Французи обвиниха "Скай" в използване на забранени екипи в "Тур дьо Франс"

Французи обвиниха "Скай" в използване на забранени екипи в "Тур дьо Франс"

По екипите на Герант Томас, Фрум и Кириенка ясно си личи елементът вортекс, за който говорят съперниците на "Скай".
Reuters
По екипите на Герант Томас, Фрум и Кириенка ясно си личи елементът вортекс, за който говорят съперниците на "Скай".
Първият скандал в 104-ото издание на "Тур дьо Франс" вече е факт, след като отборът на "Скай" беше обвинен в използване на нелегална екипировка.
Най-големият френски отбор - FDJ, чрез своя треньор Фред Грапе, твърди, че британците са добавили специални аеродинамични елементи под екипите на четирима свои колоездачи.
Според Грапе по време на 14-километровия индивидуален часовник в Дюселдорф, с който започна "Тур дьо франс", "Скай" е действал непозволено, което му е донесло предимство между 18 и 24 секунди. Французите твърдят, че от подобни подобрения са се възползвали победителят в етапа Герант Томас, Крис Фрум, както и Васил Кириенка (3-и) и Михал Квятковски (8-и).
По-малко от 24 часа след първия етап френският ежедневник "Екип" публикува серия от материали по темата срещу "Скай".
Освен FDJ съставът на BMC, за който кара друг претендент за победата - Ричи Порт, също е подал оплакване заради нарушаване на правилника. Става въпрос за елементи вортекс, които са известни със своята лекота и аеродинамична ефективност.
Спортният директор Никола Портал твърди, че елементът не е добавен, а интегриран в екипите, но подобно нещо липсва в екипировката на Микел Ниеве.
Reuters
Спортният директор Никола Портал твърди, че елементът не е добавен, а интегриран в екипите, но подобно нещо липсва в екипировката на Микел Ниеве.
Според двата тима елементите поставени на ръцете и рамената на колоездачите изчистват вихрите и увеличават силата на притискане на колоездача, което спомага за по-високата скорост. "Правилникът е ясен по този въпрос – всякакви добавяния под екипите са тотално забранени. "Скай" действа непозволено", казва Фредерик Грапе пред "Екип".
Според спортния директор на "Скай" Никола Портал обаче в облеклата на неговите колоездачи няма нищо незаконно. "Всичко при нас е чисто, екипировката ни е проверена от комисарите и сме допуснати да стартираме с нея. Не сме толкова глупави да рискуваме да загубим Тура в първия етап, ние не мамим. Вортекс не е добавен към екипа ни, а е интегриран в него, което е много голяма разлика", отсече Портал.
Той заяви, че и други отбори използват подобна екипировка в етапите по часовник, но отказа да назове техните имена. Грапе твърди още, че използване на подобна екипировка намалява влиянието на въздуха между 5 и 7% и в същото време увеличава мощността, с която педалира колоездачът, между 24 и 33 вата.
Часове по-късно "Екип" публикува мнението на уважавания професор по аеродинамика Берт Блокен, който потвърждава версията на Грапе. Блокен, който ръководи катедрата по аеродинамика в Технологичния университет в Айндховен, прави свои изчисления и твърди, че цифрите са идентични с изнесените от треньора на FDJ.
"18 секунди изглежда като напълно точна цифра. Съгласен съм, че правилата на UCI не позволяват подобни подобрения. Това е елемент, който дава аеродинамично предимство", заключва професор Блокен.
Какво казва правилникът
Председателят на журито на комисарите Филип Мариен побърза да "прати топката" в полето на UCI, като заяви: "На базата на регламента нямах правно основание да забраня ползването на такива екипи".
Вортекс елементът са малките "балончета" около ръцете и рамената на Кириенка.
Reuters
Вортекс елементът са малките "балончета" около ръцете и рамената на Кириенка.
Член 1.3.033 от правилника на UCI забранява носенето на неестествени елементи по екипа като крила и всякакви други добавки, подобряващи аеродинамиката.
"Колоездачите нямат право да поставят крила, подобрители и/или елементи под екипите си. Екипировката трябва да следва изцяло формата на тялото на състезателя", пише в правилника.
Преди години влизането на тези специални екипи за етапите по часовник, наречени "втора кожа", предизвикаха множество коментари. Някои смятат, че трябва да бъдат забранени изцяло по подобие на високотехнологичните костюми, които се използваха преди години в плуването.
Факт е обаче, че подобни аероекипи се използват от спринтьорите и в етапите с масов старт, тъй като намаляват съпротивлението.
"Скай" - шарлатани или отбор с класи над всички останали
Още след влизането си в професионалното колоездене "Скай" е едновременно обичан и отричан. Британският състав спечели Тура четири пъти в последните пет сезона и разби на пух и прах всички традиции в колоезденето.
Много често обвиненията към отбора са, че освен успехите си в Тура, "Скай" не се представя добре в нито едно друго значимо състезание.
Французи обвиниха "Скай" в използване на забранени екипи в "Тур дьо Франс"
Reuters
Доминацията на "Скай" до голяма степен върна спомените за отбора на Ланс Армстронг US Postal (по-късно "Дискавъри"), който по идентичен начин печелеше безапелационно във Франция. Също както британците US Postal беше обвиняван в какво ли не, но колоездач от състава никога не даде положителна допинг проба.
Черно петно върху репутацията на "Скай" лепна мистериозен медицински пакет, доставен на сър Брадли Уигинс през 2011 г., като и до днес отговорните органи не могат да докажат невинността на британеца и отбора му.
Сред другите скандали около тима са съмнения за използване на механичен допинг, които не са доказани. Факт е обаче, че и до днес Крис Фрум не иска да оповести публично физическите си данни от последните две победи в Тура - през 2015 и 2016 г.
В последната година мениджърът на тима сър Дейв Брейлсфорд търпи най-големи критики заради големите скандали около отбора си и дори беше помолен публично да се оттегли от ръководния си пост.
Според мнозина британският тим е поредния, който мами по примера на US Postal, възползвайки се от огромните финансови средства на спонсора си. Според други обаче "Скай" е най-доминиращият отбор, който някога колоездачният свят е виждал.
Самият сър Дейв Брейлсфорд обяснява всички победи на тима си с "маргинални разлики". Преди две години той разкри революционните методи за подготовка, които обаче колоездачните специалисти и до днес наричат просто хвърляне на прах в очите.