"Мерцедес" започва нов сезон на доминация и битка между Хамилтън и Розберг

"Мерцедес" започва нов сезон на доминация и битка между Хамилтън и Розберг

Хамилтън е фаворитът за титлата и през 2015 г.
Associated Press
Хамилтън е фаворитът за титлата и през 2015 г.
Пълна доминация на "Мерцедес" и оспорвана битка за световната титла между пилотите на "сребърните стрели" Люис Хамилтън и Нико Розберг. Това представляваше Формула 1 през 2014 г. Така по всичко изглежда ще премине и новият сезон, който започва днес с първите свободни тренировки преди Гран при на Австралия.  
"Мерцедес" не беше най-бързият отбор в повечето дни от предсезонните тестове, но резултатите ясно показаха, че другите тимове отново няма да могат да предизвикат световните шампиони. "Сребърните стрели" бяха концентрирали вниманието си върху издръжливостта и надеждността на двигателя. Те правеха много обиколки, с пълни резервоари и с твърди гуми. А когато в края на последните тестове в Барселона сложиха меките смеси, Розберг и Хамилтън имаха сериозно предимство. 
"Имахме страхотен сезон през 2014 г. и, естествено, искаме да го повторим. Но другите няма да спрат да ни преследват. Сигурен съм, че борбата ще е по-оспорвана и ще има много вълнуващи надпревари с много битки за позиции, което е страхотно. Това е, което обичам да правя и което феновете обичат да гледат", коментира Хамилтън в навечерието новия шампионат. 
Розберг добави: "Миналият сезон беше невероятен за тима и знам, че всички работят дори още по-здраво, за да го повторим през 2015 г. Това ще бъде шестата ми година в "Мерцедес" и отборът става все по-силен с всеки следващ сезон. Фокусиран върху това да изстискам още повече от себе си, за да взема реванш от Люис. В крана сметка всичко опира върху това кой ще бъде на постоянно високо ниво през целия сезон. Трябва да направя всичко по силите си през новия сезон да бъда аз. Освен моят съотборник обаче има много други силни претенденти, които трябва да победя, ако искам да стана световен шампион."
Розберг е готов за още по-здрава битка със своя съотборник
Associated Press
Розберг е готов за още по-здрава битка със своя съотборник
Надеждите, че все пак останалите отбори не са чак толкова далеч и могат да настигнат "Мерцедес", са свързани на първо място с факта, че задвижващите системи ще могат да се променят в хода на сезона и това би могло да даде шанс за съперниците. Поне в началото на сезона обаче предимството на шампионите изглежда много голямо. 
Претендентите 
Най-близо до "Мерцедес" се очаква да бъдат "Ред бул" и "Уилямс". През миналия сезон пилотът на "биковете" Даниел Рикардо единствен извън Хамилтън и Розберг се качи най-високо на подиума. При това го направи три пъти. От този сезон австралиецът ще има нов съотборник - много обещаващият руски пилот Данийл Квят, който след доброто си представяне в "Торо росо" през 2014 г. беше избран да замени преминалия във "Ферари" Себастиан Фетел. 
Макар само "Ред бул" да наруши тоталната доминация на "Мерцедес" през миналия сезон, най-близо като скорост до шампионите бяха пилотите на "Уилямс". Ако през новия бъдат решени проблемите с износването на гумите, опитният Фелипе Маса и талантливият Валтери Ботас могат да бъдат сериозни претенденти в някои състезания. 
С доста по-големи надежди започват новия сезон във "Ферари", където настъпиха доста промени. Тимът от Маранело има нов президент - Серджо Маркионе, нов спортен директор - Маурицио Аривабене, както и нова звезда в болида - Фетел. С много обещаващото си представяне в предсезонните тестове германецът и Кими Райконен дадоха надежди, че кошмарите от 2014 г. вече са в миналото и колата е значително по-надеждна, отколкото беше. 
"Макларън" е голямата загадка през новия сезон
Associated Press
"Макларън" е голямата загадка през новия сезон
Голямата загадка през новия сезон ще бъде "Макларън", който след дълга пауза възобнови легендарното партньорство с "Хонда". Предсезонните тестове бяха истински кошмар за Дженсън Бътън, Фернандо Алонсо и Кевин Магнусен, но именно това може да бъде отборът, който в по-късен етап от сезона да бъде най-близо до "Мерцедес". "Макларън" има бърза кола, която трябва да направи по-издръжлива в хода на сезона.
"Със сигурност няма да се борим за победа в Австралия, а дали ще спечелим точки или не е без значение. Трябва да се подобряваме с всяко следващо състезание. Предпочитам да не печеля точки тук, но по-късно през годината да спечеля състезание", коментира Бътън. 
Нова генерация
Когато в неделя светлините на пистата в Мелбърн дадат началото на новия сезон, ще потегли най-младата стартова решетка в историята на Формула 1. А едва на 17 години, Макс Верстапен ще се качи в болида на "Торо росо", за да подобри рекорда за най-млад участник в историята на най-популярната автомобилна надпревара. 
