Как волейболното дерби разкри нови хоризонти

Силата, казват, не се крие в това никога да не се проваляш, а в това, когато се провалиш, да се изправиш.
Стигнали до ръба на пропастта, двата най-големи волейболни клуба в България показаха, че с работа, упоритост и постоянство може да бъде постигнат успех - спортен, имиджов и финансов.
ЦСКА и "Левски" изиграха първия мач помежду си в най-голямата зала в България "Арена Армеец" и това даде отговори на много въпроси. С малко над 5000 зрители срещата се превърна в най-посетената в историята на първенство и откри нови хоризонти пред българския волейбол.
Сега най-важното е ЦСКА и "Левски" да продължат по пътя, който са поели, а останалите клубове и федерацията да последват примера им. И не само във волейбола.
Нещо, което няма да е лесно. Но когато преди 15-20 години в полския волейбол се посява семето, всички си подават ръка и с целенасочена политика и търпение започват пътя. За да стигнат до момента, в който волейболът вече е любим спорт на стотици хиляди, а страната е водеща сила на ниво клубни и национални отбори.
Сравнението с Полша на този етап е немислимо. Но пък дербито от сряда поне даде възможност да се погледне през ключалката и да се видят нови, непознати за българския волейбол хоризонти. Сега е време да бъде отворена вратата към тях.
Преди пет-шест години ЦСКА се оказа в началото на най-тежката криза в историята си, а треньорът на мъжкия отбор Александър Попов получи акциите на клуба и трябваше да избира - да хвърли бялата кърпа или да тръгне да се бори с вятърните мелници и да спасява положението. Избра второто.
По пътя към спасението и погасяването на огромни задължения той и малкият му екип по принуда започнаха да гледат на спорта като на бизнес - такъв, какъвто е в съвременния свят. Привържениците станаха и клиенти, които получават специално отношение, а компаниите - партньори. След серия маркетингови кампании, много лишения и упоритост, ЦСКА премина своя рубикон и вече изглежда стъпил на по-стабилна основа.
Преди две години в "Левски" положението не беше много по-различно. Клубът премина през преструктурирания, загуби огромна част от публиката си, която не го приемаше за част от своето семейство, остана и без база.
Тогава - все още като състезател, с управлението се зае Владимир Николов. След края на кариерата си от този сезон той се посвети повече на "Левски" и също поведе клуба в правилната посока. Сините започнаха да се държат професионално и да се опитват да продадат продукта си - пред фенове и фирми.

А когато има стратегия, работа и постоянство, резултатите идват. И максимата на вечно плачещите, че "фирмите не искат да инвестират в българския спорт", се оказа несъстоятелна. В крайна сметка през 2017 г. никой не би инвестирал в клуб, който дори няма сайт и присъствие в социалните медии...
ЦСКА спечели доверието на новия си спонсор "Хиполенд", чийто изпълнителен директор Мариан Колев е готов да инвестира средства в спортната база на клуба. "Левски", от своя страна, привлече десетина спонсора само за дербито.
"Искахме да е хубаво, а не евтино. На спонсорите им допадна това, че опитваме да сме креативни. Успяхме да продадем идеята", каза Николов пред "Дневник". Той е доволен, че и феновете са оценили усилията и са се завърнали. "Имам чувството, че ни повярваха заради пътя, по който поехме с използването на млади български състезатели."
Попов също акцентира върху подкрепата на публиката. "Нашите фенове бяха с нас през целия път, дори когато нямахме спортни резултати. Това е най-голямата ни победа."

Струва ли си? И Попов, и Николов са убедени, че да. "Трябваше да поемем рискове, но това ни отведе до партньорството с нашия спонсор", посочи президентът на червените.
Николов е все по-убеден, че е на прав път. "От дербито в "Арена Армеец" спечели българският волейбол." Според него работата се отплаща и трябва да се продължи в тази посока. "Надявам се, че и други клубове ще ни последват. В Добрич се полагат усилия, доколкото знам "Нефтохимик" има планове за много силен отбор за следващия сезон. Ако има четири-пет отбора на високо ниво, това ще увеличи интереса към нашия продукт."
В ЦСКА вече мислят дори за наемането на "Арена Армеец" за целия сезон, но при определени условия - ако успеят да се договорят с ръководството ѝ за разумен наем.
Така стъпка по стъпка, принудени от неволята, двата водещи клуба във волейбола поеха в правилната посока на съвременния спорт. Дербито в "Арена Армеец" беше просто единично събитие, но показа, че нещата могат да се случват.
В страната вече има и няколко други примера с добре работещи клубове - такъв е и женският "Марица". Засега обаче те са по-скоро изключение, но положителното е, че макар и бавно се увеличават.