Бъдете активни: как Европейската седмица на спорта остана на жълтите павета


Наднормено тегло, болести и ограничено движение - това са част от общите проблеми в европейските общества, а в търсене на решение през 2015 г. Еврокомисията постави началото на програмата Европейска седмица на спорта, чиято голяма цел е хората да се запознаят с ползите от спорта и да заживеят активно. През първата година на инициативата около 5 млн души на континента се включват в седем хиляди събития. Тази година - по официални данни, в програмата има 50 хил. спортни инициативи и е достигнала до 14 млн европейци.
България се включи за пети път в Европейската седмица на спорта, провела се от 23-30 септември, а министърът на младежта и спорта Красен Кралев обяви, че спортуването е изключително важно за развитието на децата като личности и като българи, както и че се полагат усилия да се обхванат повече населени места.
Въпреки оповестените усилия обаче инициативата остана съсредоточена в столицата, а единствените събития, които добиха по-широка популярност, останаха организираното в зала "Арена Армеец" изложение на спортове и Нощта на спорта до НДК. Информацията за активност в другите градове и данните за участниците са оскъдни. Също като информацията за изразходваните пари - по този въпрос единственото сигурно са изхарчените поне 170 хил. лв. по обявени от Министерството на младежта и спорта (ММС) обществени поръчки.
Въпросите на "Дневник" до министерството, свързани с избора и организацията на събитията, както и с финансирането им, вече близо месец не получават отговор.
София, София и пак София
"Европейската комисия от пет години обръща по-сериозно внимание на спорта, за което сме благодарни. Опитваме по различни начини да стигнем до по-малките български градове, до всяко българско училище, до всяко българско дете", обяви Красен Кралев при откриването на седмицата на спорта, която върви под наслова "Бъди активен" (#BeActive).
В сайта на българското събитие като "активни градове" са представени София, Дупница, Поморие, Созопол, Аврен, Аксаково, Панагюрище, Нова Загора, Казанлък, Бяла, Нови Пазар и Димитровград.
В поместената на сайта програма обаче са посочени единствено три събития в София - официалното откриване на седмицата в "Арена Армеец" на 23 септември, спортният панаир в същата зала, както и Нощта на спорта пред НДК. Същите събития са създадени и във "Фейсбук" страницата на програмата, която изобилства от снимки, на които спортният министър позира с деца от спортни клубове и известни спортисти. Изложението в "Арена Армеец" беше активно рекламирано от ефира на държавната телевизия, а за посланици на събитието бяха поканени актуални звезди на българския спорт като състезателките в индивидуалните състезания и ансамбъла по художествена гимнастика, шампионката по борба Тайбе Юсеин и скиорът Алберт Попов. Сред лицата на събитието бяха и популярни спортисти от близкото минало като Йордан Йовчев, Петър Стойчев и Любомир Ганев.
От публикации в сайта на министерството на 29 септември се разбира за три събития извън София в рамките на Седмицата на спорта - Черноморски младежки игри във Варна, футболен турнир в Говедарци и детски баскетболен турнир във Враца. В съобщение от 1 октомври във фейсбук страницата на програмата седмицата на спорта те са споменати като част от започналата "обиколка из страната" на седмицата на спорта. На 9 октомври има съобщение за провеждането на традиционен футболен турнир за ученици в Радомир. Информация дали предстоят още събития и какви липсва.
Колко струва популяризирането на спорта
Европейската седмица на спорта се съфинансира по програма "Еразъм+", а в България спортното министерство е национален координатор.
Опитите на "Дневник" да устави колко е струвало организирането на инициативата не дадоха резултат - от пресслужбата на българското ведомство не предоставиха данни.
"Приносът от програмата "Еразъм +" за Европейската седмица на спорта в България е 179 600 евро през 2019 г. и съответства на 80% от общия бюджет", съобщи за "Дневник" говорител на Европейската комисия.
За Европейската седмица на спорта ММС организира две обществени поръчки, показва регистърът на обществените поръчки към едноименната държавна агенция. Едната е на стойност 137 833.33 лв за наем на оборудване и свързани дейности и е спечелена от "АДИТУС" ЕООД.
Другата за 31 550 лева за "разработване и осъществяване на кампания в интернет сайтове и в социални мрежи за популяризиране на инициативата "Европейска седмица на спорта 2019" и поддържане на българския уеб-сайт: bgweekofsport.bg" (сайтът работи от три години - бел. ред.). Тя е спечелена от компанията "Медияпост Хит Мейл България" ЕООД. Фирмата е представена на сайта й като "специализирана агенция за пълно обслужване в областта на директния и дигитален маркетинг, част от френската група La Poste", а сред клиентите й са посочени банки, застрахователни дружества, големи козметични и фармацевтични марки.
В момента във "Фейсбук" страницата, създадена преди три години, има 4722 последователи. В "Инстаграм" те са 255.
Изберете спорт с децата ... в работно време
Центърът на инициативата тази година беше принципно добрата идея на Министерството на спорта да организира своеобразен панаир в "Арена Армеец". Целта беше на едно място да се представят мнозинството от спортовете, като чрез демонстрации и разговори със специалисти хората да се запознаят отблизо с тях и да изберат това, което е най-подходящо за тях. Според предварителните данни на организаторите в залата са били представени над 100 участници – федерации и спортни клубове.

