Дитрих Матешиц - човекът, който окуражи хиляди да мечтаят чрез спорта

Дитрих Матешиц - човекът, който окуражи хиляди да мечтаят чрез спорта

Дитрих Матешиц - човекът, който окуражи хиляди да мечтаят чрез спорта
Reuters
"Никога не се страхувайте да мечтаете" - с тези думи собственикът на "Ред бул" Дитрих Матешиц често се е обръщал към хора, които отиват при него да търсят партньор, спонсор или просто човек, който да повярва в начинанията им.
Австрийският милиардер почина преди няколко дни на 78-годишна възраст след дълго боледуване. За малко над три десетилетия, откакто съществува "Ред бул", Матешиц успя да създаде спортна империя, инвестирайки в отбори, състезания и индивидуално в спортисти.
Състоянието на Матешиц е оценявано на близо 28 милиарда долара, което според "Форбс" го прави един от най-богатите граждани на Европейския съюз. Освен това през 2010 г. SportBusiness International го обяви за най-влиятелната личност в спорта.
От търговец на паста за зъби до важен човек в спорта
Австриецът е роден в малкото селце Санкт Марейн юм Мюрцал в Щирия, по онова време в нацистка Германия. Матешиц, който е имал влечение към екстремните спортове, завършва маркетинг във Виена през 1972 г. и започва да продава паста за зъби и тоалетни принадлежности.
Именно тази му работа го отвежда в Тайланд в началото на 80-те години, когато малко случайно попада на напитката "Кратинг Даенг" (червен бик на тайландски). Свързва се със създателя Чалео Ювидя и двамата я пускат по целия свят. През 1984 г. е основана компанията "Ред бул", а три години по-късно тя вече е в Австрия.
Основната разлика с "Кратинг Даенг" е, че "Ред бул" е газирана напитка.
Матешиц няма толкова средства, за да я рекламира по обичайния начин, затова прибягва до необичаен подход. Купува малки автомобили ("Мини Купър" и "VW Бийтъл"), върху които поставя големи кутийки в синьо и сребристо и ги дава на студенти да ги карат.
Започва да подкрепя и спортисти в мотокрос, сноуборд или създатели на самолети (една от страстите на Матешиц).
Преди Гран при на САЩ във Формула 1 членове на екипа на "Ред бул" и пилоти, карали за отбора, отдадоха почит на Матешиц.
Reuters
Преди Гран при на САЩ във Формула 1 членове на екипа на "Ред бул" и пилоти, карали за отбора, отдадоха почит на Матешиц.
Първият значим досег със спорта е в края на 80-те години, когато "Ред бул" навлиза във Формула 1. Австрийският пилот Герхард Бергер е първият, спонсориран от марката, която след години се превръща в синоним на моторните спортове.
"Първата ни среща беше през 1985 г. преди Гран при на Австрия, когато той ми се представи и каза, че иска да ме спонсорира. Беше като Коледа за мен, защото по онова време бях пред фалит. Помня, че фирмата му дори нямаше име, но си стиснахме ръцете за 10 хиляди долара - нищожна сума за стандартите на Формула 1", спомня си Бергер.
Едва след регистрацията на "Ред бул" години по-късно компанията официално може да стане спонсор на Бергер. Австриецът е първият, който се качва на подиума с рекламираното кенче. Това не се харесва на шефа на Формула 1 по онова време Бърни Екълстоун, което кара Матешиц да предприеме други ходове.
Австрийският милиардер поставя лого на компанията си на видими места и за няколко години "Ред бул" се превръща в разпознаваема марка.
Колкото по-екстремно, толкова по-добре
"Когато срещнах Диди, той ми каза: "Няма глупава мечта и няма мечта, която не трябва да бъде изживяна", спомня си екстремният спортист, парашутист и бейсджъмпър Феликс Баумгартнер, лице на проекта "Ред бул Стратос".
С подкрепата на "Ред бул" на 14 октомври 2012 г. Баумгартнер се издига с балон на 39 км надморска височина в стратосферата, скача и след свободно падане, продължило 4 минути и 19 секунди, се приземява с парашут. С постижението си поставя няколко световни рекорда, включително за височина на подобен тип скокове.
Баумгартнер е само един от стотиците (смята се, че са над 600) спортисти, които "Ред бул" спонсорира. Като се започне от пилоти в моторни спортове, участници в скокове от скали, скиори, алпинисти и се стигне до един от любимите на Матешиц пилоти на самолети за въздушна акробатика.
"Летящите бикове" е като символ на империята на Матешиц. Всички свързват този спорт с неговата марка. Всяка година над 200 хиляди души гледат това шоу.
"Това не са само хора, които искат да гледат акробатичното шоу, те са част от обществото на "Ред бул". За повече от 30 години Матешиц е създал наистина глобална общност, каквото не можете да кажете за марки от този бранш с по-дълга история като "Кока Кола" или "Пепси". Мога да сравня лоялното общество на "Ред бул" единствено с това на "Епъл" (Apple)", коментира Нав Сидху, който е директор на връзките с обществеността във Формула 1.
Увеличаване на мащабите
"Веднага щом решим да участваме в даден спорт, или го правим както трябва, или изобщо не го правим", казва в едно от редките си интервюта Дитрих Матешиц.
За разлика от спорта, в който той търси голяма видимост, бизнесменът успява да опази личния си живот. За него се знае малко, а той не държи това да се променя до края на живота му.
През 90-те години на ХХ век "Ред бул" става спонсор на отбора на "Заубер" във Формула 1, но мащабите се увеличават през 2005 г., когато купува "Ягуар" и го превръща в "Ред бул". Година по-късно е купен и "Минарди", който става "Торо Росо" (отново "червен бик", но на италиански). Така с два отбора във Формула 1 "Ред бул" вече е основен играч.
Следва пробив и във футбола. През 2005 г. е купен "Аустрия" (Залцбург), който става "Ред бул Залцбург". Четири години по-късно същото става и с германския "Маркранщадт" - "Ред бул Лайпциг". В момента консорциумът притежава клубове в Германия, Австрия, Бразилия, САЩ и Китай.
Навлизането на Матешиц и "Ред бул" във футбола доведе и до критики. Много фенове се обявиха против това, но австрийският бизнесмен само припомняше думите си, че прави нещата по неговия начин.
Логото на компанията може да бъде видяно на всякакви спортни събития.
Reuters
Логото на компанията може да бъде видяно на всякакви спортни събития.
В годините Матешиц си е печелил неприятели и по теми, които са далеч от спорта. В едно от малкото си интервюта през 2017 г. критикува Ангела Меркел и ЕС за контрола върху миграцията. Освен това Матешиц е бил критикуван заради собствеността на медии, които защитават популистки идеи или отразяват тенденциозно пандемията от коронавирус.
"Мога да говоря за Диди с часове. Това е човек, който позволи на другите да изживеят мечтите си. За мен това говори красноречиво за него. Много бизнесмени могат да дават пари за спорт, но не всеки може да се ангажира така. Ние трябва да продължим неговата мисия", каза след смъртта на бизнесмена шефът на отбора на "Ред бул" във Формула 1 Кристиан Хорнър.