От вратата на "Манчестър сити" до рали кариера: Необичайният път на Гъс Грийнсмит

Какво може да накара едно английско момче да се откаже от мечтата си да стане футболист, след като току-що е успял да попадне в школата на любимия си тим? Адреналинът от бързите коли и високите скорости. Поне такъв е случаят с Гъс Грийнсмит, пилотът на "Форд" в Световния рали шампионат (WRC).
Британецът, който е само на 23 години, вече има зад гърба си 42 ралита в световния шампионат и се надява да може да покаже пълния си потенциал още през 2020 г., когато състезанията бъдат подновени.
До 12-годишна възраст Фъргъс, както е пълното име на настоящия пилот, играе за младежките формации на "Манчестър сити". Според специалисти той е имал качества и се е представял успешно като вратар, но ненадейно решава да се прехвърли към моторните спортове.
"Причината беше моят баща, който в свободното си време обича да се състезава. Оттогава реших, че пътят ми ще бъде с двигател и четири колела", казва Грийнсмит.
Да се състезаваш с Шарл Льоклер
През 2008 г. Грийнсмит влиза в картинга, откъдето традиционно стартират повечето пистови пилоти. Британецът остава четири години в тези серии, където дори се среща с Шарл Льоклер, който е с година по-малък (роден 1997 г.). Кариерата му се насочва към рали спорта, който е далеч по-популярен във Великобритания.
Грийнсмит става най-младият шампион в младежкия рали шампионат на Великобритания през 2014 г., когато е на 18 години. Тогава той печели пет от шестте старта за сезона. Година по-късно Грийнсмит е в DMACK Fiesta Trophy най-тежките рали серии за млади пилоти и е пръв сред новаците.
Във втората си година достига до едно второ място, което остава и най-добрият му резултат, както и четвърто място в крайното класиране.
Все пак това му дава шанс за няколко участия в Световния рали шампионат, без обаче да показва забележителни резултати. През 2016 г. Грийнсмит е 12-и в рали "Великобритания" във WRC-2 категорията.
Кариера, подкрепена от петродолари
От 2017 г. Грийнсмит е част от тима на "МСпорт", но според мнозина това не се дължи единствено на представянето му по шосетата. Бащата на пиилота Чарлс Грийнсмит управлява петролната компания "Краун ойл", която е един от спонсорите на тима на Малкълм Уилсън.
През цялата кариера на Грийнсмит семейната компания го подпомага, а в последните години сумата, която "Краун ойл" плаща на година на "МСпорт", е 10 милиона евро.

"Аз имам късмет, че семейството ми е до мен през целия ми път в мотоспорта, но това по никакъв начин не влияе, когато един отбор избира пилотите си. Мисля, че още през 2019 г. показах скорост и добри класирания", казва пилотът.
Грийнсмит взима две победи във WRC-2 категорията и завършва трети зад шампиона Кале Рованпера и Мадс Остберг.
От 2020 г. Грийнсмит вече е зад волана на "Фиеста WRC". Британецът получи третата кола на "МСпорт", което означава и ограничена програма. В Монте Карло Грийнсмит не взе точки, след като направи груба грешка в един от ледените етапи. След това в Мексико завърши девети преди спирането на сезона.
"Сега ни остава единствено да чакаме кога ще можем да се състезаваме отново. Първите състезания ми дадоха увереност с новата кола, която е много по-различна, изключително бърза, но нямам търпение да покажа качествата си", завършва пилотът.