Европейско по футбол както никога досега

Европейско по футбол както никога досега

Европейско по футбол както никога досега
Reuters
"Очаква ни първенство, каквото не сме имали никога досега".
С тези думи през 2016 г. президентът на УЕФА Александър Чеферин даде началото на подготовката за Евро 2020, без да подозира, че шампионатът ще остане в историята още преди да се е провел. Турнирът, който трябваше да отбележи 60-ата годишнина от създаването на европейските първенства, ще бъде първата голяма спортна надпревара, която се провежда в условия на пандемия.
Въпреки едногодишното отлагане заради световната здравна криза и проблемите, с които се сблъскаха организаторите, в петък (11 юни) Турция и Италия ще дадат началото на Евро 2020. Турнирът е различен, заради факта, че участват 24 отбора и за пръв път в историята ще се проведе в 11 града в цяла Европа.
"Да организираш европейско първенство е трудно, но с пътуванията, политическите въпроси и коронавируса всичко става още по-сложно..."Ако трябва да съм искрен, не бих го направил отново", каза Чеферин в навечерието на първенство.
Дори и след отлагането с година опасността от коронавируса продължава да затруднява организаторите. Някои страни имат проблеми с продължаващ висок процент заболели, а други са назад в своята ваксинационна програма. Въпреки това едно от задължителните условия на УЕФА е първенството да се проведе с публика.
Какво трябва да знаете за Евро 2020: четете тук.
Пълна програма на европейското първенство: тук.
Различни домакини, различни правила
Минимум щети и незначителни промени претърпяха плановете на УЕФА в частта с домакините на турнира. От първоначално предвидените 13 града останаха 11. Брюксел отпадна заради невъзможността да построи навреме нов стадион, а мачовете от белгийската столица бяха пратени в Лондон.
През април УЕФА направи още две промени, като Дъблин и Билбао отпаднаха, тъй като не успяха да гарантират, че ще бъде допускано присъствието на публика. Европейската централа реагира бързо, като Санкт Петербург и Севиля станаха градове-домакини, а решението не се оказа трудно.
Ирландия не е сред участниците на европейското и нямаше очаквания за присъствие на много публика. От друга страна испанският национален отбор избягва да играе домакинските си мачове в Билбао и Страната на баските от 1967 г., а Севиля се радва на по-голям приток на туристи.
Всеки град има различни мерки за публиката, но спазването на дистанция остава задължителна.
Reuters
Всеки град има различни мерки за публиката, но спазването на дистанция остава задължителна.
Останалите градове, които ще приемат мачове са: Амстердам, Баку, Будапеща, Букурещ, Глазгоу, Копенхаген, Лондон, Мюхнен и Рим. Навсякъде обаче важат различни ограничения, а стадионите ще бъдат запълнени между 25 и 100 процента. Мюнхен вече обяви, че целта е да има точно 14 000 зрители, или около 22 процента от капацитета.
"Присъствието на публика е важно, защото това ще покаже на света, че Европа вече се приспособява към новите мерки и реалността в момента", каза наскоро Чеферин. Неговото желание и на колегите му в УЕФА е на финала в Лондон на 11 юли също да има 100% заетост на местата. "Мисля, че имаме шанс за това. Ще се срещна с Борис Джонсън и властите във Великобритания", каза президентът на УЕФА.
Икономическият ефект
"В навечерието на турнира не мога да кажа, че съм спокоен, но промяната която усещам в сравнение с миналата година, е огромна. Преди 12 месеца всички се чувствахме объркани, дори изгубени. Не знаехме какво да правим и дали това европейско първенство ще се проведе", коментира Мартин Кален, който е директорът в УЕФА, отговорен за организацията на турнира. По неговите думи през миналото лято е било обсъждано дали изобщо турнирът да бъде пренасрочен или да се изчака пандемията да премине и да се работи с поглед към Евро 2024.
"Едно отлагане води до загуби, но все пак по-малки (отколкото ако турнирът не се проведе). Все още можеш да преговаряш, да намериш диалог със спонсори и партньори. Пълна отмяна на европейското първенство щеше да бъде пагубна за бизнеса и за националните федерации", заяви Чеферин.
Последните прогнози на УЕФА са, че приходите от европейското първенство ще намалеят с около 300 милиона евро. Това е голяма сума, но въпреки това все още е възможно организатори, спонсори и партньори да останат доволни от крайния резултат.
През 2019 г. прогнозата, която УЕФА и партньорите ѝ бяха задали като приходи от турнира достигна до 2.5 милиарда евро, сравнено с отчетените 1.93 милиарда евро през 2016 г. Всичко това обаче беше преди избухване на пандемията, а нова прогноза няма.
Баровете също се готвят за европейското първенство.
Reuters
Баровете също се готвят за европейското първенство.
"Взехме няколко ключови решения - първо да запазим турнира в този формат, а не да го местим една или максимум две държави, и второ да запазим неговото име, а именно Евро 2020. Това не наруши брандинга ни и убеди спонсорите, които вложиха доста средства, да продължат да работят с нас", казва още Кален.
Запазването на планирания формат за УЕФА има значение и за договорките с телевизиите, излъчващи турнира. Само в Европа над 70 телевизии ще предават мачовете, а на големите пазари правата се продават за десетки милиони. Турнирът ще бъде излъчван и в още 43 страни извън Европа.
