Кой ще издържи в лудата надпревара между Хамилтън и Фетел след лятната почивка

За пръв път в историята на Формула 1 двама четирикратни световни шампиони си оспорват титлата, след като сезон 2018 напълно оправдава очакванията за голяма битка. Себастиан Фетел и Люис Хамилтън спечелиха девет от изминалите 12 състезания и са фаворити за триумфа в края на сезона. Големият въпрос е кой от тях има повече сили да стане едва третият в историята с пет титли (Михаел Шумахер има седем, а Хуан Мануел Фанджо е с пет).
Дотук Хамилтън води с 24 точки пред германеца, но битката изглежда много изравнена, а шампионатът вече премина през няколко обрата.
Преди година лятната пауза дойде при аванс от само точка на Фетел срещу британеца (177 срещу 176 точки). Тогава и двамата имаха по четири победи, докато сега Хамилтън е с пет успеха срещу четири за германския пилот. Другата разлика е, че и двамата записаха по едно отпадане.
Представянето
Сезонът започна с две поредни победи на Фетел, които разкриха силните страни на "Ферари". Както и преди година Скудерията има предимство на "по-спънатите" писти заради по-късото междуосие на болида си, но вече и двигателят е много силен. Последните информации в падока дори гласят, че за пръв път "Ферари" има по-мощен агрегат от "Мерцедес", откакто бяха въведени турбохибридните двигатели.
Въпреки успехите в Австралия и Бахрейн Фетел трябваше да чака още четири старта (в които се качи само веднъж на подиума), за да победи отново в Канада. Триумфът на "Жил Вилньов" обаче дойде на писта, където се очакваше "Мерцедес" да бъдат по-добри. След това представянето продължи да е променливо – пети във Франция, трети в Австрия и победа на "Силвърстоун".

На "Хокенхайм" Фетел се представи много силно в голяма част от уикенда и доминираше. В състезанието обаче допусна грешка 12 обиколки преди финала, отпадайки на мокрото трасе от първа позиция, когато не беше сериозно застрашен. Променливите условия доведоха и до второ място в Унгария. Така асът на "Ферари" взе само 18 точки от две състезания, в които се очакваше да спечели.
Въпреки пасива дотук Фетел не губи увереност. Пилотът на "Ферари" смята, че Скудерията може да развие още колата си във втората фаза от сезона.
"Преди година бяхме начело в голяма част от сезона, но изгубихме след лятната почивка, защото не бяхме достатъчно бързи. Сега мисля, че ситуацията е различна и ще развием болида. Имаме още потенциал, който тепърва да отключим", каза германецът.
При Хамилтън амплитудите в представянето също не липсваха, но световният шампион успя да ограничи щетите. В първите три старта "Мерцедес" не бяха на ниво, но после Хамилтън отговори с две поредни победи в Азербайджан и Испания, с които се върна в играта.
Трето място в Монако и пето в Канада бяха последвани от победа на "Пол Рикар", преди британецът да отпадне в Австрия. Това беше първото състезание от 33 поредни влизания в точките, като дойде след стратегическа грешка и технически дефект. Последва грешка и на пилота на "Силвърстоун", но с характер шампионът стигна до второ място.
Големият удар на британеца дойде в последните два старта – на "Хокенхайм" и "Хунгароринг", където спечели, въпреки че нямаше най-добрия болид. На германското трасе Хамилтън стартира едва 14-и, но стигна до челото и се възползва от грешката на Фетел. В Унгария пък направи изумителна квалификация на мократа писта, последвана от безгрешно състезание.

"Факт е, че водим в шампионата, но никога не може да си сигурен за титлата, още повече че този сезон виждаме постоянни обрати. Има много дълъг път до края на сезона и ние сме готови за битка. През лятната пауза ще работя още по-здраво", обеща водачът в шампионата.
Кой ще бърка по-малко
До края на сезона остават девет състезания, които ще коронясат и новия шампион. По традиция първите два старта след паузата на класическите писти "Спа" и "Монца" показват как са работили отборите в почивката. В последните години пилотът, който печели в Белгия и Италия, след това става и шампион.
През миналата година това направи Хамилтън, който успя да направи невероятен обрат във втората половина от сезона. С по-силния си двигател през 2018 г. "Ферари" може да имат предимство в следващите два старта, където не са печелили съответно от 2009 и 2010 г.
Календарът до края Белгия – 26 август Италия – 2 септември Сингапур – 16 септември Сочи – 30 септември Япония – 7 октомври САЩ – 21 октомври Мексико – 28 октомври Бразилия – 11 ноември Абу Даби – 25 ноември |
Ключово в развитието на битката за титлата обаче ще се окаже кой ще бърка по-малко до края на сезона. Броят на отпаданията може да има голяма тежест с оглед и на разликата, която се отвори между Хамилтън и Фетел. Освен това отборите ще трябва да пазят и двигателите, които през тази година са ограничени само на три.
Дотук обаче Хамилтън показа в пълен блясък най-доброто си качество да обръща ситуацията, когато всичко е срещу него. Световният шампион успя да се пребори в много тежки ситуации във Великобритания, Германия и Унгария, като отговори подобаващо на критиките след отпадането в Австрия.
Пилотът на "Мерцедес" компенсира факта, че тази година болидът му не е най-силният, доказвайки, че пилотският фактор все още има значение във Формула 1.
Фетел пък допусна неочаквани грешки за опита си. Германецът рядко се пречупва, когато води или условията са отлични за него и "Ферари", но през 2018 г. вече доказа, че не е застрахован от грешки.
В Унгария световният шампион за 2010, 2011, 2012 и 2013 г. нямаше и късмет, след като първо дъждът в квалификацията провали плановете на "Ферари", а в състезанието имаше и забавяне от механиците.
Изглежда, че в остатъка от сезона Фетел се нуждае от обрат в своя полза и връщане към най-добрите си дни. Пилотът на "Ферари" е доказал качествата си, но не трябва да прави никакви грешки, ако иска да вземе титлата за пети път.
"Въпреки че водим, не мисля, че сме фаворити. "Ферари" направиха голяма стъпка напред в развитието на своя болид. Двигателят им е най-силният в момента и ние трябва да вдигнем нивото си, за да можем да вземе отново титлите", каза шефът на "Мерцедес" Тото Волф.
Според него "сребърните стрели" са в догонваща позиция, въпреки че водят както при пилотите, така и при конструкторите.
Къде са останалите
Извън битката за титлата отново остана отборът на "Ред бул". "Биковете" започнаха сезона с големи очаквания, дотук взеха и три победи (Даниел Рикардо спечели в Китай и Монако, а Макс Верстапен във Франция), но записаха и седем отпадания в 12-те старта.
Много по-постоянно се представят вторите пилоти на "Мерцедес" и "Ферари" Валтери Ботас и Кими Райконен. Първият записа дотук пет втори места, но за разлика от сезон 2017 не може да вземе победа. Райконен пък се завръща към добрите си дни след последните неубедителни години. Ледения се качи на подиума в последните пет старта, но въпреки това продължава да няма победа от 2013 г.
Значението на съотборниците до края на сезона може да бъде много голямо. Ако силното представяне на Ботас и Райконен продължи, както досега, те ще могат да помагат на Хамилтън и Фетел.
В Унгария Ботас успя да задържи максимално дълго Фетел зад себе си в момент, в който изглеждаше, че германецът може да се бори дори за победата. Райконен пък отдавна изглежда доволен от ролята си на пилот №2, който може да помага в битката за класирането при конструкторите.