Стърлинг Мос - джентълменът, който никога не стана шампион

Стърлинг Мос - джентълменът, който никога не стана шампион

Стърлинг Мос - джентълменът, който никога не стана шампион
Reuters
Във Формула 1 величието на пилотите се изразява в броя на титлите или победите им. В дългогодишната история на спорта обаче има и изключения, които въпреки че никога не са стигнали до световната титла, оставят ярка следа за поколения напред.
Такова изключение е сър Стърлинг Мос, който почина през уикенда на 90-годишна възраст. Британецът прекарва във Формула 1 само 11 години и нито веднъж не успява да стигне до титлата, но въпреки това е считан за една от емблемите на спорта.
Едни от най-ярките имена в моторните спортове отдадоха почит на легендарния британец, известен сред феновете като "най-великият, който никога не стана шампион".
"Той ходеше както един пилот трябва да ходи. Говореше като такъв и постави стандарт, който според мен е ненадминат", обяви сър Джеки Стюърт, който влиза във Формула 1 малко след края на кариерата на Мос.
Славният пилот е съотборник на Хуан Мануел Фанджо във времената, в които "Мерцедес" доминира и се ражда легендата за "Сребърните стрели".
Британецът е считан за епоха в моторните спортове и поради факта, че е последният жив от тези, състезавали се през 50-те години, описвани като романтичните времена на Формула 1.
Шампион на народа
В историята на Формула 1 няма нито един друг пилот, който да има 16 победи и нито веднъж да не е ставал шампион. От гледна точка на статистиката и постиженията Мос е зад сънародниците си сър Джаки Стюърт (трикратен шампион) и Джим Кларк (двукратен шампион), но като принос в спорта се нарежда до тях.
Въпреки липсата на шампионски титли уменията и качествата на Мос никога не са поставяни под съмнение. Дори много често съперниците му го описват като най-добрият сред тях.
Между 1948 и 1962 г., когато трае кариерата му, Мос печели 212 победи в 529 състезания в различни серии.
Докато е съотборник с Фанджо през 1955 г., мнозина считат британеца за по-добрия пилот, въпреки че аржентинецът вече има две титли. "Фанджо е най-добрият, с когото съм се състезавал, и съм се опитвал да бъда като него", обяснява Мос.
Печели за трети път Гран при на Монако през 1961 г.
Associated Press
Печели за трети път Гран при на Монако през 1961 г.
В сезона, в който двамата са заедно в "Мерцедес", Фанджо взима четири победи, а британецът само една. "Убеден съм, че той ми позволи да го направя, можеше да спечели и това състезание без проблем", връща се Мос към Гран при на Великобритания през 1955 г., когато става първият триумфирал в домашното си състезание.
През 1958 г. Фанджо вече не е част от Формула 1, а Мос е счита за фаворит да вземе титлата. Той печели четири от 10 състезания, в които участва, но завършва със само точка зад сънародника си Майк Хоутърн, който има една победа.
При това точката, която ги разделя, е издействана от самия Мос.
В Гран при на Португалия Хоутърн е пред дисквалификация, когато записва най-бързата обиколка и взима една допълнителна точка. След състезанието Мос говори с комисарите и ги убеждава да свалят санкцията на Хоутърн.
"Много пъти са ме питали дали съжалявам, но отговорът е не. Чувствах, че трябва да говоря, и го направих."
Той е считан за джентълмен и заради твърдото си желание да кара за британски частни отбори през по-голямата част от кариерата си.
Несравнима страст за състезания
Състезателната кариера на Мос приключва през 1962 г., когато е на 33 години. Причината е тежка катастрофа на "Гуудууд", която го праща в кома за месец и пилотът остава парализиран за половин година.
Успява да се възстанови, но не и да продължи своята кариера. Въпреки това остава свързан с Формула 1, дълго време участва в състезания за легенди и е чест гост в боксовете през 80-те и 90-те години.
През 2014 г. Мос стана един от посланиците на "Мерцедес" и по това време създава приятелски отношения с Люис Хамилтън.
"Двама души от различни поколения споделяха своята любов към спорта. Това ни направи приятели и за мен беше истинска привилегия да съм близък със Стърлинг", каза шесткратният световен шампион.
През 2015 г. Хамилтън и Мос седнаха зад волана на два легендарни болида на "Мерцедес" за обиколка по пистата "Монца". Това беше и една от последните публични изяви на легендарния британец, тъй като година по-късно инфекция го изпрати в болница за повече от четири месеца.
"Без преувеличение никога повече няма да видим пилот като него. Той ни научи, че победата не е важна на всяка цена, а спортсменството е това, което те отличава от останалите", написа в социалните мрежи шефът на "Мерцедес" Тото Волф.