Мач за 600 милиона долара

Ако сблъсъкът за световната титла по бокс в среднолека категория между Флойд Мейуедър и Мани Пакиао беше промотиран като Мача на века, двубоят между Мейуедър и голямата звезда на смесените бойни спортове (ММА) Конър Макгрегър несъмнено заслужава прозвището Мача на парите.
След повече от година, преминала в закани, преговори и медийна истерия, двамата ще се качат на ринга в зала T-Mobile Arena в Лас Вегас в ранните часове на 27 август. Двубоят ще противопостави един от най-великите боксьори и лицето на набиращия все по-голяма популярност шампионат по ММА Ultimate Fighting Championship (UFC).
И докато спортната стойност на този мач остава изключително спорна, едно нещо със сигурност е безспорно - големите пари. Прогнозите сочат, че сблъсъкът в неделя ще генерира оборот от 600 милиона долара, или на практика толкова, колкото беше преди две години.

Засега е трудно да се каже дали рекордът по приходи от мача на Мейуедър и Пакиао ще бъде подобрен, защото прогнозните стойности са близки. Със сигурност обаче сблъсъкът между Мейуедър и Макгрегър ще разбие рекордите по гледаемост.
Мейуедър, който не имал официален мач от есента на 2015 г., когато обяви край на кариерата си, ще заработи около 250 милиона от предстоящия двубой. Така той ще стане едва петият спортист в историята, надхвърлил 1 милиард долара приходи в кариерата си, след Михаел Шумахер, Джак Никлаус, Арнолд Палмър, Тайгър Уудс и рекордьора Майкъл Джордан.
Макгрегър ще заработи около 100 милиона долара. Toва е сума, за която ирландецът едва ли някога изобщо е мечтал. Преди да влезе в UFC през 2013 г., той е изкарвал най-много 200 долара на мач, а в цялата си кариера общо от наградни фондове и реклами е спечелил 34 милиона долара.
Pay-per-view
Toва ще бъде перото, което ще генерира най-големи приходи от предстоящия мач. За двубоя между Мейуедър и Пакиао в САЩ бяха платени 4.6 милиона абонамента при средна цена от 99 долара, или общо 455 милиона долара от pay-per-view.
Преди това рекордът по приходи от това перо се държеше от мача между Мейуедър и Саул Алварес през 2013 г. - 150 милиона. Значително подобрен беше и рекордът за брой платени абонаменти - 2.4 милиона от мача на Мейуедър с Оскар де ла Оя през 2007 г., когато единичната цена беше 55 долара.

Цените за pay-per-view за двубоя между Мейуедър и Макгрегър ще бъдат същите като в битката на американеца с Пакиао през 2015 г. - 89.95 долара за SD качество и 99.95 долара за HD.
Преди две години повечето фенове, платили да гледат Мача на века, се почувстваха излъгани след последния гонг. Някои дори заведоха дело срещу Пакиао и промотъра му Top Rank, тъй като от лагера на филипинеца обявиха, че той е имал травма в дясната ръка.
Mayweather vs. McGregor fight card. #MayweatherMcGregor #MayMac pic.twitter.com/0b6aMvREvv
— MMA News (@BestMMAnews) 22 август 2017 г.
Сега обаче интересът е не по-малък, а многобройните фенове на UFC със сигурност ще доведат до подобряване на рекорда.
В топ 10 на най-гледаните спортни събития в САЩ (по системата PPV) има три срещи от UFC. Две от тях са с участието на Макгрегър - срещу Еди Алварес (1.7 млн. PPV) и Нейт Диас (1.6 млн. PPV), като заемат шесто и седмо място във вечната класация.
Президентът на UFC Дана Уайт обяви, че се очаква да бъдат продадени 4.9 милиона абонамента. По изчисления на ESPN приходите от pay-per-view ще бъдат най-малко 475 милиона долара, или с 20 милиона повече от досегашния рекорд.
Mарк Тафет, бивш ръководите на отдела за PPV в HBO, очаква средно по десет души на домакинство да гледат двубоя при традиционно между пет и шест за pay-per-view събития.
При очакваните почти 5 милиона абонамента това означава, че един на всеки шестима американци ще гледа двубоя. "Това е културно събитие, което надхвърля всички демографски, социални и икономически фактори", заяви Тафет. А в световен мащаб мачът ще бъде наличен за гледане - по телевизията или онлайн, в повече от 1 милиард домакинства в около 200 държави.
Билетите
Средната цена на билетите за мача между Мейуедър и Макгрегър е 3574 долара, като най-евтините пропуски за T-Mobile Arena струват около 1500 долара, а най-скъпите стигат до 17 000 долара. При капацитет на залата от почти 20 000 зрители приходите от продажба на билети ще надхвърлят 70 милиона долара (според ESPN 70.2 млн. долара).
Мейуедър и Макгрегър ще бъдат много близо до подобряването на постижението от 2015 г. Може би единствено фактът, че американецът и ирландецът няма да се боксират за титла, ще попречи това да се случи.
Преди две години за двубоя между Мейуедър и Пакиао в MGM Arena бяха продадени 16 219 билета. При средна цена от 4451 долара приходите по това перо бяха 72.2 милиона долара (само 2 милиона повече от предвидените за мача в неделя).
Засега обаче не е ясно колко ще генерират билетите за т.нар. гледане в затворен кръг (closed circuit viewing parties). През 2015 г. приходите от тях бяха 6.9 милиона долара, а сега се очаква сумата да бъде близка.
MGM Resorts организира closed circuit viewing партита в девет от най-луксозните хотели и казина в Лас Вегас. Сега ситуацията с цените на нощувките и броя налични стаи е значително по-нормална от тази през 2015 г.
"Но усещането е, че при популярността на името Мейуедър в бокса и на името Макгрегър в UFC мачът може да изравни постижението от двубоя между Мейуедър и Пакиао, което би било наистина невероятно", коментира Дарън Роувъл от ESPN.
Спонсорите
Пет компании платиха общо 13.2 милиона долара, за да бъдат спонсори на мача между Мейуедър и Пакиао. Най-голяма сума инвестира производителят на бира "Текате" - 5.6 милиона.
Само върху шортите на филипинеца, с които той излезе на ринга, имаше емблеми на седем фирми, които платиха за това удоволствие общо 2.5 милиона долара. "Найки" даде 416 хил. долара за пет квадратни сантиметра върху задната страна.
"Бъргър кинг" плати 1 милион долара, за да може талисманът на компанията да влезе в залата редом до Мейуедър, оставяйки в сянка идола на тийнейджърите Джъстин Бийбър. Американецът получи още 1 милион, за да рекламира върху шортите си Hublot и FanDuel.

