Легендата за Аертон Сена - шампионът, който промени Формула 1 завинаги

За почитателите на моторните спортове 1 май е много особен ден. На него преди 25 години загина легендата от Формула 1 Аертон Сена, след като катастрофира тежко по време на Гран при на Сан Марино.
Състезанието на "Имола" остава в историята на спорта като едно от най-черните. В петък Рубенс Барикело оцелява след жестока катастрофа. В събота Роланд Ратценбергер загива, след като при скорост около 300 км/ч предното крило на неговия "Симтек" се чупи преди завоя "Вилньов".
Около четири часа и половина след катастрофата на Сена идва и новината за смъртта му.
Австрийската легенда Ники Лауда казва: "Господ дълго време бе разпрострял ръката си над Формула 1. През този уикенд той си я прибра."
Трагичното състезание
Гран при на Сан Марино е трети кръг от календара. Трикратният световен шампион Сена е стартирал от полпозишън в Бразилия и Япония, но все още няма спечелена точка с "Уилямс". В същото време германският младок Михаел Шумахер с "Бенетон" триумфира в първите два старта от едва третия си пълен сезон във Формула 1.
Серията тежки инциденти започва още в петък, 29 април, в първата квалификация. Тогава бразилецът Рубенс Барикело, който прави своя втори сезон с "Джордан", излита от пистата и удря предпазната ограда на "Варианте Баса", след което болидът му спира преобърнат. Младият пилот е в безсъзнание и веднага е откаран в болница. Той е със счупен нос и получава забрана да участва в надпреварата.
"Когато хеликоптерът отлетя с Рубенс към болницата, всички се успокоихме и бяхме уверени, че той ще се оправи. Настроението отново бе високо, а медицинският екип приемаше поздравления. Системата бе проработила и резултатът бе чудесен", разказва в книгата си Life at the Limit покойният професор Сид Уоткинс, главен лекар на Формула 1 по това време и близък приятел на Сена.

В събота, 30 април, се провежда финалната квалификация за място. Австриецът Ратценбергер, който тъкмо е оползотворил упоритите си усилия и си е осигурил участие във Формула 1, губи контрол над своя "Симтек" и удря бетонната стена на "Вилньов". Дебютантът е повредил предното крило на своя болид при минаване през високите бордюри в предишната обиколка, а в тази то напълно се откача при скорост около 300 км/ч.
Сена, който вижда инцидента на екран в бокса, отива на мястото на катастрофата, след което пристига в медицинския център на пистата и е съкрушен. Ратценбергер е мъртъв. Това е първият смъртен случай във Формула 1 от 12 години.
"Аертон не беше на себе си. Досега не е бил близо до смъртта на пистата... Толкова много инциденти в последните 12 години, толкова много тежки наранявания, но никой не бе загубен безвъзвратно... Аертон се срина и заплака на рамото ми", споделя Уоткинс.
Бившият лекар, отговорен по-късно за голяма част от мерките за безопасност във Формула 1, си спомня разговора със Сена след смъртта на Ратценбергер. "Аертон, защо не се оттеглиш от състезанието утре? Не мисля, че трябва да караш. Всъщност, защо не се откажеш от всичко? Какво повече ти трябва? Откажи се и да отидем заедно за риба."
Бразилецът отговаря: "Има определени неща, върху които нямаме контрол. Няма да се откажа. Трябва да продължа."
На 1 май преди състезанието Сена се помирява със своя стар и вече оттеглил се съперник Ален Прост. "Липсваш ми", казва му бразилецът. След което за трети пореден път заема първата позиция на стартовата решетка, до него се нарежда Шумахер.

