия пилот в решетката.
В миналото тези правила биха довели до отлагане на дебюта на световния шампион от 2007 г. Кими Райконен, както и на австралиеца Даниел Рикардо през 2011 г.
Други пилоти, които имат повече пари, отколкото талант, също може да се окажат с проблеми при придобиването на лиценз в бъдеще.
От следващата година всеки нов пилот за суперлиценз трябва да има валидна шофьорска книжка и да е минимум на 18 години. Кандидатите ще трябва да отговарят на въпросник за спортните правила и да са записали поне 80 процента от два пълни сезона в квалификационни шампионати.
Новите пилоти трябва да са покрили минимум 300 км в болид от Формула 1 в рамките на двудневни тестове. Те ще печелят точки от младежките шампионати, като ще са им необходими 40 точки в тригодишен период преди да получат суперлиценз. 
Само пет шампионата ще могат да раздават 40 точки - бъдещият шампионат F2, сегашните GP2 серии, европейската Формула 3, световният шампионат за издръжливост и сериите Индикар в САЩ.
Сериите GP3 и Формула Рено 3.5, които в последните години бяха трамплин за редица пилоти, ще дават само 30 точки на победителя си в един сезон.
Верстапен завърши трети миналата година във Формула 3, което означава, че би се провалил за суперлиценза по критериите за възраст и опит. Той щеше да бъде принуден да изкара една година в някой от младежките шампионати.
Когато през 2001 г. Кими Райконен влезе във Формула 1 със "Заубер", той беше навъртял едва 23 състезания в болид.