Общо парите от спонсорство, които се завъртяха в този мач, бяха 18.4 милиона долара, показват данните на ESPN. "Мисля, че Мейуедър и Макгрегър ще надминат тази сума", коментира ветеранът в спортния маркетинг Бен Стърнър, изпълнителен директор на Leverage Agency.
Генерален спонсор на двубоя ще бъде "Корона". Досега не е оповестявано официално колко ще плати бирената компания, за да сложи логото си в центъра на ринга, да облече момичетата с табелите и да получи телевизионно присъствие. Според медиите в САЩ сумата възлиза на 10 милиона долара.
Conor McGregor is predicting a 10-second knockout against Floyd Mayweather. pic.twitter.com/b6F89y70x2
— SportsCenter (@SportsCenter) 22 август 2017 г.
Друг производител на напитки - Body Armor, е вторият най-голям спонсор на събитието. Логото на компанията ще бъде брандирано върху кърпите и столовете на всеки един от двубоите, включени в програмата на гала вечерта.
Освен това вместо от обикновени шишета за вода, боксьорите ще пият от специално подготвени бутилки на Body Armor.
"Toзи двубой обединява два от най-големите спортни секторa - бокса и UFC. Затова всеки, който иска да бъде добре позициониран рекламно по време на мача, е готов да плати големи пари, за да бъде част от него", заяви още Бен Стърнър.
Във вторник беше обявено, че логото на Hublot отново ще бъде върху пояса на Мейуедър. Макгрегър пък продаде рекламното място върху шортите си на бетинг компанията BetSafe и дългосрочния си спонсор "Монстър енерджи". Oтделно двамата ще припечелят пари и от популярността си в социалните мрежи. Там Мейуедър промотира своя стриптийз бар The Girl Collection и сайта за спортни фентъзи игри Draft, а Макгрегър рекламира продуктите за избелване на зъби Hi Smile.
Прогнозите сочат, че предстоящият двубой ще генерира най-малко 22 милиона долара от спонсорски сделки.
И още
По изчисления на Дейвид Пърдъм от ESPN в Невада са направени залози за 70 милиона долара на мача между Мейуедър и Пакиао. Сега прогнозата е тази сума да бъде около 30 милиона долара, което е напълно логично с оглед спецификата на мача и коефициентите за двамата.
"Първо, трябва да заложиш една торба пари на Мейуедър, за да имаш някаква печалба. Второ, елементът на неизвестност заради разликата в стиловете на двамата. И трето, този мач просто не е за титла, което оказва влияние", обясни Джон Авело, директорът на отдела за спортни залози в хотел и казино Wynn.
За разлика от залозите, мърчандайзингът ще бъде в полза на предстоящия двубой. Това перо генерира впечатляващите 1 млн. долара за мача между Мейуедър и Пакиао, но сега се очаква сумата да бъде двойно по-голяма.
В лицето на Мейуедър ще бъде целият маркетинг на UFC, а Мейуедър умее да се продава по-добре от всеки друг в съвременния спорт. Сега ще поне една причина повече - ако спечели, ще запише историческа 50-а победа от 50 мача на професионалния ринг.