Новият календар във Формула 1: прекалено амбициозен или недомислен

Формула 1 ще отбележи рекорден брой състезания през сезон 2023, когато надпреварите ще са 24. Преди дни ръководството на спорта обяви окончателния календар за следващата състезателна година, който включва няколко нови дестинации като Катар и Лас Вегас, както и отбелязва завръщането на Китай.
Много експерти и привърженици повдигат въпроса как новият календар ще се отрази върху две от най-обсъжданите теми в последните години - разходите за транспорт и намаляването на вредните емисии.
Все още няма реакции и на провеждането на състезания в три поредни седмици - "Имола", Монако и Барселона между 21 май и 4 юни. Нещо, срещу което отборите се обявиха отдавна.
С въвеждането на 24 старта за най-дългия сезон в историята собствениците на спорта и промотърите срещат и големи трудности със задоволяването на всички интереси. Въпреки това някои решения за графика на състезанията пораждат още по-големи въпроси.
До Маями и назад
През 2023 г. сезонът във Формула 1 ще следва изградената система със старт в Близкия Изток (Бахрейн 5 март и Саудитска Арабия 19 март), преди отборите да се отправят към Австралия (2 април) и Китай (16 април). Гран при на Азербайджан на 30 април трябва да сложи начало на европейския блок от състезания, но с леки условности.
Две седмици след състезанието в Баку отборите ще трябва да направят преход от над 11 хиляди километра за Гран при на Маями (7 май). Надпреварата във Флорида ще бъде единично събитие и след него "керванът" ще трябва да се завърне в Европа за Гран при на Емилия Романа на "Имола".
Подобен преход до Северна Америка ще бъде направен и в средата на юни за Гран при на Канада (18 юни), което е точно между състезанията в Испания (4 юни) и Австрия (2 юли).
Пред motorsport.com служители на отбори, пожелали анонимност, изразиха недоумение от подобни решения.
"Не е ли по-логично да се направи един презокеански преход за два старта като Маями и Монреал, въпреки тяхната отдалеченост. Подобно решение с две ходения до Северна Америка води до допълнителна натовареност, разходи и умора за хората".
Групиране на състезанията
През май новият изпълнителен директор на Формула 1 Стефано Доменикали обеща групите на състезанията по географски принцип от сезон 2023. По този начин бившият шеф на "Ферари" отговори на недоволството на отборите, които обясниха, че с увеличаване на състезанията трябва да наемат и допълнителен персонал.
Всичко това не отговаря на ограниченията в разходите, които важат в момента за тимовете.
Новият календар не показва подобно групиране на състезанията, като надпревари на един континент или един регион са пръснати в различни етапи от сезона. Така например Гран при на Катар ще се проведе на 8 октомври, като е далеч от Бахрейн и Саудитска Арабия, които са през март, както и от финала на сезона в Абу Даби (26 ноември).

Гран при на Лас Вегас, който влиза във Формула 1 от новия сезон също е поставен сред други надпревари, което води до повече пътувания. След като отборите ще имат състезания в Остин (22 октомври), Мексико (29 октомври) и Бразилия (5 ноември), те ще трябва да направят преход обратно до САЩ за старта в Лас Вегас на 18 ноември.
Той идва само седмица преди финала в Абу Даби.
Дискусионните решения
Всички ходове около календара за новия сезон водят до обсъждане вътре в отборите-участници, но и сред други автомобилни шампионати.
Международната автомобилна федерация (ФИА) вече обяви, че са направени промени в календара на шампионата за издръжливост GT World Challenge Europe, тъй като Гран при на Белгия (30 юли) се дублира с "24-те часа на Спа".
"Ние променихме датата си заради Формула 1, но се получи ефектът на доминото. Нашето състезание не е единствено в надпреварите за издръжливост, отборите карат и в други. Така са променени общо 14 дати в нашия шампионат, британският, европейският GT2, както и други", коментира Стефан Рател от GT World Challenge Europe.
През 2021 г. шефът на "Мерцедес" Тото Волф поиска Формула 1 да прави календара с повече внимание върху човешкия ефект и умората, която се натрупва в отборите.
Решенията на ръководството на спорта в момента не отговарят и на политиката за намаляване на вредните емисии. Преди две години Формула 1 обяви, че до 2030 г. ще постигне въглеродна неутралност.