Добрите, лошите и... политическите реклами по време на Супербоул

Добрите, лошите и... политическите реклами по време на Супербоул

"Бъдвайзър" привлече вниманието още в дните преди Супербоул
Associated Press
"Бъдвайзър" привлече вниманието още в дните преди Супербоул
Ако сте си мислили, че след седмици на политическата въртележка Супербоул ще ви даде възможност да слезете и да се насладите на добрия стар футбол... Е, сгрешили сте.
С това описание "Вашингтон пост" започва материала си, посветен на рекламите около най-голямото шоу в американския спорт. И действително - някои клипове имаха очевидна политическа препратка. При други се усети скрит замисъл, а е много вероятно при трети актуалната политическа тематика просто да се е "прикачила", без това да е било планирано. Още повече че част от рекламите са подготвяни преди месеци.
Докато на терена на стадиона в Хюстън "Ню Инглънд пейтриътс" правеше велик и невиждан обрат за победата срещу "Атланта фалкънс", компаниите бяха в здрава надпревара за вниманието на зрителската аудитория. Те бяха платили по 5 млн. долара за излъчването на 30-секунден клип в опит да постигнат целите си.
Традиционно компаниите залагаха на различни похвати, имаше хумор, имаше емоционални клипове. Видяха се и политическите препратки, свързани с идеите на новия президент на САЩ Доналд Тръмп за издигане на стена по границата с Мексико и за "отрязване" на пътя на жители на седем мюсюлмански държави.
Петте "най-политически" реклами
"Вашингтон пост" избра петте реклами с най-силен политически елемент. Там очаквано попадна и тази на "Бъдвайзър".
Едноминутна реклама, наречена "Родени по трудния начин", разказва историята как Адолфус Буш емигрира в САЩ от Германия през 19-и век, което води до създаването на пивоварната компания Anheuser-Busch. Сега AB InBev е най-голямата компания за бира в света.
В тази графа попадна и клипът на Airbnb. Популярното приложение за настаняване на туристи в частни домове директно заяви #Weaccept ("Ние приемаме"). Което отново обърна вниманието към спорната забрана на
Тръмп.
— Airbnb (@Airbnb) February 6, 2017
Компанията '84 Lumber' също подходи смело, като показа преживяването на мексиканско момиче и майка й, опитвайки да достигнат до САЩ незаконно. Клипът, първоначално върнат за преработка, дори показва как двете преминават през високата гранична стена.
Пълната версия на "проимигрантското" послание е близо 6 минути. По FOX зрителите видяха първата част, а останалото беше излъчено онлайн.
Макар и не с този тон, Google също привлече вниманието. В клипа на компанията бяха показани щастливи хора от различен произход, а накрая се появи надпис върху торта "Добре дошли у дома".
Може да не е като при "Бъдвайзър" и '84 Lumber', но Google ни казва, че всички в Америка трябва да се чувстваме уютно и сигурно вкъщи (където по възможност сте свързани с гласово-задействано устройство на Google), пише в коментара си изданието.
Към графата с "политически намесените" клипове попада и този на "Ауди". В него се засяга темата за равноправието между половете и за това дали една жена - колкото и да е добра в професията си - би получавала толкова, колкото и мъжете.
Политическата препратка е свързана с контекста на "Маршът на жените", протестиращи срещу Тръмп.
Най-добрите и най-лошите реклами
За това дали една реклама е добра или лоша най-голямо значение има анализът дали си е свършила целта, с която компанията я е създала. А това е много трудно да се каже в деня след Супербоул.
Специализираният сайт adweek.com дава своята петица на най-добрите реклами. Там на трето място е "Дъщерята" на "Ауди", а на върха е поставена тази на '84 Lumber'.
На пето и четвърто място са реклами, заложили на хумора - Mr. Clean (познат в България като "Мистър Пропър") с 'Cleaner of Your Dreams' и T-Mobile с '#NSFWireless'.
Второто място заемат продуктите за коса 'It’s a 10' с клипа 'Four Years' ("Четири години").
Рекламите на Мr. Clean и It’s a 10 са сред отличниците и на друг специализиран сайт - adage.com. На дъното е поставен клипът на Fiji's Water - единственият, получил само една звезда (отличниците са с по четири).
Според специалистите недостатъкът е в това, че детски глас разказва поучително, че това е най-добрата минерална вода.