17-годишният Макс Верстапен ще стане най-младият пилот в историята на Формула 1
Reuters
17-годишният Макс Верстапен ще стане най-младият пилот в историята на Формула 1
Средната възраст на 20-те пилоти през тази година е 26.5 години, а на стартовата решетка в Мелбърн ще бъде 26 години*. Деветима от състезателите, които ще стартират в Гран при на Австралия, са родени през 90-те - Верстапен, Серхио Перес, Уил Стивънс, Роберто Мери, Данийл Квят, Кевин Магнусен, Маркус Ериксон, Фелипе Насър и Карлос Сайнц мл.
Верстапен е бил едва на три години, когато Райконен направи дебюта си във Формула 1 - в Гран при на Австралия през 2001 г. Тогава финландецът финишира шести - с четири места по-напред от бащата на Макс, Йос Верстапен.
Съотборник на 17-годишния холандец в "Торо росо" ще бъде друг млад пилот, чийто баща направи сериозна кариера в автомобилните спортове - 20-годишният испанец Карлос Сайнц мл. Това ще бъде и най-младият тандем в цялата история на Формула 1. С тях "Торо росо" ще се цели в място сред първите пет в крайното класиране при конструкторите. "Двамата определено израснаха като пилоти за много кратко време. Развитието им е възходящо и увереността им нараства", коментира шефът на тима Франц Тост.
С Карлос Сайнц (на снимката) и Макс Верстапен "Торо росо" ще има най-младия отбор в историята
Reuters
С Карлос Сайнц (на снимката) и Макс Верстапен "Торо росо" ще има най-младия отбор в историята
Заради включването на Верстапен Международната автомобилна федерация (ФИА) промени правилата си и от следващия сезон няма да бъдат допускани пилоти под 18 години. Въпреки възрастта си обаче холандецът е уверен, че ще се справи с предизвикателството. "Аз съм само на 17, но винаги съм искал да бъда пилот във Формула 1 и сега имам този шанс. Нямам търпение. Не съм дошъл тук, за да се боря за 14-о или 15-о място. Искам да печеля състезания, искам да бъда в топ 10 във всеки старт", заяви Верстапен.
Холандецът, който е роден на 30 септември 1997 г., ще подобри значително предишния рекорд за най-млад пилот във Формула 1. Той принадлежи на испанеца Хайме Алгерсуари, който на 19 години и 125 дни взе участие в Гран при на Унгария през 2009 г. Според Тост младостта на пилотите няма да предизвика проблеми през новия сезон. "Това е едно ново поколение пилоти. Но те са прекарали по-голямата част от живота си на пистата, а не в училищния двор, така че аз съм убеден, че няма да има никакви проблеми", каза той.
Все още не е ясно коя (и дали) българска телевизия ще предава Формула 1
Reuters
Все още не е ясно коя (и дали) българска телевизия ще предава Формула 1
Междувременно все още няма яснота коя телевизия ще излъчва Формула 1 в България. В последните три години най-популярният автомобилен шампионат беше в ефира на "Филм+"  в мрежата на "Булсатком". За момента обаче няма договор за предстоящия сезон и в програмите на "Тв+" и "Филм+" не са заложени излъчвания от "Мелбърн парк". 
Доскоро се смяташе, че "Филм+" е фаворит за купуване на правата и през тази година, но преди седмица от интернет страницата на телевизията изчезна рекламата на предстоящия сезон. Според информация на "Дневник" в момента компанията, която държи двата канала, се опитва да свали цената на правата. В последните години тя е била в рамките на 700 хиляди евро на сезон.
По неофициална информация притежателят на правата за българския пазар MP&Silva е поискал подобряване на офертата. Историята на българската телевизионна практика помни случаи с подписване на договори в петък следобед преди първото състезание, което е възможна развръзка и в този случай.
Пилотите за Гран при на Австралия:

Люис Хамилтън и Нико Розберг ("Мерцедес")
Даниел Рикардо и Данийл Квят ("Ред бул")
Фелипе Маса и Валтери Ботас ("Уилямс")
Себастиан Фетел и Кими Райконен ("Ферари")
Кевин Магнусен и Дженсън Бътън ("Макларън")
Серхио Перес и Нико Хюлкенберг ("Форс Индия")
Макс Верстапен и Карлос Сайнц мл. ("Торо росо")
Ромен Грожан и Пастор Малдонадо ("Лотус")
Уил Стивънс и Роберто Мери ("Маруся")
Маркус Ериксон и Фелипе Насър ("Заубер")**
[[galwidg:2490644]]
*Фернандо Алонсо ще пропусне първия старт заради тежката катастрофа на предсезонните тестове. Неговото място в болида на "Макларън" ще заеме Кевин Магнусен. 

**"Заубер" обяви, че Ериксон и Насър ще карат през 2015 г., но холандецът Гиидо ван дер Гарде спечели делото, в което настоява да получи пилотско място за новия сезон. В четвъртък стана ясно, че "Заубер" губи и обжалването. Дали отборът ще даде място на Ван дер Гарде обаче все още не е ясно.