"Свърши може би най-радостната, най-силната българска седмица в професионалния спорт (след медали в художествената гимнастика, бокса и щангите) и започва най-интересната седмица, която е свързана със спорта за всички", каза Кралев при откриването на събитието в най-голямата зала в България.
"Нека дадем възможност на нашите деца да се опитат да се докоснат до тяхното майсторство (на посланиците на събитието). Искам чрез медиите да се обърна към всички родители, към всички софиянци, към всички директори на училища, учители - отделете малко време, отделете един час, доведете децата тук. Нека да имат възможност да пообщуват с представители на всички български спортове, федерации. Нека обсъдят с тях кой спорт е най-подходящ за тях, да се докоснат до магията на спорта", добави министърът.
Отделянето на време за събитието обаче се оказа голямо предизвикателство за много хора, тъй като панаирът се проведе в работни дни и в работно време - залата беше отворена от 10.00 ч. до 17.00 ч. в дните от 24 до 26 септември.

Откриването на седмицата на спорта - на 23 септември (почивен ден заради Деня на Независимостта), отново в "Арена Армеец", беше съпроводено от множество демонстрации и посетено от много хора. Коренно различно беше положението два дни по-късно - на 25 септември по обед, когато репортер на "Дневник" посети залата. Голяма част от щандовете на федерациите бяха празни, а на място имаше едва няколко организирани групи, правещи демонстрации по художествена гимнастика, борба, хокей на трева и канадска борба. Въпреки предварителната програма, на площите извън залата демонстрации и щандове нямаше.
Външните посетители бяха 50-ина деца, като се появи и организирана група ученици.

Седмицата на спорта завърши също със събитие в центъра на столицата - Нощ на спортовете, организирана на площада пред НДК. В него също се включиха известни спортисти, имаше демонстрации на спортове и атракции като полет с балон с горещ въздух.
След края на инициативата ММС отчете, че Европейската седмица на спорта #BeActive е достигнала до близо 10 хил. души, като в съобщение до медиите уточни, че толкова са били посетителите на панаира в "Арена Армеец" и че от тях 5 хиляди са били ученици.

Примерите на отличниците
Според регламента всяка държава сама определя събитията и дейностите за Европейската седмица на спорта. Еврокомисията, която финансира програмата, традиционно отличава хора и събития, които полагат усилия за популяризирането на инициативата и за успеха ѝ. Преди година наградите бяха раздадени в София, а сред тримата номинирани в категорията "Местен герой", например, беше грузинецът Леван Йобава.
Той се опитва да привлече деца към спорта основно чрез ръгби. Проектът му към миналата година е достигнал около 15 хил. деца в близо 90 населени места, като са били включени също хора в неравностойно положение и бежанци. Извън ръгбито той прави обучения по първа помощ и планинарство.