Такеюки Кетцуя, архитект: Новият стадион на "Барселона" ще е като музей на демокрацията
Архитект Такеюки Кетцуя ръководи отдела за дизайн на японското проектантско бюро "Никен Секкей". През 2016 г. бюрото спечели конкурса за модернизацията на стадиона на "Барселона" - "Камп ноу".
Кетцуя беше един от лекторите на четвъртото издание на Международната конференция за фасаден инженеринг в София, организирана от производителя на алуминиеви архитектурни системи "Етем".
"Дневник" разговаря с Кетцуя за проекта на "Камп ноу", бъдещето на спортните съоръжения, жилищните сгради, ефектите от небостъргачите и предизвикателства пред съвременната архитектура.
Как вашият проект ще промени "Камп ноу"?
- В момента формата на стадиона е асиметрична, като централната трибуна е по-ниска от отсрещната. Това е така, защото последните подобрения, които са правени по стадиона, са засегнали само отсрещната трибуна. Ние искаме да изравним височината на стадиона, като ще добавим около 5000 седящи места. Ще махнем и покрива, който в момента е само над основната трибуна, и ще изградим нов над всички сектори.
Целта ни е да създадем еднакви условия за всички зрители, които ще наблюдават мачове на "Камп ноу". Така стадионът ще стане като музей на демокрацията – всички фенове ще имат равни условия.
Когато е изграден "Камп ноу", стадионите са били предназначени единствено за феновете на футболни мачове. Ние обаче ще променим това, като ще добавим и зона за обществено ползване. Ще изградим балкон от външната страна на стадиона. Това ще бъде място за отдих, за срещи и ще е достъпно през цялото време, а не само в дни на футболни срещи.
По този начин ли ще се променят спортните съоръжения за в бъдеще?
- Зависи от клубовете, от клиентите. Те може да искат да е само за комерсиални цели. Аз се надявам, че стадионите ще станат обществени места с разнообразни функции. Просто зависи дали клубовете искат единствено да печелят пари от стадионите си или те да бъдат също и обществени пространства.
Много клубове искат да добавят повече търговски помещения и сгради, хотели около стадиона, за да могат да ползват пространството и в другите дни от седмицата.
Какви бяха изискванията на "Барселона"?
- От футболен клуб "Барселона" имаха много изисквания, които основно касаеха запазването на историята на стадиона, сигурността на конструкцията и безопасността на запалянковците. Важно беше и проектът ни да може да бъде изпълнен, като същевременно на стадиона да могат да се играят мачове.
Стадионът е направен преди 60 години (построен е през 1957 г.). Клубът искаше да приведем стадиона към стандартите за сигурност на футболните организации, в които членува - ФИФА, УЕФА и Ла Лига. Предвидихме коридор около целия стадион, защото в момента достъпът е сложен и достигането от едната част на стадиона до другата е трудна. Ще има и асансьори за още по-лесен достъп.
Какви бяха основните затруднения?
- Постоянно се притеснявахме за бюджета заради този балкон, който ще бъде за обществено ползване. Той беше изцяло наша идея и не беше включен в предвидения от клуба бюджет. Беше трудно да пригодим проекта, така че да може да бъде изграден.
Защо беше избран вашият проект?
- Най-вече защото искахме да запазим оригиналния дизайн на "Камп ноу", характеристиките и културата, заложени в това място. Често, когато се реновира стадион, се мисли само как той да стане по-голям. Вместо това ние започнахме да мислим по какъв друг начин може да бъде използван. Така предложихме нова визия за стадиона, но запазихме оригиналното в него.
Работите ли по други спорни съоръжения?
- Да, след месец започва строежът на гимнастическа зала по наш проект за олимпийските игри в Токио през 2020 г. Тя ще е напълно нова. Ще има формата на купа и ще бъде направена от японски кедър. Ще има и 80 метрова арка, която също ще бъде от дърво.
Избрахме този материал защото искахме да напомним за японските традиции с дървото, както и да покажем новите му възможности. След олимпиадата залата ще се използва като изложбена зала. Тя също ще има балкон, който ще бъде за обществено ползване, както този на "Камп ноу".
Вашето студио проектира и различни жилищни и офисни сгради, какви са тенденциите за тях?
- Все повече хора започват да живеят в нови затворени комплекси. Те имат градини, спорни зали, красиви къщи с много зеленина и изглеждат като райски места. Тези комплекси обаче разделят хората.
От една страна, защото създават социално неравенство, защото в тях живеят основно по-заможни, богати хора. От друга, защото живеем в свят, в който общуването се прехвърли изцяло в дигиталния свят. Хората не си говорят със съседите си, а само с тези, които познават, но не физически.
Роля на архитектурата е да промени това, като проектира повече обществени пространства, места за срещи. Защото сме физически тела и обитаваме физически пространства и би трябвало да общуваме в тях, директно.
Aрхитектите трябва да доставим това, което е необходимо на технологията. Тази професия вече не е за най-авангардните хора. Вече ние само компенсираме това, което е изостанало във физическия свят от технологиите.
Какви са ефектите от множеството небостъргачи в Токио?
- Небостъргачите са натрупани етажи един върху друг. Т.е. има по-голяма концентрация на хора. Това прави обществото по-бързо. Те са по-удобни за живеене и общуване.
Умните градове са много удобни, но трябва да мислим и за историята, облика, местната култура на всеки един град и как небостъргачите ще им повлияят, преди да започнем да ги строим. Защото със строителството на небостъргачите понякога се унищожават историята и обликът на околността. Същевременно небостъргачите са универсални, същите сгради можеш да видиш в Сао Паоло, Токио. Ако не се замисляме за това, всички градове по света ще бъдат еднакви.