Ще се изправи ли рали "България"?

Организаторите на автомобилните състезания имат различни проблеми, освен набирането на пари. Тези, които сега поставят началото на едно рали трябва да накарат феновете и пилотите да им повярват и да решат, че си струва да бият път и да харчат пари, за да гледат отсечките и респективно да участват в надпреварата.
А тези, които организират състезания с по-дълга история, които обаче са позападнали с времето, трябва да намерят начин, за да ги вдигнат до някогашното им високо ниво и да спечелят обратно публиката и състезателите.
Организаторите на 47-ото издание на рали "България" трябва да се справят и с двата типа проблеми, при това едновременно. За последно най-голямото ни рали, но под името "Албена" беше на брега на Черно море през 2001 г., след това се премести в другия край на България, където негов център последователно бяха Боровец и Самоков. Сега, 15 години по-късно състезанието се връща при най-вярната си публика от региона Сливен-Шумен-Варна, а в дългосрочен план преместването на състезанието се отчита като грешка.
В първите няколко години публиката по етапите около Боровец беше на прилично ниво, но след това, със западането на целия европейски рали шампионат, силните имена започнаха да изчезват от стартовия списък, а заедно с тях започнаха да намаляват и феновете.
С тежката задача да изправи рали "България" на крака се е нагърбил Слави Славов, директор досега на възстановеното рали "Варна", върху чийто формат се гради състезанието тази година и по-познат като баща на трагично загиналия миналата година Тодор Славов – най-успешният български състезател в световния рали шампионат с третото си място в група JWRC през 2010 година.
Точно Тодор и навигаторът му Добри Филипов бяха тези, които по време на върховото издание като кръг от световния шампионат през 2010 г. ентусиазираха феновете по отсечките, дори повече от Себастиен Льоб и Кими Райконен. Или поне колкото тях.
Възраждането на рали "България" трябваше да е доста по-бляскаво от варианта, който ще получи публиката този уикенд. Сервизната зона трябваше да е до Морската гара, а крайбрежното разположение на боксовете и състезателните автомобили е отлично решение в световен мащаб – от Австралия, когато ралито беше в Пърт до Сан Ремо. Но силните дъждове и избилите тръби под крайбрежната зона, както и наложилият се спешен ремонт, върнаха състезанието в Техническия университет Варна, където не е толкова бляскаво, но пък има достатъчно място за сервизите и публиката.
Същото донякъде се получи и с екипажите, решили да участват в рали "България" – началото на сезон 2016 г. отбеляза 20 български коли на старта на румънското рали "Сибиу", а участниците за надпреварата във Варна с лекота стигнаха 35. Това се случва година след последните издания на рали "България", където стартовият списък не успяваше да изпълни и една страница.
Разделянето на европейския рали трофей (ERT) – континенталният шампионат, от който е част рали "България" на зони – ние сме в Балканската, се оказа поредното грешно решение на FIA относно европейските ралита. До миналата година рали "България" можеше да привлича участници с по-сериозен бюджет, който стартират в повече ралита на Стария континент, но нямат достатъчно скорост и пари, за да са в европейския шампионат. Сега с "районирането" тази възможност отпадна.
И кратък преглед на нивото на спорта на балканските страни около нас показва, че няма кой знае какви надежди. Румънските екипажи не върнаха жеста от "Сибиу", където Пламен Стайков и компания рязко вдигнаха нивото на местното им състезание, в Сърбия спортът е десетилетия назад, кризата в Гърция ограничава местните пилоти и фенове до малки локални надпревари, а тази година турските екипажи карат само у дома и нито един не е излязъл навън.
Въпреки това рали "България" ще предложи интересна битка на феновете – на старт ще застане вторият от миналата година Рашид Ал Кетби с автомобил "Шкода Фабия" R5, т.е с топавтомобил за нивото на ралитата в Европа. Пилотът от Дубай обаче не е сред най-бързите на асфалт, а ако вали скоростта му пада още, поне по неговите думи. Срещу него се изправят бившия шампион на България и лидер в шампионата след победата си в Румъния Пламен Стайков, който завърши на второ място в генералното класиране в "Сибиу", преследвачът му Мартин Сурилов и Йордан Атанасов, който след участия в рали "Варна" с "Шкода Фабия" WRC купи колата на Стайков преди настоящия сезон и се вля в групата на пилотите, каращи "Мицубиши".
Освен тях, в списъка с тези, заради които публиката се събира по етапите включваме и бившият шампион на рали спринт Калин Бенчев, чийто нов автомобил дефектира на първия тест преди състезанието и се наложи пилотът спешно да наема друга кола, за да стартира във Варна и Костадин Щерев, който пък отбелязва завръщането си в ралитата. Носителят на европейския трофей в планинските състезания за 2014 година Николай Златков се отказа от участие в хода на опознаването на етапите и си замина от Варна.
Освен отсечките, познати на феновете от миналата година, включително и легендарния етап "Аладжа манастир", организаторите са предвидили нови изпитания, както и два етапа в рамките на град Варна. Миналата година единствената такава отсечка събра над 10 хиляди зрители по данни на полицията.
Стартът на състезанието е днес в 20 часа пред Катедралата във Варна, а етапите стартират утре сутрин.
Може би пък рали "България" ще се възроди успешно в стария си дом, а догодина ще бъде още по-бляскаво със сервизната си зона до Морската гара.