С велосипед на пътя: Как инцидентите с най-добрите колоездачи повдигнаха въпроса за сигурността по цял свят

"Щом може да се случи на шампиона в "Тур дьо Франс", значи никой не е в безопасност." Това заяви колоездачът на "Астана" Паоло Тиралонго след инцидента, при който трикратният победител в най-престижното състезание в света Крис Фрум беше блъснат от автомобил по време на тренировка.
Фрум заяви, че е бил ударен нарочно от нетърпелив шофьор в близост до дома си в Монако. Той се размина само с няколко леки охлузвания и един унищожен велосипед. Още на следващия ден британецът получи нов и поднови тренировките.
Един от най-силните италиански състезатели Микеле Скарпони обаче нямаше неговия късмет. На 22 април 37-годишният колоездач на "Астана" беше блъснат от ван - също докато тренира в близост до дома си (във Филотрано), и почина от раните.
В началото на май петима колоездачи от аматьорския клуб Atletic Llebeig бяха блъснати край испанския град Олива, като двама загинаха на място, един беше приет в болница в тежко състояние, а другите двама бяха настанени за лечение с по-леки травми. Полицейската проверка е установила, че шофьорът е карал под влиянието на алкохол и наркотични вещества, съобщи "Ас".

Трагичен инцидент с велосипедист наскоро имаше и в България. Един от най-добрите шосейни колоездачи у нас - Мартин Гачев, загина на 24 февруари, след като беше блъснат от турски тир на главния път I-8 близо до Божурище.
Време е за промени
Зачестилите инциденти повдигнаха въпроса за сигурността на колоездачите на пътя. Случаите с някои от големите имена в професионалния спорт направи така, че да се привлече вниманието. Нещо, за което любителите велосипедисти се борят отдавна. Въпросът е какво ще последва.
"Не е само във Франция, Италия, Канада или Америка. Това се случва с нас навсякъде по света. Навсякъде има опасност и затова трябва много да внимаваме. Преди всичко обаче шофьорите трябва да уважават колоездачите. Не само професионалните състезатели, а изобщо всички велосипедисти. Просто имайте уважение към законите по пътищата", заяви Тиралонго, който беше съотборник с покойния Скарпони през последните три години и половина.
По последни данни дялът на загиналите велосипедисти при пътно-транспортни произшествия в Европа е 8% и продължава да се увеличава. В България само през 2015 г. са загинали 29 колоездачи, което е изключително тревожна статистика предвид малкия брой велосипедисти в страната.
Равноправни на пътя
"Определено става все по-опасно, защото броят на автомобилите непрекъснато расте. Шофьорите не ни приемат като равноправни водачи, но ние също сме участници в движението. Ясно е, че в днешното ежедневие всички за изнервени, но трябва да има по-голямо уважение към колоездачите", коментира пред "Дневник" най-добрият български състезател в професионалното колоездене Николай Михайлов.
Just got rammed on purpose by an impatient driver who followed me onto the pavement! Thankfully I'm okay 🙏 Bike totaled. Driver kept going! pic.twitter.com/o7FT4iXsAo
— Chris Froome (@chrisfroome) May 9, 2017
За разлика от България, по главните пътни артерии в много от европейските страни има отделна лента за велосипедисти с дължина метър и половина, разказва Михайлов, който през по-голямата част от годината тренира и се състезава в чужбина. Дори това обаче не може да спре увеличаващия се брой инциденти с блъснати колоездачи.
"Броят им продължава да расте и за съжаление нищо не се променя", заяви един от най-титулуваните испански състезатели Алехандро Валверде. "Нуждаем се от повече уважение от шофьорите и по-строги санкции", допълни той.
Сходно мнение изрази и сънародникът му Хоаким Родригес. "Не можем да продължаваме така. Трябва да се спре с това веднъж завинаги. Колко смъртни случая трябва да имаме, за да се предприемат някакви законодателни мерки? Уважавайте колоездачите", призова той.