Стартът е даден, а финландецът Джей Джей Лехто остава неподвижен със своя "Бенетон". Пилотите непосредствено зад него успяват да го избегнат, но Педро Лами се забива в него. И двамата са невредими, но девет души са ранени от разхвърчалите се отломки.
Автомобилът за сигурност - "Опел Вектра", върнат във Формула 1 предишната година, излиза на пистата и води колоната в продължение на пет обиколки. Температурата на гумите вече е паднала, когато състезанието е подновено и Сена е начело.
Във втората обиколка след рестарта уилямсът на Сена продължава направо в завоя "Тамбурело" и се удря в бетонната стена. Бразилецът катастрофира на живо пред 500 милиона телевизионни зрители. Случващото се е шок за целия свят. "Все едно гледаш разпъването на Христос на живо", казва тогава промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун.
Когато Сена осъзнава, че не може да вземе завоя, той се движи с 321 км/ч. Натиска спирачките, но резултатът от това е минимален. Автомобилът му се разбива в бетонната стена и се преобръща във въздуха. Телеметричните данни показват, че Сена се е ударил в стената с 214 км/ч под относително малък ъгъл. Шасито е разбито от едната страна, но остава цяло.
Състезанието веднага е спряно, а автомобилите са върнати в питлейна. Бразилецът е изваден от болида и откаран в болницата. Тридесет и седем минути след катастрофата състезанието е подновено и спечелено от Шумахер. На подиума не гръмва шампанско. В 18.40 часа италианско време, близо четири часа и половина след инцидента, е съобщено, че Сена е починал.
Семейството на Сена не иска обичаният им син да започне последното си пътуване в багажното отделение и авиокомпанията уважава решението им. Местата в бизнес класата са разместени, а по средата на салона е ковчегът на трикратния световен шампион, придружен от няколко негови приятели.
С навлизането във въздушното пространство на Бразилия самолетът е ескортиран от изтребители на военновъздушните сили на страната. След приземяването в Сао Пауло ковчегът с тялото на пилота е качено на пожарникарски автомобил. Целият път от летището до дома на пилота е превърнат в жално море от хора – млади, стари, бедни и богати.
Мостовете са препълнени с хора и навсякъде се виждат плакати с неговото име. Поклонението пред Сена е в огромна зала, така че всеки да може да си вземе сбогом с него. Два дни по-късно на погребението зрелището се повтаря. Цяла Бразилия е в траур.
Незабравимите цитати на бразилския герой
"През 1978 г. дойдох в Европа, за да се състезавам за първи път извън Бразилия в Световния шампионат (по картинг). Тогава това бе чисто каране, чисто съревнование. Нямаше никаква политика. Без замесени пари, така че това беше истинско състезание."
- Сена за най-хубавия момент в състезателната си кариера.
"В този ден внезапно осъзнах, че вече не управлявам автомобила съзнателно. Сякаш бях в друго измерение. За мен пистата беше като тунел, по който просто продължавах, и продължавах, и продължавах. И осъзнах, че аз съм отвъд съзнателното разбиране на реалността."
- Сена споделя преживяването си да води колоната в Гран при на Монако през 1988 г.

"Благодарих за възможността да правя тази последна обиколка. Благодарих на Бог. Не можех да повярвам, че действително печеля титлата покрай всичкото напрежение. Тогава почувствах присъствието му. Визуализирах го, видях Бог. Това беше специален момент в моя живот. Изключително усещане. Запазих го в паметта си и остава част от мен."
- Сена си спомня финалната обиколка от Гран при на Япония през 1988 г., с която печели първата си пилотска титла във Формула 1.
"Невероятно е, че точно ти задаваш такъв въпрос, Стюърт, защото си много опитен и знаеш много за състезанията, и точно ти трябва да знаеш, че като пилот си подложен на рискове през цялото време. И че да бъдеш пилот означава да се състезаваш с други хора. И ако ти вече не се бориш за отворилата се пролука, тогава вече не си състезателен пилот. Защото ние се борим. Борим се за победата."
- Сена отговаря на въпрос на трикратния световен шампион сър Джеки Стюърт защо участва в толкова много инциденти във Формула 1.
"В баланса е. В промяната на баланса. Болидът е ужасен. Има малко повече недозавиване. Леко недозавиване в първата обиколка, а във втората просто променя баланса си. В средата на завоя те изхвърля навън. Когато очакваш това да се случи, те изхвърля дори още повече."
- Сена разговаря с Ейдриън Нюи за продължаващите проблеми с поведението на неговия "Уилямс" в петъка от уикенда за Гран при на Сан Марино през 1994 г.
"Защото аз вярвам в Бог и имам вяра в Бог не означава, че съм безсмъртен. Това не означава, че съм защитен и неприкосновен, както някои твърдят. И мен ме е страх да не пострадам, колкото и всеки друг, особено при управлението на болид от Формула 1."
- Сена отговаря на обвиненията на Ален Прост, че се смята за безсмъртен заради силната си вяра в Господ.
Как трагедията промени Формула 1
Формула 1 понесе много тежък удар със загубата на Сена. Четвърт век по-късно надпреварата е коренно променена от гледна точка на сигурността.

Задълбочените анализи и развитието на технологиите помогнаха за това пилотите да са по-защитени. В годините се промениха много организацията на състезанията и правилата, касаещи болидите, мантинелите, екипировката на пилотите, провеждането на краш тестовете и т.н.
Един от най-тежките инциденти в последните сезони беше свързан с Фернандо Алонсо, който прелетя над Шарл Леклер от "Заубер" на пистата "Спа". Тогава нововъведената и приемана с разнопосочни мнения система за сигурност "Ореол" (halo) получи добри оценки.
"Сигурността е на първо място. Заради това въведохме "ореола", заяви тогава президентът на ФИА Жан Тод. "Вече можем да спрем с дискусиите около "ореола". Той спасява животи", допълни световният шампион през 2016 г. Нико Розберг.