Скандалът с "Фолксваген" може да засегне и германския футбол
Скандалът с манипулираните данни за вредните емисии от дизеловите двигатели на "Фолксваген", който разтърси бизнеса и политическия елит в Германия, може да нанесе сериозен удар и върху местния футбол, прогнозират експерти.
Най-големият автомобилен производител в света инвестира стотици милиони евро годишно в германския футбол. Поради страха от искове за обезщетение обаче компанията може да преразгледа своите спонсорски дейности.
"Фолксваген" притежава един от най-силните футболни отбори в Германия - "Волфсбург", където инвестира по 100 милиона евро на сезон. Освен това компанията притежава акции в шампиона "Байерн" (Мюнхен) и новака "Инголщад" чрез една от марките в групата "Ауди".
Скандалът доведе до оставката на изпълнителния директор на "Фолксваген" Мартин Винтеркорн, който от своя страна е член на борда на директорите в "Байерн".
"Фолксваген" е също официален партньор на Купата на Германия, а чрез различни спонсорски сделки налива пари в дузина тимове от първа и втора Бундеслига, включително "Хамбургер", "Шалке 04" и "Айнтрахт" (Брауншвайг).
"Финансовото напрежение да се пестят пари е налице. Съвсем естествено е скоро да се погледне и към спонсорския сектор", коментира автомобилният експерт Юрген Пийпер от Bankhaus Metzler пред "Ройтерс".
Същото мнение споделя и Саймън Чадуик, професор по спортна бизнес стратегия и маркетинг от университета в Ковънтри. По думите му спортните сделки веднага ще бъдат разгледани, когато "Фолксваген" започне да заделя пари за евентуалните искове.
"Може да си представите, че сега те ще търсят да се освободят от някои разходи и е неизбежно спортът да попадне в светлината на прожекторите. Ако числата, за които се говори, са верни, ще има последствия за финансовите резултати и управлението на бизнеса", допълни Чадуик.
"Фолскваген" участва в Световния рали шампионат, а през последните седмици силно се говори за влизане във Формула 1 с "Ауди", който е сред основните участници и в "24-те часа на Льо Ман". Друга дъщерна компания - "Шкода", е силно ангажирана с хокея на лед и колоезденето.
Американската агенция за защита на околната среда (EPA) съобщи преди няколко дни, че "Фолксваген" може да бъде глобен с до 18 милиарда долара. В същото време акциите на компанията се понижиха заради скандала.
"Когато една компания има финансови проблеми, тогава разходите за маркетинг излизат на първо място в списъка с орязване", коментира Андре Бюхлер, директор на Германския институт по спортен маркетинг.
Оставката на Винтеркорн също може да окаже голямо влияние, тъй като той е много запален фен на футбола и категорично настояваше за спонсорски сделки в спорта през последните години въпреки съпротивата от доскорошния председателя на надзорния съвет Фердинанд Пийх.
"Вече има публичен натиск да се намали (спонсорството в спорта). Предполагам, че във "Фолксваген" ще станат малко по-внимателни в това отношение", каза още Пийпер.
Все пак експертите прогнозират, че "Фолксваген" няма да се откаже от издръжката на "Волфсбург", независимо от ситуацията, както и че няма да излезе напълно от германския футбол.
"Едно от нещата, в които футболът е много добър, е в това да ангажира фенове и да се създава връзка с хората, които в крайна сметка ще си купуват коли", коментира Чадуик.
"Другият аргумент е, че "Фолксваген" е толкова дълбоко вкоренен в германската национална култура, че би било трудно да се измъкнат от отношенията си с клубовете. Да изостави отбори или общности би било контрапродуктивно за компанията и допълнително ще навреди на марката", допълва той.