Настъпва нова ера във Формула 1

Новият сезон във Формула 1 вече чука на вратата, а поне две са много големите промени, които настъпват с началото Мелбърн тази неделя.
За първи път от 1966 г. правилата се променят така, че колите да станат по-бързи. В същото време след повече от 40 години контрол от ръководството на най-популярния автомобилен спорт беше отстранен 86-годишният Чарлз Бърнард Екълстоун.
Тези две промени са толкова сериозни, че мнозина са обнадеждени за бързото връщане на състезанията към най-славните им дни. Други обаче, като бившия технически директор на Уилямс Патрик Хед, предупредиха, че не бива да се очаква незабавна промяна.
"Ако някой е мислил новите правила с идеята да поизравни силите, то тогава няма акъл – заяви Хед и обясни, че няма как просто защото колите ще станат по-бързи Мерцедес да загуби своето предимство, което бе толкова огромно през последните три години", каза Хед.
Промените касаят практически цялата аеродинамика, които има вече с
35-40% по-силно притискане към пистата
Предните крила вече са с ширина 1800 мм вместо 1650, задните пък са 950 мм от 750 и са разположени на 200 мм по-ниско или 800 мм над пода.
Гумите са много по-широки и имат 25% по-голяма контактна площ, а хибридите задвижващи системи, въведени в Формула 1 през 2014 г., бяха освободени като развитие, без лимит в броя променени детайли.
Така още в тестовете колите бяха с над 3.5 сек по-бързи отпреди 12 месеца, но сякаш по-важно беше, че противно на прогнозите на Хед, резултатите в изпитанията дадоха основание да се твърди, че може би "Ферари" са се справили по-добре с промените и новият им болид SF70H изглежда със сигурност не по-слаб, ако не и по-добър от "Мерцедес F1 W08".

Пилотите на "скудерията" Кими Райконен и Себастиан Фетел записаха най-добрите резултати на пистата край Барселона, а темпото им в дълги серии от турове също беше забележително.
Пилоти-коментатори като Карун Чандок и Сергей Сироткин, с които се засичах по трибуните, бяха впечатлени не само от чистата скорост на Ферари, но и поведението на колата при влизането в завоите, подаването на газ, реакциите на окачването.
Темпото в тренировките никога не бива да се приема като чиста монета, защото Мерцедес традиционно прави турове с два пъти повече гориво от съперниците, а пилотите им включват агресивните режими в работата на задвижващите хибридни системи едва във финалната част на квалификациите.
На тестовете в Испания в пресцентъра се говореше, че новата задвижваща система на Сребърните стрели е със 70 к.с. по-голяма мощност и при всички случаи ще остане най-силната от всички, с вече над 1100 к.с. режим за квалификация.
"Ферари" обаче готвеха още промени и в своя мотор и заедно с развитието на аеродинамиката всички са убедени, че ако в Мелбърн колите са с около 4.5-5 сек по-добра скорост в една обиколка отпреди година, то на финала на сезона в Абу Даби
може би ще са по-бързи с над 6-7 сек!
В начина, по който всеки тим ще развие идеите си, се крие и дългоочакваното изравняване, а защо не и промяна в съотношението на силите.
При въвеждането на новите правила очакването беше, че не толкова "Ферари, колкото "Ред бул" ще се окаже съперник на Мерцедес.
Гениалният конструктор на "биковете" Ейдриан Нюи няма как да не измисли решения, с които да победи съперниците, още повече, че задвижващата система на "Рено", брандирана с TAG Heuer, се очакваше и наистина е сериозна стъпка напред.
RB13 обаче така и не показа реалните си качества преди началото на сезона. Все пак колата направи впечатление с изчистената си форма и се очаква още в Мелбърн да се добавят елементи, които да реализират потенциала й.
"Ред бул" имаше проблеми и с необходимостта да преработи малко окачването си в Испания, което се оказа един от много елементи по колите на ръба на правилата.
Зад трите топ тима
с най-големите бюджети и капацитет битката се очертава не по-малко интересна.
Новите коли на "Уилямс", "Форс Индия", "Торо росо" изглеждат с много изравнени сили. Идеите в конструирането им са много интересни и разнообразни, а при по-голямата свобода в аеродинамиката, всяко решение може да се окаже ключово.
Експертите все пак отново дават малко предимство на екипите, които използват задвижващи системи на "Мерцедес" – "Уилямс" и "Форс Индия".

