Изкуството на футболните "ултрас творци"

Изкуството на футболните "ултрас творци"

43205-6ff6791e06d7a99de76414718096303b.jpg
LAP.bg
Спомняте ли си как Дарт Вейдър се появи с шал на ЦСКА? През декември 2015 г. привържениците на червените привлякоха вниманието на водещи световни медии с "междузвездната" си хореография от мача със "Созопол" за Купата на България.
Малко повече от три години по-късно феновете от сектор Г отново заслужиха високи оценки с изпълнението си. В двубоя с "Берое" преди седмица те пресъздадоха на трибуната играта "Тетрис", известна от 90-те години, като спускаха един по един картонени елементи, за да се получи надписът "ЦСКА".
Създаването на хореографии е част от т.нар. "ултрас сцена". В това поле привържениците на отборите от цял свят се стремят да изразяват любовта си към клуба, да изпращат послания, да си съперничат помежду си и да се забавляват.
Истината обаче е, че става все по-трудно, смята един от феновете на ЦСКА, който е участвал в изпълнението на тетрис-хореографията. Чарли, както е познат във фенските среди, разказа пред "Дневник", че има много предизвикателства в създаването на отличаваща се творба.
С внимание към детайла
Футболните запалянковци често са свързвани със създаването на проблеми около мачовете. Те обаче имат и друго лице - на своеобразни творци. А пътят към създаването на успешната хореография е труден.
Процесът от раждането на идеята до правилното ѝ изпълнение изисква огромно внимание към много детайли, разказва Чарли. Необходима е добра преценка кога и как да се направи хореографията, трябва да се знае какви са характеристиките на стадиона, на който се прави, да се съобрази колко хора ще има на трибуната и т.н.
На първо място стои осигуряването на средства, като това става чрез кампании и дарения сред запалянковците, посочва той. "Идеите се предлагат и се обсъждат, след това се възлага да я рисува художник, който може да е част от сектора. В сектора има различни групи, като всяка има различен стил", казва Чарли.
Подготовката на проекта включва компютърен план, на който се вижда пътят на всеки елемент, за да отиде на мястото си и да се изпише "ЦСКА"
Подготовката на проекта включва компютърен план, на който се вижда пътят на всеки елемент, за да отиде на мястото си и да се изпише "ЦСКА"
Той определя тетрис-хореографията като нискобюджетна, тъй като тя е струвала около 300 лева. Изпълнението ѝ обаче е едно от най-трудните, защото не е статична с вдигане на картони или разпъване на голямо знаме, а има движение на много елементи.
Чарли определя като една от най-сложните хореографии на агитката на ЦСКА тази, при която лъв "разкъса" емблемата на "Левски" в дерби между двата отбора през 2009 г. "Беше много сложно да изчислим платът да не се разкъса. Това беше една от първите хореографии с движение в България".
Другите трудности са свързани с опазването на идеята в тайна, за да не научи съперникът, както и да се "лавира с полицията". "Трябва да мислиш кое и как може да влезе на стадиона, защото предмети над метър не могат да се вкарват."
В България стадионите създават допълнителен проблем заради остарялата инфраструктура. "Имаме куп идеи, които отлежават, защото засега няма как да се изпълнят", разказва Чарли.
Бъди оригинален
Като всяка страст и крайната любов към клуба е свързана с лишения. Подготовката на хореографията изисква много усилия и време. "При нас един е дизайнер, друг е архитект, имаме деца, семейства, но затова е ултраско - защото е крайно, самата дума това показва. Отнемаш си от времето, лишаваш се от нещо", казва привърженикът от сектор Г.
"За големите мачове се започва месец по-рано с идеи, подготовка. Стои се по нощите и се рисува. Идват хора след работа, стоят до 10-12 вечерта. За мащабните проекти се работи денонощно, въртим се на групи, защото един художник сам не може да се справи", добавя той.
"Идеята е да направиш нещо идейно, да го направиш сам, дори и да не се получи идеално. Гледаш да правиш нещо ново, макар че вече е много трудно, защото се правят навсякъде. Предизвикателството е по-скоро между феновете, да се докажеш."
Той изтъква, че макар повторението на хореография или идея да е удар по имиджа на всяка група, на практика няма как да се знае всичко, което е правено. "В момента най-развиващата се сцена е Индонезия. Някой от масовата публика чувал ли е за това? Но там са над 200 милиона души, правят хореографии и в трета дивизия."
"Трябва да правиш нещо, което хем да е разпознаваемо, хем да е изпълнимо. Задължително е да се проверява на локална сцена какво е правено, защото не можеш да повтаряш нещо, което вече е правил съперникът. Имало е случаи, в които "Левски" са повтаряли наши неща, без да се усетят, което е абсурдно", посочва Чарли.
По думите му ултра сцената привлича младите. "При нас хората са от 16 до 46 годишни. Идват нови хора - точно хореографиите са нещото, което привлича младите. Като цяло е проблем на обществото, че младите трудно се привличат към каквото и да е, защото нямат интереси, но все пак идват хора."
Чарли допълва, че хореографиите далеч не са само за футболна територия. В годините такива е имало и в други спортове, включително и за волейболния отбор на червените.
На волейболния мач между ЦСКА и италианския "Латина"
facebook.com/PvkCska/
На волейболния мач между ЦСКА и италианския "Латина"