Стърлинг Мос - джентълменът, който никога не стана шампион

Във Формула 1 величието на пилотите се изразява в броя на титлите или победите им. В дългогодишната история на спорта обаче има и изключения, които въпреки че никога не са стигнали до световната титла, оставят ярка следа за поколения напред.
Такова изключение е сър Стърлинг Мос, който почина през уикенда на 90-годишна възраст. Британецът прекарва във Формула 1 само 11 години и нито веднъж не успява да стигне до титлата, но въпреки това е считан за една от емблемите на спорта.
Едни от най-ярките имена в моторните спортове отдадоха почит на легендарния британец, известен сред феновете като "най-великият, който никога не стана шампион".
"Той ходеше както един пилот трябва да ходи. Говореше като такъв и постави стандарт, който според мен е ненадминат", обяви сър Джеки Стюърт, който влиза във Формула 1 малко след края на кариерата на Мос.
Славният пилот е съотборник на Хуан Мануел Фанджо във времената, в които "Мерцедес" доминира и се ражда легендата за "Сребърните стрели".
Британецът е считан за епоха в моторните спортове и поради факта, че е последният жив от тези, състезавали се през 50-те години, описвани като романтичните времена на Формула 1.
Шампион на народа
В историята на Формула 1 няма нито един друг пилот, който да има 16 победи и нито веднъж да не е ставал шампион. От гледна точка на статистиката и постиженията Мос е зад сънародниците си сър Джаки Стюърт (трикратен шампион) и Джим Кларк (двукратен шампион), но като принос в спорта се нарежда до тях.
Въпреки липсата на шампионски титли уменията и качествата на Мос никога не са поставяни под съмнение. Дори много често съперниците му го описват като най-добрият сред тях.
Между 1948 и 1962 г., когато трае кариерата му, Мос печели 212 победи в 529 състезания в различни серии.
Докато е съотборник с Фанджо през 1955 г., мнозина считат британеца за по-добрия пилот, въпреки че аржентинецът вече има две титли. "Фанджо е най-добрият, с когото съм се състезавал, и съм се опитвал да бъда като него", обяснява Мос.

В сезона, в който двамата са заедно в "Мерцедес", Фанджо взима четири победи, а британецът само една. "Убеден съм, че той ми позволи да го направя, можеше да спечели и това състезание без проблем", връща се Мос към Гран при на Великобритания през 1955 г., когато става първият триумфирал в домашното си състезание.
През 1958 г. Фанджо вече не е част от Формула 1, а Мос е счита за фаворит да вземе титлата. Той печели четири от 10 състезания, в които участва, но завършва със само точка зад сънародника си Майк Хоутърн, който има една победа.
При това точката, която ги разделя, е издействана от самия Мос.
В Гран при на Португалия Хоутърн е пред дисквалификация, когато записва най-бързата обиколка и взима една допълнителна точка. След състезанието Мос говори с комисарите и ги убеждава да свалят санкцията на Хоутърн.
"Много пъти са ме питали дали съжалявам, но отговорът е не. Чувствах, че трябва да говоря, и го направих."
Той е считан за джентълмен и заради твърдото си желание да кара за британски частни отбори през по-голямата част от кариерата си.
Несравнима страст за състезания
Състезателната кариера на Мос приключва през 1962 г., когато е на 33 години. Причината е тежка катастрофа на "Гуудууд", която го праща в кома за месец и пилотът остава парализиран за половин година.
Успява да се възстанови, но не и да продължи своята кариера. Въпреки това остава свързан с Формула 1, дълго време участва в състезания за легенди и е чест гост в боксовете през 80-те и 90-те години.
През 2014 г. Мос стана един от посланиците на "Мерцедес" и по това време създава приятелски отношения с Люис Хамилтън.
"Двама души от различни поколения споделяха своята любов към спорта. Това ни направи приятели и за мен беше истинска привилегия да съм близък със Стърлинг", каза шесткратният световен шампион.
През 2015 г. Хамилтън и Мос седнаха зад волана на два легендарни болида на "Мерцедес" за обиколка по пистата "Монца". Това беше и една от последните публични изяви на легендарния британец, тъй като година по-късно инфекция го изпрати в болница за повече от четири месеца.
"Без преувеличение никога повече няма да видим пилот като него. Той ни научи, че победата не е важна на всяка цена, а спортсменството е това, което те отличава от останалите", написа в социалните мрежи шефът на "Мерцедес" Тото Волф.