С велосипед на пътя: Как инцидентите с най-добрите колоездачи повдигнаха въпроса за сигурността по цял свят

С велосипед на пътя: Как инцидентите с най-добрите колоездачи повдигнаха въпроса за сигурността по цял свят

В края на април един от най-добрите италиански колоездачи Микеле Скарпони загина, след като беше блъснат от ван по време на тренировка
Associated Press
В края на април един от най-добрите италиански колоездачи Микеле Скарпони загина, след като беше блъснат от ван по време на тренировка
"Щом може да се случи на шампиона в "Тур дьо Франс", значи никой не е в безопасност." Това заяви колоездачът на "Астана" Паоло Тиралонго след инцидента, при който трикратният победител в най-престижното състезание в света Крис Фрум беше блъснат от автомобил по време на тренировка.
Фрум заяви, че е бил ударен нарочно от нетърпелив шофьор в близост до дома си в Монако. Той се размина само с няколко леки охлузвания и един унищожен велосипед. Още на следващия ден британецът получи нов и поднови тренировките.
Един от най-силните италиански състезатели Микеле Скарпони обаче нямаше неговия късмет. На 22 април 37-годишният колоездач на "Астана" беше блъснат от ван - също докато тренира в близост до дома си (във Филотрано), и почина от раните.
В началото на май петима колоездачи от аматьорския клуб Atletic Llebeig бяха блъснати край испанския град Олива, като двама загинаха на място, един беше приет в болница в тежко състояние, а другите двама бяха настанени за лечение с по-леки травми. Полицейската проверка е установила, че шофьорът е карал под влиянието на алкохол и наркотични вещества, съобщи "Ас".
Крис Фрум се размина без сериозни травми, след като беше блъснат от автомобил по време на тренировка
Associated Press
Крис Фрум се размина без сериозни травми, след като беше блъснат от автомобил по време на тренировка
Трагичен инцидент с велосипедист наскоро имаше и в България. Един от най-добрите шосейни колоездачи у нас - Мартин Гачев, загина на 24 февруари, след като беше блъснат от турски тир на главния път I-8 близо до Божурище.
Време е за промени
Зачестилите инциденти повдигнаха въпроса за сигурността на колоездачите на пътя. Случаите с някои от големите имена в професионалния спорт направи така, че да се привлече вниманието. Нещо, за което любителите велосипедисти се борят отдавна. Въпросът е какво ще последва.
"Не е само във Франция, Италия, Канада или Америка. Това се случва с нас навсякъде по света. Навсякъде има опасност и затова трябва много да внимаваме. Преди всичко обаче шофьорите трябва да уважават колоездачите. Не само професионалните състезатели, а изобщо всички велосипедисти. Просто имайте уважение към законите по пътищата", заяви Тиралонго, който беше съотборник с покойния Скарпони през последните три години и половина.
По последни данни дялът на загиналите велосипедисти при пътно-транспортни произшествия в Европа е 8% и продължава да се увеличава. В България само през 2015 г. са загинали 29 колоездачи, което е изключително тревожна статистика предвид малкия брой велосипедисти в страната.
Равноправни на пътя
"Определено става все по-опасно, защото броят на автомобилите непрекъснато расте. Шофьорите не ни приемат като равноправни водачи, но ние също сме участници в движението. Ясно е, че в днешното ежедневие всички за изнервени, но трябва да има по-голямо уважение към колоездачите", коментира пред "Дневник" най-добрият български състезател в професионалното колоездене Николай Михайлов.
— Chris Froome (@chrisfroome) May 9, 2017
За разлика от България, по главните пътни артерии в много от европейските страни има отделна лента за велосипедисти с дължина метър и половина, разказва Михайлов, който през по-голямата част от годината тренира и се състезава в чужбина. Дори това обаче не може да спре увеличаващия се брой инциденти с блъснати колоездачи.
"Броят им продължава да расте и за съжаление нищо не се променя", заяви един от най-титулуваните испански състезатели Алехандро Валверде. "Нуждаем се от повече уважение от шофьорите и по-строги санкции", допълни той.
Сходно мнение изрази и сънародникът му Хоаким Родригес. "Не можем да продължаваме така. Трябва да се спре с това веднъж завинаги. Колко смъртни случая трябва да имаме, за да се предприемат някакви законодателни мерки? Уважавайте колоездачите", призова той.