Новият сезон във WRC: Себастиен Ожие срещу всички

Новият сезон във WRC: Себастиен Ожие срещу всички

Себастиен Ожие е фаворит №1 и през 2018 г.
Associated Press
Себастиен Ожие е фаворит №1 и през 2018 г.
Новият сезон в Световния рали шампионат (WRC) започва тази вечер в Монте Карло. По традиция княжеството е арената на първата битка между едни от най-бързите състезатели на четири колела в света. Основният въпрос преди началото на сезон 2018 е има ли кой да спре доминацията на Себастиен Ожие.
Французинът, който през декември навърши 34 години, започва надпреварата с амбиции за шеста поредна титла. Той е неизменният световен шампион във WRC, откакто през 2012 г. сънародникът му Себастиен Льоб се оттегли от пълно участие, и сега отново влиза като фаворит за първото място.
Преди 12 месеца Ожие беше поставен в много трудна ситуация, след като трябваше да смени отбора си. След оттеглянето на "Фолксваген " той премина в "М-Спорт", който макар и да ползва колите на "Форд", няма заводска подкрепа.
Въпреки това Ожие, навигаторът му Жулиен Инграсия и шефът на тима Малкълм Уилсън изведоха "М-Спорт" до историческа първа титла при пилотите след оспорвана битка с Тиери Ньовил от "Хюндай".
Въпреки спекулациите, че ще се откаже и ще поеме по друг път, френският пилот избра да остане във WRC още една година. Титлата обаче не му е вързана в кърпа, тъй като всички се целят към спиране на доминацията му.
"Миналият сезон беше много интересен, най-вече заради новите коли, които бяха много забавни за управление. Очаквам сега битката да е още по-оспорвана. Много момчета показаха скорост преди година и сега ще са още по-силни", каза световният шампион.
Кои са съперниците на Ожие
Разпределението на силите във WRC е ясно в отделните отбори. "М-Спорт" ще преследва втора поредна титла, разчитайки основно на Ожие, който за разлика от всички останали има целия отбор зад гърба си.
Петкратният световен шампион разполага с млади и бързи съотборници като Елфин Еванс и Теему Сунинен, но те тепърва ще свикват с автомобила, а и основната им задача е да подкрепят французина.
Експертите считат Ньовил за най-сериозната заплаха за Ожие. Ако не бяха отпаданията му в първите два кръга през миналия сезон, пилотът на "Хюндай" можеше да е първият белгийски световен шампион във WRC.
Ньовил спечели четири старта през 2017 г. и след две поредни втори места в крайното класиране сега е амбициран да се качи едно стъпало по-нагоре.
Белгиецът ще кара заедно с Андреас Микелсен, който беше дългогодишен съотборник на Ожие във "Фолксваген". "Колата много ми напомня на старото "Поло" и е много приятна за управление", каза Микелсен, с което даде положителна оценка на пакета на "Хюндай".
— M-Sport (@MSportLtd) January 24, 2018
Сериозни амбиции за новия сезон има и "Тойота". Японският производител се върна в шампионата през 2017 г. и спечели две състезания - рали "Швеция" и рали "Финландия" чрез Яри-Мати Латвала и Есапека Лапи. За този сезон към тима се присъединява и От Танак, който иска да излезе от сянката на Ожие.
"В "М-Спорт" имах добра кола, но нямах шанс да се развия напълно. Идвам в "Тойота", за да спечеля титлата, не го крия", каза естонецът, който е определян като трети фаворит след Ожие и Ньовил.
През миналия сезон 30-годишният пилот спечели две ралита на макадам и асфалт - "Сардиния" и "Германия", и доказа, че притежава много скорост. Основният проблем, който стои пред "Тойота", е издържливостта на колата, която през миналия сезон имаше някои технически проблеми. Японците обаче са единственият отбор без ясно изявена йерархия, като опасността може да дойде от всеки един пилот.
С по-малко надежди, но много талант е екипиран "Ситроен". Французите, които бяха абонирани за титлата преди години, сега разчитат основно на Крис Мийк, който започва шестия си сезон в отбора. Британецът обаче никога не езавършвал по-напред от петото място в крайното класиране.
За "Ситроен" с по-голямо нетърпение се очаква завръщането на деветкратният световен шампион Себастиен Льоб, който ще участва в три ралита - "Мексико" (8 - 11 март), "Корсика" (5 - 8 април) и "Каталуня" (25 - 28 октомври).
Денят се познава от сутринта
Макар да е едва първи кръг от един дълъг сезон с 13 състезания, рали "Монте Карло" винаги показва разпределението на силите. Надпреварата е любимата на Ожие, който неизменно я печели през последните четири години.
Само през 2013 г. той остана зад Льоб в класирането. Тогава легендата на WTC вече се беше отказал и участваше в епизодични ралита. Когато показва добра скорост в домашното си състезание (ралито стартира от родния му град Гап – бел. ред.), Ожие неизменно печели и титлата през сезона.
През този сезон се очаква състезанието да е още по-трудно, защото атмосферните условия се менят много бързо. В сряда Ньовил даде най-добро време на шейкдауна. Температурите бяха около 10 градуса, а асфалтът сух. В четвъртък вечер се очакват ниски стойности, а в петък - валежи от дъжд и сняг, които ще направят състезанието още по-трудно и непредивидимо.
"Целта ни за 2018 г. отново е титла при пилотите и конструкторите. Успяхме да изчистим всички неуредици рано преди сезона и се подготвихме добре. През миналия сезон доказахме, че работим добре под напрежение, а освен това имаме най-добрия пилот", каза шефът на "М-Спорт" Малкълм Уилсън. Той е сигурен, че и тази година с "Фиеста" Ожие ще бъде най-бързият във WRC.
Календар на WRC за 2018 г.
Рали "Монте Карло" 25 - 28 януари
Рали "Швеция" 15 - 18 февруари
Рали "Мексико" 8 - 11 март
Рали "Франция" 5 - 8 април
Рали "Аржентина" 26 - 29 април
Рали "Португалия" 17 - 20 май
Рали "Италия" 7 - 10 юни
Рали "Финландия" 26 - 29 юли
Рали "Германия" 16 - 19 август
Рали "Турция" 13 - 16 септември
Рали "Великобритания" 4 - 7 октомври
Рали "Испания" 25 - 28 октомври
Рали "Австралия 15 - 18 ноември