Верстапен спечели блестяща победа в Малайзия, Фетел ограничи щетите с четвърто място

Макс Верстапен влезе в историята като последния победител във Формула 1 на пистата "Сепанг". Пилотът на "Ред Бул" взе блестящ успех за Гран при на Малайзия в неговото последно издание. Ден след като навърши 20 години, Верстапен си направи най-добрия подарък, показвайки блестящо каране. Холандецът завоюва втора победа в кариерата си след Гран при на Испания през миналата година.
Той изпревари Люис Хамилтън още в четвъртата обиколка и не изпусна водачеството до самия край. Лидерът в световния шампионат завърши втори, а на подиума се качи и другият пилот на "биковете" - Даниел Рикардо.
BREAKING: @Max33Verstappen wins the #MalaysiaGP 🇲🇾 HAM second, RIC takes third #F1 pic.twitter.com/kOksDDDGBc
— Formula 1 (@F1) October 1, 2017
Страхотно каране показа и Себастиан Фетел, който стартира последен, но завърши четвърти. Той изгуби нови шест точки от Хамилтън в битката за титлата и вече изостава с 34, но ограничи пораженията с оглед на по-лошите прогнози.
Макс показа голям прогрес, след като в седем от предишните 14 състезания не успяваше да завърши. На "Сепанг" той беше неудържим и недостижим за останалите: "Колата беше страхотна, мисля, че направихме невероятно състезание. В началото видях, че Люис имаше някои проблеми и успях да го изпреваря. Много съм изморен, но адреналинът от победата е доста по-голям", каза след състезанието Верстапен.
"Цяла година имам проблеми и тази победа идва точно в най-подходящия момент", добави пилотът на "Ред Бул".
Баща му Йос, който е бивш пилот, също каза няколко думи пред Channel 4. "Невероятно е, той работи толкова много, но нямаше никакъв късмет напоследък. Макс заслужава тази победа, "Ред Бул" я заслужава, защото тимът направи прогрес напоследък. Той винаги се опитва, Дани Рикардо също", каза Верстапен-старши.
"Денят беше прекрасен, особено за Макс. Той направи невероятно състезание, контролираше всичко и беше много спокоен, беше безгрешен. При това той не се е качвал на подиума от месец април, има най-малко километри от всички заради тези отпадания. Днес Макс показа, че макар да е на 20 години, е много опитен за възрастта си. Поздравления за всички момчета в завода, които работеха много здраво", каза директорът на "Ред Бул" Кристиан Хорнър.

Състезанието започна драматично още преди изгасването на червените светлини, след като 10 минути преди началото болидът на Кими Райконен беше отстранен от стартовата решетка. Механиците на "Ферари" го прибраха в гаража, след като стана ясно, че има проблем с турбото.
"Нямам мощност, нямам батерия", каза Райконен по радиото още в обиколката, с която излезе на пистата, за да се нареди на старт-финалната права. "Вероятно става въпрос за проблем с турбото", съобщи му състезателният му инженер Дейв Грийнууд.
Хамилтън поведе уверено колоната, а зад него бяха двамата пилоти на "Ред Бул". Силен старт направи Валтери Ботас, който след няколко маневри успя да изпревари Рикардо за третата позиция.
В третата обиколка британецът се оплака на екипа си, че не може да кара с пълна мощност, но му беше съобщено, че батерията все още се зарежда. Зад него Верстапен правеше по-бързи обиколки и в четвъртия тур успя да го изпревари при спирането за първия завой.

Холандецът показа по-добро темпо и бързо започна да трупа аванс пред лидера в шампионата.
В гаража на "Ферари" течеше здрава работа, като механиците се опитаха да локализират проблема с болида на Райконен, но не успяха. В петата обиколка от Скудерията обявиха, че Райконен отпада.
Зад първите двама обаче беше много интересно, като Ботас и Рикардо водеха здрава битка. В 9-ата обиколка австралиецът спечели третото място, като атаката му започна още от първия завой и завърши чак в четвъртия. Темпото му обаче далеч по-добро от това на Ботас, което му позволи за отрицателно време да се откъсне със седем секунди.
Стартиралият от последна позиция Себастиан Фетел много бързо започна да си проправя път в колоната. За 11 обиколки той направи прогрес от 11 позиции. Той изпревари бързо тези, които бяха на опашката, но се забави доста зад Фернандо Алонсо. След това много бързо се справи с Кевин Магнусен, за да успее след ранните спирания на пилотите пред него да стигне до петата позиция, заставайки зад Валтери Ботас.
Дори и с по-твърдите гуми софт, Фетел беше най-бързия пилот на пистата, а темпото му беше съпоставимо с това на Рикардо.

От лидерите първи спря Хамилтън в 27-ата обиколка, последван от Верстапен. Фетел спря преди Ботас, за да сложи гумите суперсофт, а след бокса на финландеца успя да мине пред него.
След минаванията през бокса Верстапен продължи да води уверено колоната, а зад него бяха Хамилтън, Рикардо, Фетел и Ботас. Очакванията германецът да бъде по-бърз от останалите се сбъднаха, но той нямаше толкова голямо предимство, за да успее да се бори за по-предна позиция.

Едва седем обиколки преди края Фетел натисна Рикардо, като двамата влязоха в трафик. Австралиецът умело използваше колите пред себе си и благодарение на системата DRS успяваше да стои на безопасна дистанция от пилота на "Ферари".
В заключителните обиколки от Скудерията препоръчаха на Фетел да върна газта, за да пести ресурс. Германецът използва своя пети двигател и до края на сезона няма право да сменя никакви елементи по него, иначе рискува наказания на стартовата решетка.
DRIVER STANDINGS 🏆@LewisHamilton 34 points clear with five races to go
You sense Vettel would have taken that at lights out?#MalaysiaGP pic.twitter.com/nr7WVV2pvb
— Formula 1 (@F1) October 1, 2017
Още по-интересно стана след пресичането на финала, когато Фетел беше ударен от Ланс Строл и не можа да стигне до бокса. Задното окачване на неговото "Ферари" беше разрушено и той беше закаран до бокса от сънародника си Паскал Верлайн.
"Какво да кажа за Строл, вие кажете. Излязох от състезателната линия, за да събера малко каучук, който да полепне по моите гуми, мисля че Ланс искаше да направи същото, после без да гледа нави волана надясно и ме удари. Това не е нужно, напълно разруши моята кола", каза Фетел, след което коментира представянето си в състезанието. "Не съм особено доволен от класирането ни, защото загубихме още точки, а можеше да спечелим състезанието, но с оглед на проблемите от събота, трябва да съм доволен. В края на състезанието натисках много здраво и гумите ми вече нямаха ресурс".
"Исках просто да събера откъснат каучук, Себастиан също. Не мисля, че е имало умишлено действие на някой от нас двамата", обясни Строл.
Анализаторите на Channel 4 Марк Уебър и Дейвид Култард, както и Сузи Волф (съпругата на Тото Волф от "Мерцедес" - бел. ред.) не се наеха да обвинят един от двамата пилоти за случката, наричайки го състезателен инцидент. Според Волф обаче по-опитният Фетел трябва да внимава повече от дебютанта Строл.
Пет състезания преди края на сезона Хамилтън води с 34 точки пред Фетел. Следващият старт е след седмица на японската писта "Сузука".