Във Франция платеният канал BeIN Sport инвестира 35 милиона евро за ексклузивни права на 28 мача от турнира, с което да има предимство пред националната телевизия TF1 и частния оператор M6.
Според оценките на експерти в сектора УЕФА няма да загуби нищо по отношение на телевизионните права, тъй като броят на срещите няма да бъде намален, а договорите са подписани далеч преди избухването на пандемията. Общите приходи, които европейската централа беше заложила за периода 2017-20, в който се провеждат квалификациите и финалния турнир, бяха 1 милиард евро. Актуализация след отлагането още няма.
Гледната точка на спонсорите
"Една от най-големите ни победи дотук е, че нито един спонсор не се отказа или не спря да ни вярва, че ще проведем турнира", каза Александър Чеферин. Това значи много, но и ни задължава да сме отговорни към хората, които вложиха толкова много.
Малко преди турнира УЕФА дори успя да привлече още един голям спонсор в лицето на "Газпром".
За спонсорите европейското първенство също е огромно предизвикателство, след като те трябваше да преосмислят стратегията си. По-малко публика и ограничения в градовете-домакини означава и по-малко възможности за директен маркетинг.
"Преди години най-важното за нас преди голямо футболно първенство беше да имаме фен-парк, където да привличаме големи тълпи. Сега това е невъзможно, затова в последната година трябваше да помислим какво да променим. Преговорите със супермаркети в градовете-домакини и местата около стадионите станаха много важни", казва Рикардо Форт вицепрезидент на "Кока кола" в спортното направление. За американската компания провеждането на Евро 2020 е важно, тъй като през тази година тя се отказа от присъствие в рекламите на Супербоул.
"От УЕФА бяха много конструктивни във всички разговори и ни дадоха време да се справим със ситуацията. Важно беше и запазване на името Евро 2020. Ще ви дам пример - ако сте отпечатали 10 милиона етикета или 10 милиона кутийки с логото Евро 2020, то промяна ще доведе до непредвидени разходи, които не могат да бъдат покрити. Тук УЕФА влезе в положение на всеки спонсор", добавя Форт.
Други спонсори обръщат по-голямо внимание на дигиталните възможности. Според Конрад Уачек от GlobalData цифровите стратегии са все по-важни. "В момента не е нужно да сте физически някъде, за да достигнете до феновете. Нашите прогнози сочат, че брандовете, които рано обърнаха внимание на дигиталното си присъствие могат да очакват с до 20% по-високи приходи на това европейско първенство".
Сред спонсорите и партньорите на турнира има редица китайски компании. Социалната мрежа "ТикТок" е първата дигитална платформа в развлекателния бизнес, която ще спонсорира голям форум на УЕФА. Тя се присъедини към Vivo, Alipay и Hisense, като последните две компании са част от генералните спонсори на турнира. В тази графа са още Booking.com, FedEx, "Газпром" и "Фолксваген".
Сред партньорите са "Кока-Кола", Socar, Takeaway.com и Qatar Airways, който наскоро се превърна в официален авиопревозвач за турнира.
Кой какво печели
С награден фонд от 371 милиона евро това първенство ще отбележи рекорд сред шампионатите на континента. Общата премия е с 23 процента по-висока от 2016 г. (300 млн. евро).
Всеки от 24-те отбора участници получава премия от 10 милиона евро за самото си присъствие на турнира. Както и в европейските клубни турнири и тук има премия за спечелване на точки - за победа тя е 1 млн. евро, а при равенство - 750 хил. евро.
Участниците в осминафиналите (16 на брой) получават допълнителна премия от 1.5 милиона, а при достигане до четвъртфинал - 2.5 милиона. Четирите полуфиналиста получават по 5 милиона, финалистът седем, а премията за европейския шампион е 10 милиона евро.
Ако един отбор, спечели трите си мача в груповата фаза, а след това триумфира и с купата може да получи максимално 32 милиона евро.
С маска и на разстояние
Използването на маски, спазване от 1.5 метра дистанция, както и дезинфекция остават задължителни. За момента Баку и Санкт Петербург обявиха, че ще допускат публика до 50% от общия капацитет, а Копенхаген увеличи бройката от 32 на 45 процента в края на май. Всички останали градове са в диапазона - 25 до 45%.
Единственото изключение е Будапеща, където стадионът ще бъде пълен.
Мерките в различните градове
Амстердам: на стадиона се влиза с негативен PCR тест
Баку: пътуванията до Азербайджан не са разрешени, но мерките могат да бъдат разхлабени допълнително.
Будапеща: имунизационна карта за унгарски граждани; негативен PCR тест, имунизационна карта или доказателство за прекарана инфекция за чужденци.
Букурещ и Копенхаген: негативен PCR тест или доказателство за ваксинация.
Глазгоу: мерките още се уточняват; правителството в Шотландия има строги карантинни мерки
Лондон: на "Уембли" ще се влиза с документ за ваксинация или негативен PCR тест; страната планира да разхлаби мерките от 21 юни.
Мюнхен: негативен PCR тест.
Рим: негативен PCR тест или доказателство за ваксинация.
Санкт Петербург: негативен PCR тест, на входа на стадиона се мери температура.
Севиля: мерките още се уточняват.