"При 1% по-голяма мощност печелите 0,1 сек в обиколка, при 1% повече притискане към пистата пак печелите 0,1 сек в обиколка, но 1% повече мощност (10 к.с.) се постига много по-лесно, отколкото 1% по-добра аеродинамика", категоричен беше Нюи в Барселона пред нас в претъпкания моторхоум на "Ред бул".
Възроденият тим на Рено също изглежда ще се бори за място в средата на колоната. Колата им е напълно нова, както задвижващата система е с 95% нови детайли и осигурява според Рено поне 0,3 сек по-добро време в обиколка.
В дъното отново са "Заубер" и... "Макларън"
Швейцарският тим празнува 25 години във Формула 1, но бюджетът бе набавен късно през миналия сезон със смяна на собствеността и колата ще е със старата задвижваща система на "Ферари".
Славният някога екип от Уокинг пък е централна тема преди новия сезон със своите проблеми. В голяма степен в тестовете те бяха следствие на повреди в новата задвижваща система на "Хонда".
Японците промениха двигателя с вътрешно горене, както и системите за генериране на енергията при спиране MGU-K и въртене на турбото MGU-H, но системата се оказа крайно ненадеждна и реално това повлия много и на изпитанията на шасито и останалите системи.
Звездата на тима Фернандо Алонсо не криеше разочарованието си, че трябва да се движи с около 30 км/ч по-ниска скорост от съперниците, а оставането му в тима, както и изобщо във Формула 1, изглежда все по несигурно след края на контракта му в края на 2017 г.

Пилот като Алонсо при всички случаи едва ли ще остане без опции обаче и дори в битката със съперниците за местата в топ отборите ще е интересно.
След сензационното оттегляне на Нико Розберг от Формула 1 само пет дни след спечелената титла в Абу Даби мястото му в топ отбора на "Мерцедес" беше заето от Валтери Ботас, който напусна "Уилямс". Това пък върна Фелипе Маса в състезанията за още една година.
Договорът на Ботас с шампионите обаче е само за един сезон и напрежението върху него ще е изключително голямо. Една грешна стъпка и ще пропусне големия си шанс, защото и договорът на Фетел с "Ферари" изтича през настоящата година.
Така залогът в представянето на отбори и пилоти става още по-висок и при една промяна в съотношението на силите летните месеци ще бъдат много интересни и в задкулисните игри.
В тях обаче този път няма да участва
вездесъщият Бърни Екълстоун
когото новите собственици на Формула 1 от "Либърти медия" отстраниха в деня, в който приключиха сделката за придобиване на контрола над спорта.
В типичния си стил англичанинът бързо отхвърли натруфените фрази и титли, с които го удостоиха и заяви: "Бях свален. Просто ме няма. Официално е. Вече не съм ръководител на компанията. Позицията ми е заета от Чейз Кери."
По-късно добави, че имал уговорка да остана начело на спорта поне още година, но американците го "изритали" и т.н. Така или иначе обаче промяната е факт, а Екълстоун беше заменен не от един, а от трима души.

Освен Чейз Кери (с огромен опит в News Corp на Рупърт Мърдок и 21st Century Fox), който ще движи търговските дела, спортът ще се управлява от Рос Браун и Шон Братчис.
Браун, бивш шеф на Михаел Шумахер в "Бенетон" и "Ферари", има за задача да направи спорта по-атрактивен. Братчис, който изгради маркетингово империята ESPN, пък трябва го продава и вдигне популярността до нови висоти.
Ръцете им в не малка степен изглеждат вързани за бързи промени, защото подписаните от Екълстоун договори с отбори, промоутъри на състезания, телевизии и т.н. са дългосрочни, но въпреки това първите промени вече са факт.
Екипи и пилоти бяха щастливи да качват видео съдържание в социалните мрежи от тестовете например. Същинските промени тепърва предстоят и както изглежда, те ще бъдат насочени най-вече към това силите да се изравнят.
Предстоят обаче много сложни преговори с големите отбори, които досега получаваха
лъвския пай от приходите на Формула 1
възлизащи на над 1.5 милиарда долара на сезон. "Ферари" взима 2% от общия приход само заради участието в Гран при от основаването на шампионата през 1950 г., а заедно с "Мерцедес", "Ред бул", "Макларън" и "Уилямс" получават допълнителни бонуси, които янките искат да отрежат.
Големите са били и винаги против налагането на някакви рамки в бюджетите, които сега Либърти се опитва да изготви. Уверенията обаче са, че ако спортът стане по-интересен, парите и за топ отборите ще станат реално повече.
"Имаше момент в американския футбол, в който системата за разпределение на доходите беше изкривена. Двата топ отбора получаваха голямата част от парите, но те жертваха позицията си, за да се получи по-равномерно решение и когато ситуацията се подобри, тези два тима започнаха да получават много повече отпреди, защото спортът бе станал много по-успешен", описа ситуацията Рос Браун и очевидно започна сериозни преговори за бъдещето на Формула 1.